واکنش ایران به اتهام دخالت در انتخابات عراق

سخنگوی وزارت امورخارجه: احترام به حاکمیت عراق از اصول پایدار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است سخنان برخی مقامات و شخصیت‌های عراقی مبنی بر دخالت ایران در انتخابات پارلمانی عراق واکنش رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه را به دنبال داشته است. سخنگوی وزارت امور خارجه احترام به حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور داخلی آنها و همچنین توسعه همکاری‌های دوجانبه براساس منافع مشترک دو کشور را از اصول پایدار در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها به ویژه همسایگان دانست.

به گزارش «ایسنا»، رامین مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد اظهارات برخی شخصیت‌های عراقی در خصوص موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد انتخابات عراق اظهار کرد: برخی جریان‌های سیاسی که امکان دستیابی به اهداف خود از طریق

ساز و کارهای انتخاباتی و دموکراتیک را ندارند، با القای شبهه مداخله خارجی سعی در ایجاد یک فضای بدگمانی و تنش‌آلود به سایر رقبا و احزاب سیاسی دارند.

مهمانپرست در ادامه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از فرآیند سیاسی عراق که مبتنی بر روند مردم سالاری است، حمایت کرده و این مسیر را همچنان ادامه خواهد داد. در این راستا جمهوری اسلامی ایران مشارکت پرشور و شجاعانه مردم عراق در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور را که نمایش اقتدار و همبستگی ملی آن کشور بود، مورد تحسین قرار داد.

وی افزود: ائتلاف احزاب و جریان‌های سیاسی عراق برای تشکیل دولت آتی این کشور یک موضوع داخلی است و بدیهی است این احزاب براساس اهداف و برنامه‌های انتخاباتی خود و بدون در نظر گرفتن ملاحظات خارجی به این کار اقدام می‌نمایند و جمهوری اسلامی ایران دخالتی در آن ندارد.

مهمانپرست همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی از کلیه جریان‌های سیاسی عراق در چارچوب حمایت از فرآیند سیاسی این کشور و کمک به تشکیل دولت جدید عراق در کوتاه‌ترین زمان ممکن را مورد تاکید قرار داد.

گفتنی است اخیرا ایاد علاوی، نخست وزیر سابق عراق و رهبر ائتلاف العراقیه، در مصاحبه‌ای با بی بی سی، ایران را متهم کرد می‌کوشد از تشکیل دولت جدید به ریاست او جلوگیری کند.

در انتخابات پارلمانی اخیر عراق، ائتلاف العراقیه، که از آن به عنوان یک تشکل سیاسی سکولار یاد می‌شود، توانست بیشترین کرسی‌های پارلمان را به دست آورد و ائتلاف حکومت قانون، به رهبری نوری المالکی، نخست وزیر را که یک تشکل عمدتا شیعی است‌، با اختلاف اندکی پشت سر بگذارد. در عین حال، هیچ‌یک از احزاب و ائتلاف‌های شرکت کننده در این انتخابات به حد نصاب نیمی از کرسی‌های پارلمان دست نیافته و برای تشکیل دولت آتی، جلب حمایت سایر جناح‌های پارلمانی ضروری است. در حال حاضر، رهبران دو ائتلاف اصلی به رهبری ایاد علاوی و نوری المالکی تلاش برای جلب حمایت جناح‌های مختلف پارلمان آینده و دستیابی به آرای لازم برای تشکیل دولت بعدی را آغاز کرده‌اند و پیش بینی می‌شود که تشکیل دولت آینده تنها پس از مذاکرات و داد و ستدهای سیاسی گسترده و طولانی امکانپذیر خواهد بود.