تخلفات حوزه نفت را به رییس‌جمهور اعلام می‌کنیم

فریدون همتی، معاون حقوقی و پارلمانی دیوان محاسبات کل کشور با اشاره به موضوع یک میلیارد دلار مطرح در تفریغ بودجه سال ۸۵ گفت که ما به مردم اطمینان می‌دهیم که حتی یک ریال هم از مبحث تکراری یک میلیارد دلار نه گم شده و نه از بین رفته است. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به موضوع ادعای مفقود شدن یک میلیارد دلار در تفریغ بودجه سال ۸۵ گفت: ما علاقه‌مند نیستیم که این مساله هر چند وقت یک بار به طریقی به عنوان موضوعی ذهن جامعه را درگیر کند. وی افزود: نکته‌ای که برای مردم در مورد یک میلیارد مهم بوده و اهمیت دارد، این است که آیا چیزی به نام گم شدن پول، دزدیده شدن پول و هزینه شدن پول خارج از فرآیند قانونی وجود داشته یا نه؛ ما به مردم اطمینان می‌دهیم که حتی یک ریال هم از مبحث تکراری یک میلیارد دلار نه گم شده، نه خورده شده، نه برده شده و نه دزدیده شده است. معاون پارلمانی دیوان محاسبات تصریح کرد: از ابتدای تاسیس شرکت ملی نفت و در دولت‌های مختلف، به دلیل شفاف نبودن رابطه دولت و شرکت ملی نفت و نداشتن اساسنامه‌ای که این روابط را تعریف و روشن کند ما همواره در تفریغ بودجه سالیانه شاهد اختلافات و انحرافات مالی در حوزه نفت هستیم. همتی ادامه داد: نفتی که صادر می‌شود باید دلار به دلارش به حساب بانک مرکزی ریخته شود، اگر نفتی فروخته شد و قانونگذار به شرکت نفت اجازه نداد که از محل فروش و صادرات فعالیت‌های دیگری مثل وارد کردن بنزین که در سال‌های گذشته هم شاهد این‌گونه اقدامات بودیم، انجام دهد، به این معنا که شرکت نفت بدون اجازه مجلس اقدام به وارد کردن بنزین از محل فروش نفت صادراتی کند، این اقدام انحراف و تخلف محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما دولتمردان باید احترام قانون را نگه داریم؛ چرا که فقط مردم نیستند که باید قانون را اجرا کنند بلکه مسوولان هم باید عامل به اجرای قانون باشند؛ اگر فردی در جامعه چراغ قرمز را عبور کند پلیس او را جریمه کرده و آن جریمه را هم از وی اخذ می‌کند. این در حالی است که ما در دستگاه‌های دولتی به‌‌رغم اینکه باید مجری قانون باشیم، به قانون عمل نمی‌کنیم.

برخورد قاطعانه با نادیده گرفتن مجوزهای قانونی در حوزه نفت

معاون پارلمانی دیوان محاسبات ادامه داد: در مورد نادیده گرفتن مجوزهای قانونی در حوزه نفت تخلفات فراوانی وجود دارد که قاطعانه باید با آنها برخورد شود؛ باید مجموعه دولتمردان، نهادها و سازمان‌ها به عنوان یک رویکرد اجرایی به اجرای قانون توجه جدی داشته باشند تا مردم هم به قانون بیشتر احترام گذاشته و به آن عمل کنند. همتی در ادامه گفت‌وگوی خود با فارس تاکید کرد: دستگاه‌های دولتی هم مثل افرادی که به خاطر عبور از چراغ قرمز جریمه می‌شوند باید به دلیل عبور از چراغ قرمز‌ها در امنیت نباشند.

وی افزود: از بدو تاسیس شرکت نفت اختلاف حساب بین این شرکت و دولت در همه دولت‌ها با شدت و ضعف متفاوت وجود داشته است؛ بحث یک میلیارد دلار تنها یکی از اقلام مورد اختلاف بین شرکت نفت و دولت بود که دیوان محاسبات به عنوان دستگاهی ناظر در مورد آن ورود کرد.

معاون پارلمانی دیوان محاسبات با اشاره به اینکه موضوع یک میلیارد دلار در زمان مدیریت فعلی دیوان محاسبات نبوده است، گفت: تفریغ بودجه سال ۸۵ به امضای رییس وقت دیوان که در حال حاضر معاون اول رییس‌جمهور است، رسیده بود.

همتی اضافه کرد: مردم اطمینان داشته باشند که حتی یک ریال هم از پرونده یک میلیارد دلار جنجالی گم نشده است. وی در ادامه اظهار داشت: رسیدگی‌ها فرآیندی دارد که باید طی شود، در موضوع یک میلیارد دلار هم اختلاف حساب پیش آمده باید در فرآیند خود رسیدگی شود؛ در دیوان محاسبات دادسرا، هیات‌های مستشاری و محکمه تجدید نظر به عنوان مراحل رسیدگی به هر پرونده تعریف شده‌اند؛ لذا همه پرونده‌ها باید در این مراجع رسیدگی شوند، البته نتیجه حاصله هر چه که باشد برای دیوان و دستگاه‌ها لازم‌الاجرا است. همتی ادامه داد: معیار ما در رسیدگی‌ها اجرای قانون بوده و به هیچ‌وجه نظر شخصی خود را به عنوان معیار و ابزار به دست نگرفته و عملکرد دستگاه‌ها را با آن اندازه‌گیری نمی‌کنیم، بلکه معیار دیوان محاسبات قانون و مقررات است. معاون پارلمانی دیوان محاسبات با بیان اینکه همه دستگاه‌ها باید قانون را اجرا کنند، اظهار داشت: حتی اگر دستگاهی با نادیده گرفتن قانون اقدام بهتری انجام دهد باز هم متخلف هستند؛ چرا که قرار نیست هر کسی به هر چه که خود تشخیص داد، عمل کند.

دولت مشکلات و محدودیت‌های خود را با مجوز از مجلس حل کند

همتی اضافه کرد: دولت می‌تواند هر جا که محدودیت و مشکل داشت، با لایحه و مجوز از مجلس مشکل خود را حل کند؛ درگیر کردن جامعه با موضوع یک میلیارد دلار و احیای آن اصلا به نفع کشور نیست.

وی افزود:‌ دیوان محاسبات تلاش حرفه‌ای و تخصصی خود را در چارچوب قانون انجام می‌دهد، البته رسانه‌ها باید آگاهانه نسبت به این گونه موضوعات ورود کنند. معاون پارلمانی دیوان محاسبات با اشاره به اینکه خواص جامعه و کسانی که مسوولیت دارند باید نسبت به موضوعاتی همچون یک میلیارد دلار آگاه باشند، تاکید کرد: در قبال این گونه موضوعات باید اجازه داده شود که مساله از مجرای قانونی و در چارچوب فنی و تخصصی بررسی شود؛ دیوان محاسبات علاقه‌مند نیست که کار فنی خود را به حاشیه بکشاند؛ چرا که حواشی نفعی برای کشور ندارند. همتی در ادامه گفت که دیوان محاسبات ضمن انجام وظایف خود وظیفه دارد که بر عملکرد دستگاه‌های دولتی نظارت قانونی داشته باشد. وی با بیان اینکه دیوان محاسبات به دستگاه‌های دولتی مشاوره هم می‌دهد، ادامه داد: برای مردم مهم است که از وجوه عمومی حفاظت و پاسداری شود؛ این کار همواره صورت گرفته و مردم اطمینان داشته باشند که کسی از منابع عمومی سوء‌استفاده شخصی نکرده و دیوان محاسبات نظارت خود را قاطعانه انجام خواهد داد. همتی همچنین در گفت‌وگویی جداگانه با سایت خانه ملت گفت: به زودی طی نامه‌ای توضیحات مفصل و نمونه‌هایی از تخلفات گسترده در حوزه نفت در طول چند سال را به رییس‌جمهور اعلام خواهیم کرد.