ریابکوف: ایران حق توسعه فناوری هسته‌ای خود را دارد

معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که ‌ایران کاملا حق دارد فناوری‌های هسته‌ای خود را توسعه دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری نووستی، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که تحریم‌های احتمالی در قبال ‌ایران باید صرفا در جهت تقویت رژیم جهانی عدم گسترش هسته‌ای باشد. ریابکوف با تاکید ‌اینکه ‌ایران می‌تواند فناوری‌های هسته‌ای در اختیار داشته باشد، گفت: من نمی‌توانم زمان مشخصی را نام ببرم، ولی ما می‌دانیم که‌ایران طی سال‌های اخیر فعالانه درصدد توسعه فناوری‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم و سایر تجهیزات هسته‌ای بوده که می‌توانند یک تهدید بالقوه به شمار رود. ولی ‌این مساله اصلا به منزله آن نیست که ‌ایران حق ندارد فناوری‌های هسته‌ای خود را توسعه بخشد. برعکس، ‌این کشور به عنوان عضو پیمان «ان.پی.تی» کاملا حق دارد چنین فعالیت‌هایی داشته باشد. ولی مساله ‌این است که توسعه برنامه هسته‌ای‌ ایران نگرانی‌ جامعه بین‌الملل را افزایش داده است و ‌این نگرانی در برخی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ نیز آمده است.

وی افزود: ما بر‌این عقیده هستیم که اجرای کامل‌این قطعنامه‌ها می‌تواند اعتماد جامعه جهانی نسبت به اهداف صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ‌ایران را بازگرداند و ما در‌این راستا تلاش می‌کنیم.

این مقام بلندپایه دیپلماتیک در تفسیر عبارت «تحریم‌های هوشمند» که دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه به کار برده است، یادآور شد: ما تازه در نیویورک شروع به بررسی مساله امکان استفاده از تحریم‌های بین‌المللی در قبال‌ایران با توجه به نظرات مختلف همه شرکت‌کنندگان در‌این مباحثات، به‌ویژه اعضای شورای امنیت کرده‌ایم آنچه برای ما بسیار اهمیت دارد، آن است که می‌خواهیم تاکید کنیم اگر در‌ آینده تحریم‌های بین‌المللی در قبال‌ایران اعمال شود، ‌این تحریم‌ها صرفا در جهت تقویت رژیم عدم گسترش هسته‌ای خواهند بود.‌ این مساله هدف ماست و ما از همه امکانات خود استفاده می‌کنیم تا به آن دست یابیم.