سینما

روابط‌عمومی خانه سینما اعلام کرد: فیلم‌سینمایی «هیچ» ساخته عبدالرضا کاهانی در بازار کن حضور ندارد. «دیوید فینچر» خالق آثاری چون «زودیاک»، «بازی» و «هفت» کارگردانی پروژه سینمایی «۲۰ هزار فرسنگ زیر دریا» را بر عهده گرفت.

آدرین برودی به گروه بازیگران کمدی رومانتیک «نیمه‌شب در پاریس» اضافه شد که وودی آلن تولید آن را تابستان امسال در پاریس آغاز می‌کند.

الیور استون، کارگردان جنجالی و سرشناس آمریکایی درباره جدید‌ترین کارش «وال‌استریت: پول هرگز نمی‌خوابد» گفت: «دوست دارم این فیلم را برای شخصیت‌هایی چون اوباما نمایش بدهم، اما آن را در واقع برای مخاطب ساخته‌ام.»

«مرد آهنی ۲» و «رابین هود» در پایان هفته گذشته میلادی، صدر جدول فروش جهانی را در اختیار خود گرفتند.

ادبیات

مراسم بزرگداشت احمد شاملو در دانشگاه تهران برگزار می‌شود. جامعه فرهنگی دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران که برگزارکننده این مراسم است، محمود دولت‌آبادی، ناصر تقوایی، جواد مجابی، محمد صنعتی، سهراب حسینی و امیر احمدی آریان را به عنوان سخنرانان این نشست معرفی کرده است.

محمدعلی اسلامی ندوشن با تاکید بر اینکه رباعیات خیام در ادبیات فارسی کم‌نظیر است، گفت: مضامین شعری خیام در زمینه رباعی بی‌مانند است و همچون اندیشه‌هایش و مسائل فکری‌ای که مطرح می‌کند، ویژه خود خیام است.

محمدتقی حق‌بین، مسوول اجرایی بخش ناشران کودک و نوجوان بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران میزان فروش این بخش را حدود ۱۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این رقم فروش نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افت داشته است.

چهارمین جشنواره ادبیات داستانی خوزستان خرداد ماه برگزار می‌شود. بخش جانبی این جشنواره با مراسم گرامیداشت نویسنده فقید «محمد ایوبی» همراه خواهد بود.

موسیقی

سومین فستیوال موسیقی محک به رهبری لوریس چکناواریان و با همراهی ارکستر مجلسی ارمنستان از ۵ خرداد به مدت ۸ شب در موسسه خیریه محک برگزار می‌شود.

خسرو سینایی گفت: هنوز جواب قطعی برای حضور در ارکستر نداده‌ام. این سینماگر که اعلام شده است و قرار است در گروه موسیقی «کامه راتا» آکاردئون بنوازد، اظهار داشت: بعد از پیشنهادی که دریافت کردم از آنها نت‌ها را خواستم که برایم فرستادند؛ اما هنوز جواب مثبت نداده‌ام و اگر وقتم اجازه دهد این پیشنهاد را قبول خواهم کرد.

پس از تمدید کنسرت محمدرضا لطفی برای یکم خرداد ماه، فروش بلیت‌های آن از امروز آغاز می‌شود.

تجسمی

نگارخانه گلستان از آخرین روز اردیبهشت‌ماه به میزبانی نمایشگاهی از آخرین آثار «بهرام دبیری» هنرمند پیشکسوت نقاشی ایران می‌رود.

نمایشگاه گروهی عکس کتایون کرمی، محمدرضا شریف‌زاده، رضا پایدار و حمیدرضا کرمی با عنوان «میان دو خلا» جمعه ۳۱ اردیبهشت ۸۸ در نگارخانه «شیرین» افتتاح می‌شود.

مجتبی موسوی، مدیر نگارخانه برگ از برگزاری نکوداشت «منوچهر شیبانی» هنرمند فقید شاعر و نقاش در نگارخانه برگ خبر داد.

تئاتر

آمار تماشاگران نمایش «به خاطر یک مشت روبل» به کارگردانی حسن معجونی تا آخرین اجرای این نمایش از مرز ۱۲ هزار نفر گذشت.

سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت-فتح خرمشهر از گلزار شهدای خرمشهر آغاز می‌شود.

رسانه

مجموعه تلویزیونی «فعلا از پذیرفتن خانواده معذوریم» به کارگردانی فرزاد موتمن برای ماه رمضان شبکه تهران تهیه می‌شود.

به‌دلیل اعتراض‌های مخالفان، رییس‌جمهور شیلی شبکه‌ تلویزیونی‌اش را می‌فروشد.