رایزنی‌های هسته‌ای جلیلی در چین

گروه ۸ درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران بیانیه داد

دنیای اقتصاد - در شرایطی که برخی رسانه‌های غربی از آمادگی چین برای بررسی موضوع تشدید تحریم‌ها علیه ایران خبر داده‌اند، اما سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران روز پنج‌شنبه به پکن سفر کرد و با مقامات چین از جمله یانگ جیه چی وزیر خارجه این کشور درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران به رایزنی پرداخت. سفر سعید جلیلی به چین درست یک روز پس از آن انجام شد که نمایندگان آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه، ۱۱ فروردین از طریق ماهواره مذاکراتی درباره «گام بعدی» در برابر ایران داشتند. به گزارش بی‌بی‌سی در پی این نشست چین به‌طور اصولی با بررسی تحریم ایران موافقت کرد. چین که بر ادامه مذاکره با ایران تاکید دارد تا به حال، از بررسی تحریم‌ها خودداری می‌کرد. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه به‌طور تلویحی تغییر در موضع چین را تایید کرد و گفت مذاکرات قدرت‌های بزرگ در مورد جزئیات مجازات‌های احتمالی، ادامه خواهد یافت. خبرگزاری رویتر گزارش داده است این امکان وجود دارد که روند تدوین پیش نویس قطعنامه بعدی شورای امنیت ظرف چند روز آینده آغاز شود.

رایزنی اوباما و سارکوزی درباره ایران

در تحولی دیگر باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا و نیکولا سارکوزی رییس‌جمهور فرانسه در کاخ سفید با یکدیگر دیدار کردند و از جمله درباره موضوع ایران با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند. آنگونه که بی‌بی‌سی گزارش داده است باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا و نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه بر جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای تاکید کردند. اوباما سه‌شنبه دهم فروردین در کنفرانس خبری مشترکی با سارکوزی در کاخ سفید ابراز امیدواری کرد تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در بهار امسال افزایش یابد. او گفت قصد ندارد ماه‌ها برای وضع مجموعه‌ای از تحریم‌ها صبر کند، بلکه می‌خواهد چنین امری طی چند هفته تحقق یابد. رییس‌جمهوری آمریکا گفت موضع ایالات متحده و فرانسه درباره تحریم ایران واحد و «جدایی‌ناپذیر» است. او اذعان کرد قدرت‌های بزرگ هنوز درباره تحریم ایران موضع واحدی ندارند. اوباما بدون این که به چین اشاره کند، گفت ایران یک کشور تولید‌کننده نفت است و بسیاری از کشورها حاضرند روابط تجاری خود با این کشور را حفظ کنند و به همین دلیل آمریکا باید بر دیگر کشورها نیز در رابطه با تحریم ایران فشار وارد کند. رییس‌جمهوری فرانسه هم در این کنفرانس خبری بر تشدید تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرد. او گفت: «زمان اتخاذ تصمیم فرا رسیده است.»

بیانیه گروه هشت درباره ایران

از سوی دیگر، وزیران امور خارجه هشت کشور بزرگ صنعتی جهان سه‌شنبه هفته گذشته در پایان نشست خود در کانادا از ایران خواستند غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند یا برای تشدید تحریم‌های بین‌المللی آماده شود. بر اساس بیانیه پایانی نشست وزیران امور خارجه گروه ۸، هشت کشور صنعتی ضمن تاکید بر ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران، از جامعه بین‌المللی خواسته است برای نشان دادن یکپارچگی خود در مقابل این کشور، تدابیر قوی و موثری را اتخاذ کنند. این بیانیه همچنین از ایران خواسته است قطعنامه‌های شورای امنیت درباره توقف غنی‌سازی اورانیوم را به اجرا بگذارد و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری بیشتری داشته باشد.

انتقاد مهمانپرست از غرب

در پی این تحولات رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه از تحرکات غرب علیه ایران انتقاد کرد. به گزارش ایرنا سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با نفی «استفاده از روش‌های نادرست نظیر تحریم»، به برخی دولت‌ها توصیه کرد که «حقوق کشورهای مستقل را بپذیرند.» «رامین مهمانپرست» که روز پنج‌شنبه هفته گذشته در پاسخ به «اظهارات ضد ایرانی نخست‌وزیر کانادا در اجلاس وزرای خارجه هشت کشور صنعتی» سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح‌آمیز است و عنوان کردن موضوع تحریم، تهدیدی است که ناکارآمدی خود را در ۳۰ سال گذشته نشان داده است. گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه حاکی است که مهمانپرست افزود: «توصیه ما به کشورهای مختلف همواره این بوده است که به جای استفاده از روش‌های نادرست نظیر تحریم و فشار در برابر حقوق پذیرفته شده کشورها، به‌ویژه در چارچوب ان.پی.تی. (.N.P.T)، به سمت احقاق حقوق سایر کشورهای مستقل روی آورده و در زمینه به‌کارگیری انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای قدم بردارند.»