دنیای اقتصاد - محمدرضا فرزین، سخنگوی طرح تحول اقتصادی طی یک سخنرانی برای طلاب و روحانیون مدرسه فیضیه قم اطمینان داده است که هدفمندسازی یارانه‌ها فقط 12 درصد به تورم موجود اضافه می‌کند.

وی در حالی چنین رقمی را اعلام کرده است که پیش‌تر مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد طرح موردنظر دولت ۶۸ درصد و مصوبه نهایی ۳۷ درصد به تورم موجود می‌افزاید. بانک مرکزی نیز ظاهرا رقمی میانه را برآورد کرده است. البته فرزین توضیح نداده است که رقم مورد اشاره وی براساس طرح اصلی دولت است یا مصوبه نهایی.
رویداد
فرزین:اجرای قانون یارانه‌ها۱۲ درصد تورم دارد
معاون وزیر اقتصاد گفت: چون طرح تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس به قانون تبدیل شده، هیچ دولتی نمی‌تواند از اجرای آن سر باز بزند و هر دولتی موظف است که این طرح را ادامه دهد.
به گزارش ایرنا، «محمد رضا فرزین» پنج‌شنبه شب در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه خاطرنشان کرد‌: برای خارج شدن اقتصاد از وضعیت موجود، به شجاعت در تصمیم گیری نیاز است که در دولت نهم و دهم استارت این کار زده شده است.
وی گفت: مهم‌ترین اهداف طرح تحول اقتصادی، هدفمند کردن یارانه‌ها است که نتیجه آن اصلاح الگوی مصرف است، قیمت‌ها مانند پرچم‌هایی که در جاده‌ها می‌چرخند، علائم غلطی به اقتصاد ما می‌دهند. وی افزود‌: علائم اقتصادی به ما می‌گوید که در حوزه انرژی سرمایه‌گذاری نکنید و اگر این راه را ادامه دهیم‌، باید همه انرژی موجود خود را مصرف کنیم و در این صورت دیگر قادر به صادرات نفت نخواهیم بود. فرزین گفت: اجرایی کردن هدفمند کردن یارانه‌ها به فرهنگ‌سازی نیاز دارد، از اول انقلاب اسلامی‌تاکنون بیش از 640 میلیارد دلار یارانه دادیم. این در حالی است که تولید ما نیز 400 میلیارد دلار است. وی افزود: اگر همین مسیر (‌یارانه دادن) را ادامه دهیم تا چشم‌انداز یک هزار و 500 میلیارد دلار باید یارانه بپردازیم و عدالت هم محقق نخواهد شد. فرزین گفت: ما دنبال حذف یارانه‌ها نیستیم، بلکه روش توزیع را تغییر خواهیم داد‌، کسانی که بیشتر مصرف می‌کنند‌،باید هزینه‌های بیشتری بپردازند و اجازه نخواهیم داد به اقشار پایین دستی و فقرا آسیبی وارد شود. وی گفت: هم اکنون ما با رشد مصرف انرژی مواجه هستیم، اغنیا از پول فقرا استفاده می‌کنند؛ ولی با هدفمند کردن یارانه‌ها این مشکلات رفع می‌شود. فرزین تصریح کرد: اگر هدفمند کردن یارانه‌ها اجرایی شود، اقتصاد به سمت کارآیی، عدالت و کاهش مصرف پیش می‌رود. وی خاطرنشان کرد: کسانی که نگران تورم در کشور هستند‌، توجه کنند که در طرح تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه‌ها، افراد کم مصرف بیشتر حمایت می‌شوند. سخنگوی طرح تحول اقتصادی با اشاره به اینکه با اجرایی شدن هدفمند کردن یارانه‌ها 12 درصد به تورم موجود اضافه می‌شود، گفت: هرچند که ممکن است با اجرایی شدن هدفمند کردن یارانه‌ها شاهد افزایش تورم 12درصدی به تورم موجود باشیم‌، ولی در برابر تبعات آن از مردم حمایت خواهیم کرد. فرزین خاطرنشان کرد: در گذشته ما تا 30 درصد هم تورم داشتیم‌، ولی دولت‌ها چه حمایتی کردند؟ ما تمام تورمی را ‌که در ذات هدفمند کردن یارانه‌ها نهفته است، برای مردم جبران می‌کنیم. وی افزود: در جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی ممکن است شیوه خود را تغییر دهیم، در آینده پول دارها را شناسایی می‌کنیم‌، در اقتصاد از بالا افراد را شناسایی می‌کنیم و اگر بتوانیم آنها را حذف می‌کنیم. فرزین خاطرنشان کرد: هر زمان به جمع‌بندی نهایی رسیدیم‌، هدفمند کردن یارانه‌ها را عملیاتی می‌کنیم؛ اما در سال اول در مورد یارانه آب تصمیم‌گیری نمی‌کنیم.