فراوانی و ارزانی خوب است، اما از آن مهم‌تر رشد صنعت داخلی است و نباید به استناد دلایل عمدتا واهی دروازه را به روی واردات باز کرد حضرت‌آیت‌‌ الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی‌صبح روز دوشنبه نهم فروردین ماه با حضور در یکی از مراکز بزرگ صنعتی از نزدیک در جریان بخشی از توانمندی‌های صنعتی کشور به ویژه در حوزه صنعت خودروسازی و تولید موتور ملی قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری در ‌این بازدید که حدود ۳ ساعت به طول انجامید و تعدادی از وزرا و مدیران بخش صنعت و معدن حضور داشتند، کارشناسان مربوطه در هر بخش توضیحات لازم را ارائه کردند.

خط تولید موتور ملی خودرو از جمله بخش‌هایی بود که مورد بازدید رهبر انقلاب اسلامی‌قرار گرفت. در‌این خط تولید، نحوه تولید بخش‌های مختلف موتور ملی و آزمون‌های آن از نزدیک به نمایش گذاشته شد.

موتور ملی دیزلی یکی از بخش‌های مهم نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودروسازی کشور بود. در‌ این بخش اولین موتور دیزل سنگین ساخت داخل معرفی شد که ‌این موتور در بخش‌های ریلی، دریایی، نیروگاهی و صنعتی کاربرد‌های فراوانی دارد.

طراحی و ساخت این موتور با همکاری مراکز تحقیقات دانشگاهی و تربیت نیرو‌های متخصص امکان‌پذیر شده است. از جمله طرح‌های‌ آینده در زمینه تولید موتور دیزل سنگین، طراحی و ساخت موتور دیزل دوگانه سوز است.

همچنین انواع موتور ملی به ویژه موتور ملی بعضی خودرو‌های داخلی و موتور ملی پایه گازسوز در ‌این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده بود.

بخش دیگر نمایشگاه توانمندی‌های صنعتی، استفاده از فناوری‌های جدید به ویژه نانو در طراحی و ساخت قطعات مختلف خودرو بود. از فناوری نانو در ساخت پوشش ضدلک روکش‌ها، پوشش‌های خود تمیز کننده روی شیشه‌های خودرو، پوشش‌های ضد خش در رنگ خودرو و در بخش‌های دیگر خودرو استفاده خواهد شد.

همچنین تعدادی از خودرو‌های سواری تولید داخل نیز مورد بازدید رهبر انقلاب اسلامی‌قرار گرفت.

حضرت‌آیت‌‌ الله خامنه‌ای سپس در جمع مدیران و کارشناسان صنعت و معدن کشور با اشاره به اهمیت بسیار بالای استقلال و پیشرفت صنعتی، در اعتلا و رشد‌ایران اسلامی، حرکت کشور در بخش‌های مختلف از جمله صنعت را رو به جلو دانستند و تاکید کردند: با وجود پیشرفت‌های ارزشمند در صنعت کشور اما باید با کار، تلاش و پیگیری دوچندان و خستگی ناپذیر و تکیه بر دانش و علم و ارتقای کیفیت محصولات داخلی، یک حرکت جهشی در بخش صنعت انجام شود.

ایشان بازدید خود را حرکتی نمادین جهت تاکید بر اهمیت بخش صنعت در پیشرفت کشور خواندند و افزودند: یک توهم خطرناکی از قبل وجود داشت مبنی بر‌اینکه میان زندگی عقلانی و توسعه یافتگی با پایبندی به ارزش‌های معنوی، اخلاقی و دینی تقابل و تضاد وجود دارد، ولی جمهوری اسلامی ‌ایران‌ این توهم را باطل کرد.

رهبر انقلاب اسلامی‌ با تاکید بر‌اینکه اسلام، دین معنویت و علم است، خاطرنشان کردند: ما می‌توانیم هم عقلانی و منطقی و همراه با پیشرفت زندگی کنیم و هم پایبند به ارزش‌های اخلاقی و فرائض دینی باشیم.

حضرت‌آیت‌‌ الله خامنه‌ای افزودند: صنعتگران و مدیران بخش صنعت باید نماد‌این حقیقت باشند.

ایشان با تاکید بر‌اینکه پیشرفت‌های به دست آمده در بخش صنعت کشور، بسیار ارزشمند است، خاطرنشان کردند:‌این پیشرفت‌ها آغاز راه است و باید با یک حرکت جهشی بتوانیم در همه عرصه‌های صنعتی روی پای خود بایستیم و به فکر و ابتکار‌ایرانی تکیه کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی‌با اشاره به شایستگی‌های‌ایران اسلامی‌برای پیشرفت و خودکفایی در زمینه‌های مختلف صنعتی افزودند: لازمه تاریخ و میراث عظیم تمدنی، حرکت مردمی‌کنونی، آمادگی جوانان و استعداد و هوش سرشار‌ایرانی، درخشش صنعتی‌ایران اسلامی‌در دنیای اسلام است که قطعا دنیای اسلام از آن استقبال خواهد کرد.

حضرت‌آیت‌‌ الله خامنه‌ای در ادامه نکاتی را درخصوص بخش صنعت کشور به ویژه صنعت خودرو یادآور شدند.

تنظیم سیاست‌های بازرگانی به منظور جلوگیری از واردات بی‌رویه یکی از نکات مهمی ‌بود که ‌ایشان تاکید ویژه‌ای بر آن داشتند.

رهبر انقلاب اسلامی‌خاطرنشان کردند: فراوانی و ارزانی خوب است، اما از آن مهم‌تر رشد صنعت داخلی است و نباید به استناد دلایل عمدتا واهی دروازه را به روی واردات باز کرد.

ایشان ضمن اظهار ناخرسندی از سیاست‌های واردات خودرو و بعضی از تصمیماتی که در ‌این زمینه گرفته شده است، تاکید کردند: عموما فلسفه و منطقی که برای افزایش واردات مطرح می‌شود، بالا بردن کیفیت محصولات داخلی است، اما برای‌این هدف گزینه‌های بهتری هم وجود دارد که یکی از آن‌ها اعمال سیاست‌ها و ضوابطی برای بالا بردن کیفیت محصولات داخلی است.

رهبر انقلاب اسلامی‌ با تاکید بر لزوم بهره گیری از علم و دانش و تحقیق در بخش صنعت خاطرنشان کردند: مساله‌ پیوند صنعت و دانشگاه بسیار مهم است و باید ارتباط مستحکمی‌میان‌این دو بخش برقرار شود تا بتوان به پیشرفت صنعتی مطلوب رسید.

حضرت‌آیت‌‌ الله خامنه‌ای با اشاره به اهمیت صادرات صنعتی تاکید کردند: همه بخش‌های صنعتی باید محصولات خود را با محوریت صادرات تولید کنند و دستگاه‌های مختلف دولتی نیز باید با تلاش چند جانبه و هنرمندانه، بازار صادراتی را تامین کنند.

ایشان با اشاره به دیدگاه اسلام در خصوص حفظ محیط زیست، رعایت استاندارد‌های زیست محیطی را در محصولات صنعتی به ویژه تولیدات خودرو بسیار مهم دانستند و تاکید کردند: برای رسیدن به پیشرفت صنعتی نباید از کار، تلاش و پیگیری مستمر خسته شد، زیرا فردای کشور و ملت ایران در گرو ابتکار، هوشمندی و پیگیری خستگی‌ناپذیر صنعتگران و مدیران بخش‌های صنعتی است. رهبر انقلاب اسلامی ‌با تاکید بر اهمیت پیگیری مستمر افزودند: دولت کنونی، دولتی فعال، پیگیر، با همت و دلسوز است و زمینه مساعدی برای تلاش و کار خستگی‌ناپذیر در بخش‌های مختلف به ویژه صنعت وجود دارد.

حضرت‌آیت‌‌‌الله خامنه‌ای هوش و استعداد بالای ‌ایرانی در کنار کار و پیگیری خستگی‌ناپذیر را زمینه‌ساز پیشرفت جهشی خواندند و تاکید کردند: امروز ‌ایران اسلامی ‌با همت، ابتکار، خلاقیت و اعتماد به نفس جوانان، در بخش‌های مختلف جزو چند کشور محدود صاحب علم و فناوری آن بخش‌ها است و‌ این حرکت باید با شتاب بیشتر ادامه پیدا کند.