پاسخ گروه وین به نامه‌ایران

همزمان با تلاش آمریکا و هم‌پیمانانش در روز چهار شنبه برای تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی علیه‌ایران در شورای امنیت سازمان ملل، علی‌اکبر صالحی‌، رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان از تحویل نامه سه کشور آمریکا، روسیه و فرانسه در پاسخ به نامه ایران درباره مبادله سوخت خبر داد. علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با «ایسنا»، با اعلام این خبر افزود: این نامه ساعت یک بعد از ظهر چهارشنبه به وقت تهران تحویل ایران شد و هر سه کشور آمریکا، روسیه و فرانسه به طور جداگانه پاسخ خود را ارائه کردند.

وی درباره محتوای پاسخ این سه کشور تصریح کرد: سه کشور سوالاتی را در ارتباط با بیانیه ایران، ترکیه، برزیل درباره مبادله سوخت مطرح کردند.

صالحی گفت: ما این سوالات را بررسی خواهیم کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تلاش آمریکا و هم‌پیمانانش در نیویورک برای تصویب قطعنامه دیگر علیه ایران گفت: پاسخ گروه وین درباره نامه تبادل سوخت با اقدامی که در نیویورک انجام می‌دهند، در تعارض است. بنیان و روح بیانیه تهران، بر این مبنا است که این کشورها در جهت اقدامات غیرسازنده حرکت نکنند، اما با این اقدام نیت واقعی‌شان روشن شد که از ابتدا هم تمایلی به انجام مبادله سوخت نداشتند و آن را یک مساله سیاسی و تلاشی برای بازنگه داشتن مساله هسته‌ای ایران می‌دانستند.

صالحی با بیان اینکه جزئیات پاسخ سه کشور آمریکا، روسیه، فرانسه در قالب نامه به‌زودی منتشر می‌شود، خاطرنشان کرد: اما اعلام نظر ایران منوط به بررسی کامل این پاسخ است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آلمان، یک دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، گفت که پاسخ این سه کشور احتمالا شامل نگرانی‌های آنها درباره طرح ایران است که از حمایت ترکیه و برزیل برخوردار است. مقامات آمریکایی گفتند که وضعیت نسبت به اکتبر گذشته تغییر کرده است، چرا که از آن زمان تاکنون ایران غنی‌سازی اورانیوم را به ۲۰ درصد رسانده است.

براساس‌ این گزارش، ‌ایران در پی امضای بیانیه تهران توسط وزیران خارجه‌ایران، برزیل و ترکیه در ۲۷ اردیبهشت سال جاری، به موجب مفاد همین بیانیه‌، نامه‌ای را به آژانس اتمی نوشت و به طور رسمی آمادگی خود را برای تبادل ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۵/۳ درصد با ۱۲۰ کیلو گرم اورانیوم ۲۰ درصد در خاک ترکیه اعلام کرد.‌ این همه در حالی است که‌این بیانیه با واکنش منفی غرب مواجه شد، به گونه‌ای که آمریکا به فاصله یک روز از امضای آن، متن پیش نویس چهارمین قطعنامه تحریمی علیه‌ایران را به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرد. در روزهای میانی هفته جاری نیز منابع رسانه‌ای غرب اعلام کردند که متن‌ این پیش‌نویس نهایی شده و در روزهای ‌آینده تصویب خواهد شد.

ایتالیا: تحریم ایران تضادی با مذاکرات ندارد

پیش از پاسخ گروه وین به نامه‌ایران‌، فرانکو فراتینی‌، وزیر خارجه‌ ایتالیا گفت که تحریم‌های پیشنهادی علیه برنامه هسته‌ای ایران باید با یک درخواست جدید برای مذاکرات تلفیق شود.

به گزارش ایسنا، فراتینی روز سه شنبه خواستار یک استراتژی مشترک اروپایی شد که پیش از تصمیم‌گیری سازمان ملل درباره‌ پیشبرد اقدامات جدید علیه ایران «تحریم‌ها را با یک درخواست جدید برای گفت‌وگو تلفیق می‌کند».

به گزارش خبرگزاری آلمان، فراتینی افزود: تحریم‌ها تضادی با مذاکرات ندارند؛ تحریم‌ها برای این اعمال می‌شوند که بالاخره ایران را متقاعد کنند که درباره‌ ماهیت برنامه هسته‌ای‌اش شفافیت داشته باشد. فراتینی این اظهارات را در برلین و پس از گفت‌وگو با گویدو وستروله، همتای آلمانی‌اش بیان کرد.

وستروله نیز گفت: دست ما دراز شده است. اما در رابطه با ایران تنها با خلا روبه‌رو شده است. وزیر خارجه‌ آلمان از ایران به خاطر آنچه وی فریب کشورها درباره اهداف هسته‌ای واقعی‌اش خواند، انتقاد کرد و گفت: با توجه به منافع امنیت جهانی نمی‌توانیم اجازه تداوم این مساله را بدهیم.