دیدارتعدادی از روسای جمهور گروه 15 با مقام معظم رهبری

لولا داسیلوا رییس‌جمهور برزیل در دیدار مقام معظم رهبری/عکس: Leader.ir

تعدادی از روسای جمهور شرکت کننده در اجلاس گروه ۱۵ با مقام معظم رهبری دیدار کردند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری‌، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی‌ بعد از ظهر یکشنبه در دیدار آقای عبدالله واد رییس جمهور سنگال و هیات همراه با اشاره به اهمیت مسائل دنیای اسلام در کنار روابط دو جانبه کشورهای اسلامی ‌خاطرنشان کردند: کشورهای اسلامی ‌با داشتن ظرفیت‌های فوق‌العاده انسانی، و امکانات زیاد جغرافیایی‌، یک هویت عظیم و حقیقت بزرگی را تشکیل می‌دهند که اگر‌این هویت به میدان بیاید هیچ کس نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد. رهبر انقلاب اسلامی‌با اشاره به جایگاه آقای عبدالله واد به عنوان رییس دوره‌ای سازمان کنفرانس اسلامی افزودند: برای نزدیک‌تر شدن روابط کشورهای عضو‌این سازمان و توجه به منافع جمعی، باید سازمان کنفرانس اسلامی‌از لحاظ سیاسی و روحیه اسلامی‌تقویت شود. حضرت‌آیت الله خامنه‌ای با یادآوری علت اصلی تشکیل سازمان کنفرانس اسلامی ‌تصریح کردند: این سازمان اساسا برای حمایت از فلسطین و مساله قدس به‌وجود آمد و امروز که صهیونیست‌ها مشغول پیاده کردن سیاست یهودی‌سازی قدس‌، الخلیل و دیگر مناطق فلسطین هستند‌، ‌این سازمان باید تمرکز اصلی خود را روی مساله مهم فلسطین قرار دهد.

ایشان با اشاره به سیاست مخرب قدرت‌های استکباری در قضیه فلسطین افزودند: تمام کشورهای اسلامی‌باید احساس کنند‌، مساله فلسطین، مساله آنها است. رهبر انقلاب اسلامی‌همگرایی بیشتر کشورهای اسلامی‌را ضروری دانستند و خاطرنشان کردند: صهیونیست‌های غاصب که از حمایت آمریکا برخوردارند باید از طرف کشورهای اسلامی‌تحت فشار سیاسی و اقتصادی قرار بگیرند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به روابط دو جانبه‌ایران و سنگال افزودند: ظرفیت‌ها و فرصت‌های خوبی برای گسترش بیش از پیش‌این روابط وجود دارد که باید از آن استفاده کرد.

آقای عبدالله واد، رییس‌جمهور سنگال در ‌این دیدار که آقای رحیمی‌معاون اول رییس جمهور نیز حضور داشت، گزارشی از دو سال ریاست خود بر سازمان کنفرانس اسلامی ‌و تلاش‌های صورت گرفته برای گسترش روابط اقتصادی میان کشورهای اسلامی ‌بیان کرد و گفت: سنگال پیشنهاد برگزاری کنفرانس جامع علمای امت اسلامی‌ را مطرح کرده که قرار است جلسه مقدماتی آن در داکار برگزار شود.

آقای عبدالله واد همچنین به روابط خوب تهران و داکار اشاره کرد و گفت: ‌ایران از توانمندی‌های خوبی در زمینه آموزش و پرورش، تاسیسات زیربنایی و نفت برخوردار است که امیدواریم در ‌این سفر در جهت تعمیق روابط دو کشور به توافق برسیم.

دیدار با رییس‌جمهور سریلانکا

همچنین به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ‌بعد از ظهر یکشنبه در دیدار آقای ماهیندا راجا باکسه، رییس جمهور سریلانکا و هیات همراه، با اشاره به سابقه روابط دو کشور خاطر نشان کردند: روابط ‌ایران و سریلانکا ریشه‌دار است؛ اما هیچ زمانی‌ این روابط به خوبی امروز نبوده است؛ چرا که انگیزه و زمینه‌های خوبی برای همکاری بیشتر وجود دارد. رهبر انقلاب اسلامی‌به موفقیت‌های دولت سریلانکا در فائق آمدن بر مشکلات داخلی اشاره کردند و با تمجید از رویکرد فعال ‌این کشور در حمایت از فلسطین افزودند: فلسطین ملت مظلومی ‌است که از همه طرف مورد جفاست و دشمن جلاد آنان، یعنی اسرائیل، با حمایت آمریکا از همه امکانات برای پایمال کردن حقوق فلسطینیان استفاده می‌کند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه افزودند: همه کسانی که در کشور خود مسوولیتی دارند، باید به فکر ‌ایفای نقش فعال در خصوص حمایت از فلسطین باشند.

ایشان اظهار امیدواری کردند: سفر رییس‌جمهور سریلانکا به تهران موجب گسترش بیش از پیش همکاری‌های دو کشور در تمام زمینه‌ها شود.

در ‌این دیدار که آقای رحیمی‌، معاون اول رییس‌جمهور نیز حضور داشت، آقای ماهیندا راجا باکسه رییس‌جمهور سریلانکا گفت: ما از سال‌ها قبل دوستی با ملت فلسطین را آغاز کردیم و در مجامع بین‌المللی نیز نظرات خود را در حمایت از‌این ملت مظلوم بیان کرده‌ایم و به آن افتخار می‌کنیم.

آقای ماهیندا راجا باکسه با اشاره به تلاش‌های دولتش برای مقابله با تروریست‌ها و حمایت از مسلمانان‌ این کشور افزود: دولت سریلانکا موفق شده است مسلمانان ‌این کشور را که در جریان حملات تروریست‌ها آواره شده بودند، به مناطق اصلی سکونت خود بازگرداند.

رییس جمهور سریلانکا افزود: روابط‌ایران و سریلانکا از سابقه تاریخی طولانی برخوردار است و ما از کمک‌ها و پشتیبانی‌های ‌ایران تشکر می‌کنیم و آماده‌ایم در تمام زمینه‌ها، روابط اقتصادی خود را گسترش دهیم.

دیدار با رییس‌جمهور برزیل

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی‌همچنین پیش از ظهر یکشنبه گذشته در دیدار آقای لولا داسیلوا رییس‌جمهور برزیل و هیات همراه با اشاره به مواضع مستقل و مترقی دولت برزیل در مسائل جهانی تاکید کردند: تنها راه تغییر شرایط ناعادلانه کنونی در جهان همکاری و گسترش روابط دولت‌های مستقل با یکدیگر است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری‌ ایشان خاطرنشان کردند: بر همین اساس جمهوری اسلامی‌ ایران از همکاری با برزیل در مسائل دو جانبه و بین‌المللی استقبال می‌کند. رهبر انقلاب اسلامی‌با تاکید بر‌اینکه برزیل سال‌های اخیر با برزیل گذشته بسیار تفاوت کرده است، افزودند: کشور برزیل، کشوری بزرگ و تاثیرگذار در مسائل آمریکای لاتین و مسائل بین‌المللی است و مواضع دولت برزیل در سال‌های اخیر، مستقل و در جهت مقابل مواضع آمریکا بوده است.حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سخنان رییس جمهور برزیل مبنی بر لزوم تغییر ساختار سازمان ملل متحد تاکید کردند: تنها راه تغییر روابط بشدت ظالمانه کنونی در جهان، نزدیکی دولت‌های مستقل به یکدیگر و ‌ایفای نقش آنها است.ایشان خاطرنشان کردند: ابرقدرت‌ها برای جهان روابط عمودی تعریف کرده‌اند که در راس آن یک ابرقدرت قرار دارد. ‌این روابط باید تغییر کند و تغییر آن نیز امکان‌پذیر است.

رهبر انقلاب اسلامی ‌با تاکید بر ‌اینکه قدرت‌های سلطه گر و در راس آنها آمریکا، از همکاری و گسترش روابط کشورهای مستقل و تاثیرگذاری آنها در مسائل جهانی به شدت ناخرسند هستند، خطاب به رییس‌جمهوری برزیل افزودند: نمونه بارز‌این مساله، جنجالی است که آمریکایی‌ها برای سفر جنابعالی به‌ایران به راه‌انداخته‌اند؛ زیرا آنها با ‌این‌گونه روابط مخالفند.

حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: ما معتقدیم بسیاری از کشورهایی که در دویست سال اخیر و به دلیل سیاست‌های قدرت‌های استعمارگر در حاشیه قرار گرفته بودند، می‌توانند نقش ‌ایفا کنند.

ایشان با اشاره به ‌اینکه در صورت ایفای نقش ‌این کشورها، آمریکا با آنها به شدت برخورد خواهد کرد، افزودند: نمونه‌ این وضعیت، برخوردی است که آمریکا در سی سال گذشته با جمهوری اسلامی‌ ایران داشته است؛ ولی ما معتقدیم در‌ این مصاف پیروزی با آن طرفی است که حق با او است و در‌ این مسیر استقامت می‌کند. رهبر انقلاب اسلامی‌خاطرنشان کردند: ملت ایران به دلیل آنکه در سی سال گذشته در مقابل آمریکا‌ ایستادگی کرد، نه تنها از بین نرفت بلکه قوی‌تر و ریشه‌دارتر شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر‌اینکه ابرقدرت‌ها هیچ‌گاه به هیچ حدی راضی نخواهند شد، افزودند: ابرقدرت‌‌ها فقط هنگامی ‌دست از پیشروی برمی‌دارند که مجبور به توقف شوند.

ایشان خاطرنشان کردند: خداوند به ملت‌هایی که در راه اهداف بلند و متعالی گام بردارند و به پروردگار توکل کنند قطعا‌ کمک خواهد کرد و ما به ‌این نصرت الهی باور داریم و آن را در سی سال گذشته به چشم خود دیده‌ایم.

رهبر انقلاب اسلامی ‌تاکید کردند: ما همان‌گونه که به کمک الهی معتقدیم، تاثیر و قدرت عزم ملی را نیز باور داریم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به ظرفیت‌های فراوان جمهوری اسلامی‌ ایران و برزیل برای گسترش روابط افزودند: دو کشور می‌توانند در زمینه‌های مختلف از تجربیات یکدیگر استفاده کنند. در‌این دیدار که آقای احمدی‌نژاد رییس جمهور نیز حضور داشت، آقای لولا داسیلوا، رییس‌جمهور برزیل با ابراز خرسندی فراوان از حضور در‌ ایران تاکید کرد: اصلی‌ترین هدف از‌ این سفر گسترش روابط برزیل و جمهوری اسلامی‌ایران در زمینه‌های مختلف اقتصادی، بازرگانی و سیاسی و همکاری دو جانبه در مسائل بین‌المللی است.

وی با تاکید بر‌اینکه شرایط جهان تغییر کرده و سازمان ملل متحد نیز براساس‌این تحولات، نیازمند تغییر است، افزود: در سال‌های اخیر کشورهای مهمی ‌در صحنه جغرافیای سیاسی جهان ظهور کرده‌اند که ‌ایران از جمله آنها است و ‌این کشورها می‌توانند با همکاری با یکدیگر یک قطب سیاسی و اقتصادی جدیدی را تشکیل دهند.

آقای لولا داسیلوا با اشاره به مواضع جمهوری اسلامی ‌ایران در مسائل بین‌المللی تاکید کرد: برزیل معتقد است، ملت و دولت ایران حق دارند که از استقلال خود دفاع کنند و در جهت پیشرفت و توسعه گام بردارند.