همایش شاعران ایران و جهان در آرامگاه سعدی پایان یافت

مراسم پایانی نخستین همایش بین‌المللی شاعران ایران و جهان در محل آرامگاه سعدی برگزار شد. به گزارش ایسنا در چهارمین روز از همایش شاعران ایران و جهان که شامگاه سه‌شنبه، ۳۱ فروردین‌ماه برپا شد، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: یکی از وظایف مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتقای جایگاه شعر و ادبیات فارسی در عرصه ملی و بین‌المللی است. او در ادامه تصریح کرد: ارتقای جایگاه شعر و ادب وظیفه‌ای بر دوش ماست که با همکاری نویسندگان، شاعران، محققان و اهل ادب انجام می‌شود. همچنین پشتوانه غنی و پربار ادبیات ایران امکان فوق‌العاده‌ای است برای این‌که بتوانیم این مساله را تحقق بخشیم و البته ارتقای جایگاه شعر و ادب برنامه‌های متعددی را می‌طلبد. حسینی افزود: در همین راستا به زودی کنگره شعر فاطمی در قم برگزار خواهد شد. همچنین چند مراسم و آیین بزرگداشت دیگر برای مفاخر فرهنگ و ادب و بزرگان ایرانی برپا خواهد شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اول اردیبهشت، روز بزرگداشت سعدی، درباره این شاعر بزرگ ایرانی گفت: سخن و کلام سعدی در اوج زیبایی و شیوایی است. این شاعر در سروده‌هایش دل‌های مخاطبان را به سوی خود می‌کشاند.

او در ادامه از سعدی به عنوان شاعری سخن‌سنج و بزرگ یاد کرد و افزود: تواضع، فروتنی و هر ‌آن‌چه که شایسته کمال انسان است، در آثار سعدی نمایان شده است. شعر سعدی جغرافیا نمی‌شناسد و بیرون از زمان و مکان ایستاده است؛ بیش از هفت قرن است که حضوری جدی و مستمر در ادبیات ایران و جهان دارد. در این مراسم، شاعرانی از ایران و دیگر کشورها به شعرخوانی پرداختند که از آن جمله به محمدعلی بهمنی و صدرا ذوالریاستین از ایران و همچنین نوری الجراح - شاعر سوری - می‌توان اشاره کرد. تعدادی از شاعران چینی و هندی نیز سروده‌های خود را خواندند. از دیگر برنامه‌های این مراسم، اجرای موسیقی زنده بود.

همچنین میهمانان دعوت‌شده به همایش بین‌المللی شاعران ایران و جهان از مجموعه فرهنگی - تاریخی تخت ‌جمشید دیدن کردند. نخستین همایش بین‌المللی شاعران ایران و جهان از ۲۸ تا ۳۱ فروردین‌ماه در شهرهای تهران، اصفهان و شیراز برگزار شد.