ملاقات هسته‌ای در تهران

عکس: خبرگزاری مهر

محمدعلی شاهین: قطعنامه اخیر علیه‌ایران بسیار ناراحت کننده است، اما بیانیه تهران هنوز روی میز است دنیای اقتصاد- کمتر از یک هفته پس از صدور چهارمین قطعنامه شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای‌ایران، نخستین مقام بلندپایه ترکیه، به عنوان یکی از مهم‌ترین مخالفان ‌این قطعنامه به تهران آمد تا با مقامات کشورمان در خصوص‌این قطعنامه و رفتارهای دیپلماتیک آتی دو کشور تبادل نظر کند. محمد علی شاهین، رییس مجلس ترکیه که به دعوت رسمی‌علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی‌به تهران آمده بود، در مذاکرات خود با مقامات کشورمان، مراتب نارضایتی کشورش از قطعنامه تحریم چهارم را ابراز کرد. قطعنامه‌ای که چهارشنبه شب گذشته با رای مثبت ۱۲ عضو شورای امنیت، و با رای مخالف ترکیه و برزیل و رای ممتنع لبنان به تصویب‌این شورا رسیده بود، اما بلافاصله پس از صدور آن مقامات ترکیه و برزیل، قطعنامه را محکوم کرده و بر پیگیری تلاش‌های دیپلماتیک خود در موضوع هسته‌ای‌ ایران تاکید کرده بودند.

محمد علی شاهین در دیدار با علی لاریجانی که یکشنبه شب صورت گرفت، با اشاره به بیانیه تهران گفت: بیانیه تهران قوی، مثبت درست و مفید بود که باعث ناراحتی بعضی کشورها شد. به گزارش‌ایسنا، وی افزود: به‌رغم صدور بیانیه تهران، قطعنامه اخیر علیه‌ایران بسیار ناراحت کننده است و ترکیه معتقد به حل‌این مساله از طریق گفت‌وگو و مذاکره است.

رییس مجلس ترکیه ضمن ابراز خرسندی از روند رو به رشد همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های گوناگون گفت: ارتقای سطح مناسبات پارلمانی دو کشور می‌تواند حلقه‌های جدیدی به روابط برادرانه فی ما بین اضافه نماید. شاهین همچنین با تاکید بر اهمیت و نقش موثر مجالس دو کشور در پیشبرد همکاری‌های دو کشور افزود: مجلس ترکیه از توسعه همه جانبه مناسبات با‌ ایران به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری حمایت می‌کند و آماده کمک به حل مشکلات و موانع موجود در ‌این راه است.

لاریجانی: نشان دادند نمی‌خواهند موضوع هسته‌ای حل شود

علی لاریجانی نیز در ‌این دیدار با اشاره به بیانیه تهران و همکاری خوب‌ایران - ترکیه و برزیل در موضوع هسته‌ای کشورمان، صدور قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه کشورمان را نشانه خشم قدرت‌های بین‌المللی از نقش آفرینی موثر کشورهای جدید در حل و فصل مسائل پیچیده جهانی دانست و گفت: در صحنه بین‌المللی دوره جدیدی در حال شکل‌گیری است؛ کشورهای قدیمی ‌که خود را مالک جهان می‌دانستند، باید به کشورهای جدید مجال نقش آفرینی دهند. وی افزود: واکنش منفی قدرت‌های بین‌المللی به بیانیه تهران نشان داد که آنها دنبال حل موضوع هسته‌ای ایران نیستند، آنها خواهان ایجاد نوعی انحصار هسته‌ای در صحنه تعاملات بین‌المللی می‌باشند. رییس مجلس بر اهمیت استمرار رایزنی‌های نزدیک بین دو کشور در زمینه‌های گوناگون به ویژه مسائل منطقه‌ای و بین المللی و استفاده از ظرفیت‌های موجود برای ارتقای سطح همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در کشور تاکید کرد.

بیانیه تهران هنوز روی میز است

همچنین رییس مجلس ترکیه در دیدار با وزیر امور خارجه ایران نیز بیانیه تهران را برخاسته از نگاه مبتنی بر به کارگیری دیپلماسی و گفت‌وگو دانست و از برخورد برخی کشورها در این زمینه انتقاد کرد و گفت: این بیانیه هنوز روی میز است. محمدعلی شاهین با اشاره به روابط دو کشور همسایه و دارای فرهنگ مشترک، بر لزوم حل و فصل مسائل منطقه توسط مردم منطقه و حل مشکلات در چارچوب سازوکارهای دیپلماتیک و مبتنی بر گفت‌وگو تاکید کرد. وی همچنین با اشاره به مشکلات موجود در فلسطین، عراق و افغانستان، همکاری نمایندگان پارلمان‌های منطقه برای رفع مشکلات و همچنین همکاری‌های هر چه بیشتر پارلمان‌های ایران و ترکیه و همکاری‌های پارلمانی منطقه‌ای را مورد تاکید قرار داد.

منوچهر متکی نیز در این دیدار با مرور روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی دوجانبه، همکاری‌های منطقه‌ای و همچنین روابط رو به توسعه پارلمان‌های دو کشور، به تشریح همکاری صمیمانه ایران، ترکیه و برزیل در چارچوب بیانیه تهران پرداخت و اقدام سه کشور در این زمینه را نمونه‌ای از یک رویکرد مبتنی بر همکاری برای حل مساله دانست. متکی با اشاره به اینکه آنکارا در موضوع بیانیه تهران ظرفیت و توانمندی دیپلماتیک خود را به نمایش گذاشت، پاسخ آمریکا به این اقدام تعاملی سه کشور را اقدامی ناپخته دانست که در صفحه شطرنج تحولات سیاسی بین‌المللی و رویکردهای مرتبط با آن، یک گام آمریکا را به سمت کیش و مات شدن جلوتر خواهد برد. وی اقدام آمریکا در تقابل با بیانیه تهران را نشانه‌ای از حقانیت جمهوری اسلامی ایران در ۳۰ سال گذشته در بی‌اعتمادی به سیاست‌های دولت آمریکا دانست که در حال حاضر برای افکار عمومی جهان آشکار شده است و گفت: در حالی که از ماه‌ها قبل شخصا رییس‌جمهور آمریکا از رییس‌جمهور برزیل و نخست‌وزیر ترکیه خواستار نقش آفرینی برای تبادل سوخت شده بود، اما فرصت پیش آمده را از دست داد و چهره واقعی سیاست‌های دولت آمریکا را در جهان به نمایش گذاشت.