علی لاریجانی: امام اجازه نمی‌داد کسی در مقابل مجلس بایستد

عکس: ایسنا

در صورت فریب‌کاری، مجلس شرایط را با آژانس تغییر می‌دهد

رییس مجلس شورای اسلامی‌با بیان اینکه امام خمینی با کسانی که قانون مجلس را اجرا نمی‌کردند با تندی برخورد می‌کرد، متذکر شد: امام نمی‌گذاشت کسی جرات کند مقابل اراده مردم و مجلس ایستادگی کند.

به گزارش پایگاه خبری خانه ملت، «علی لاریجانی» که بعدازظهر روز چهارشنبه در جمع میهمانان خارجی که برای حضور در مراسم سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی(ره) به ایران سفر کرده‌اند، حاضر شده بود، اظهار کرد: یکی از مولفه‌های اساسی فکر امام این بود، که مردم باید خود بر سرنوشتشان حاکم باشند.

وی افزود: امام به راه دموکراسی پایبند بود البته دموکراسی که چارچوب دینی داشته باشد، یعنی یک نوع مردم‌سالاری دینی چون دیکتاتوری بدترین نوع حکومت است که مردم را مایوس می‌کند.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: وقتی امام خمینی‌(ره) راجع به مجلس و پارلمان سخن می‌گفتند عنوان می‌فرمودند که مجلس در راس امور است و همه باید به قوانین مجلس پایبند باشند.

لاریجانی یادآور شد: اوایل انقلاب که بنی صدر مرتبا با مسوولان درگیر می‌شد، امام خمینی وی را نصیحت می‌کرد که شما با مردم باشید و تابع قانون باشید، اما وی گوش نکرد حتی قوانینی که مجلس تصویب کرده بود را اجرا نمی‌کرد از این رو امام با تندی با او برخورد کرد و به او گفت، آنچه که مجلس تصویب می‌کند را باید اجرا کنید و کسی حق ندارد مصوبات مجلس را اجرا نکند؛ چرا که پایگاه اصلی مردم سالاری و دموکراسی همین قانون‌گرایی است.

وی افزود: امام خمینی با این کار خود ریشه دیکتاتوری را می‌زد و نمی‌گذاشت کسی جرات کند مقابل اراده مردم و مجلس ایستادگی کند.

رییس مجلس با بیان اینکه مبانی دموکراسی که امام ترویج می‌کرد بر دین استوار بود، اظهار کرد: امام خمینی وقتی راجع به دموکراسی صحبت می‌کرد به آن پایبند بود.

هشدار به غرب

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین خطاب به آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرد: ایران به‌رغم اینکه عضو ان‌.پی‌.تی است و به قوانین پایبند است؛ اما به دانش هسته‌‌ای دست یافته است و روی آن ایستادگی می‌کند و کوتاه هم نمی آید. از این رو اگر حتی صد قطعنامه دیگر هم بدهید و تصور کنید که ما از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای عقب‌نشینی می‌کنیم، خلاف فهمیده‌اید.

وی افزود: آنها مامورانشان را به ایران فرستاده و متوجه شدند که ما دنبال سلاح هسته‌‌ای نیستیم؛ این در حالی است که مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند که سلاح هسته‌‌ای حرام است، پس مطمئنا ما به سمت آن نمی‌رویم، این در حالی است که در مقابل اسرائیل چندین کلاهک هسته‌‌ای و سلاح هسته‌‌ای دارد و به آن چیزی نمی‌گویند.

لاریجانی با اشاره به بیانیه اخیر تهران گفت: این بیانیه محل آزمونی برای آمریکا است، بنابراین اگر قطعنامه جدیدی صادر شود، آن وقت ما نیز مسیرمان را با شما و آژانس تغییر خواهیم داد. این طور نیست که شما هر روز که بخواهید فرمان دیپلماسی را تغییر داده، عده‌ای را بفرستید و فریب‌کاری کنید و بعد از آن راه دیگری را بروید. جهان رفتارهای شما را می‌بیند و ما نیز با دقت رفتارهایتان را رصد می‌کنیم.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: اگر شما به دنبال فریب‌کاری باشید؛ مجلس شورای اسلامی شرایطش را با آژانس تغییر می‌دهد، این کار شما مطمئنا راه رو به جلو نیست و راه به عقب است.