موضع‌گیری دوباره مقامات آمریکایی علیه‌ایران

اوباما تحریم‌های یک جانبه واشنگتن علیه تهران را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد

دنیای اقتصاد- تحرکات دیپلماتیک مقامات آمریکا برای همراه‌سازی کشورهای خلیج فارس علیه‌ایران به منظور اعمال تحریم‌های جدید بار دیگر در روزهای پایانی هفته گذشته از سر گرفته شد. همزمان باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا تحریم‌های یک‌جانبه ‌این کشور علیه تهران را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.جوزف بایدن‌، معاون رییس جمهور آمریکا، در سرزمین‌های اشغالی برای پیشبرد پروژه ‌ایران هراسی و بزرگ نمایی آن چه که تهدید ‌ایران خوانده می‌شود، اظهارات تازه‌ای را بیان کرد. در همین حال، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا تلاش کرد تا موافقت عربستان را برای فروش نفت ارزان به چین به منظور کسب حمایت و رای چینی‌ها در شورای امنیت سازمان ملل علیه‌ایران جلب کند. گیتس اعلام کرده است که عربستان سعودی و امارات عربی متحده تمایل دارند تا با استفاده از اعمال نفوذ خود به چین فشار وارد آورند تا از تحریم‌های بیشتر علیه ایران حمایت کند. کمتر از یک ماه پیش هیلاری کلینتون با سفر به منطقه خلیج فارس و همچنaن با سفر به برزیل نتوانست حمایت کشورهای‌این منطقه و برزیل را برای اعمال تحریم‌های تازه علیه‌ایران جلب کند.

ایسنا به نقل از خبرگزاری نووستی گزارش داده است که اوباما تحریم‌های یک جانبه‌این کشور علیه تهران را به مدت یک سال دیگر تمدید کرده است. کاخ سفید در سال ۱۹۹۵ در دوران دولت بیل کلینتون تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرد که به موجب آن، شرکت‌های آمریکایی از هرگونه فعالیت‌های بازرگانی- اقتصادی با ایران منع شده اند. رییس جمهوران پیشین آمریکا این تحریم‌ها را به طورسالانه تمدید می‌کنند. اوباما نیز در سال گذشته آنها را تمدید کرد، ‌این در حالی است که اوباما هنگام به قدرت رسیدن اعلام کرد که آماده گفت‌و‌گو با تهران است.

در تحولی دیگر، جو بایدن، معاون باراک اوباما که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است،در دانشگاه تل آویو با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی‌ایران از مقاومت فلسطینی و لبنانی برای آزادی سرزمینشان از اشغال صهیونیست‌ها گفت:‌ایران هسته‌ای هر روز قوی تر می‌شود.

معاون رییس جمهور آمریکا همچنین با ابراز نگرانی از گسترش نفوذ و قدرت‌ایران در خاورمیانه خواستار فشار بر جمهوری اسلامی‌برای تغییر رویکرد آن شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره انگلیسی، بایدن با اشاره به شکست رویکرد جدید واشنگتن برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز‌ایران از رد طرح تبادل سوخت بین تهران و غرب انتقاد کرد.

وی ‌ایران را نه تنها تهدیدی برای اسرائیل دانست، بلکه قدرت گرفتن آن را تهدیدی برای ‌ایالات متحده خواند و از فشار بر تهران برای تغییر رویکرد آن خبر داد.وی همچنین تداوم روند سازش خاورمیانه و موضوع‌ ایران را به هم مرتبط دانست.

این در حالی است که همزمان با سفر بایدن به تل‌آویو‌، رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا نیز با سفر به ریاض بار دیگر عربستان را برای حمایت از تحریم ‌ایران تحت فشار قرار داد.

پیش از گیتس، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در سفر به منطقه برای تشکیل جبهه علیه‌ایران تلاش کرده بود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، چهارشنبه شب گیتس در ریاض، در دیدار با ملک عبدالله پادشاه عربستان از وی تقاضا کرد از تلاش‌ها در زمینه تحریم‌ایران حمایت کند.

در‌این دیدار دو طرف درباره راه‌های افزایش توانمندی‌های موشکی و دفاعی عربستان نیز گفت‌وگو کردند.

عربستان که در سال ۲۰۰۹ به اذعان پنتاگون، ۳میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار خریدهای نظامی‌از آمریکا داشته است، در نظر دارد با انعقاد قراردادهایی سیستم‌های دفاع موشکی خود را تقویت کند.

به دنبال وعده‌های آمریکا مبنی بر تسریع فروش تسلیحات به هم‌پیمانان خود در خلیج‌فارس، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که عربستان و امارات حاضر شده‌اند تا به چین فشار وارد آورند که از تحریم‌ها علیه ایران حمایت کند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، گیتس و دیگر مقامات ارشد آمریکایی از رهبران عربستان سعودی و امارات عربی متحده درخواست کردند تا از اهرم‌های اقتصادی خود برای متقاعد کردن چین به منظور موافقت با تحمیل تحریم‌های بیشتر علیه ایران استفاده کنند. پس از‌ این درخواست‌ها، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که عربستان سعودی و امارات عربی متحده از خود اظهار تمایل نشان دادند تا با استفاده از اعمال نفوذ خود به چین فشار وارد آورند تا از تحریم‌های بیشتر علیه ایران حمایت کند.

آمریکا به تازگی تمامی تلاش خود را به کار گرفته است تا کشورهای نفت‌خیز خلیج فارس را وادار کند تا با ارائه نفت ارزان قیمت به چین، این کشور را که یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و دارای حق وتو است، راضی کنند تا دست از حمایت ایران بردارد و با تحریم‌های بیشتر علیه ایران به موافقت بپردازد.

گیتس به خبرنگاران درابوظبی گفته است: من حس می‌کنم که آنها تمایل انجام چنین کاری را دارند و این دو منطقه نفت‌خیز همچنین حاضر شدند تا در مسکو نیز اعمال نفوذ کنند، البته مسکو چندان نیازی به اعمال نفوذ ندارد. [مسکو تقریبا موافقت خود با تحریم‌ ایران را اعلام کرده است] و تمرکز بیشتر بر روی چین است.

گیتس در ارتباط با همکاری سعودی با واشنگتن اعلام کرد: من فکر می‌کنم درکی در خصوص این مساله به وجود آمده است که ما باید آن را امتحان کنیم. این گام بعدی است.

وزیر دفاع آمریکا همچنین در خصوص تقویت دفاع زمینی‌، هوایی و موشکی به عنوان بخشی از تلاش گسترده‌تر آمریکا برای آنچه تقویت امنیت خلیج فارس در مقابل زرادخانه موشک‌های بالستیکی ایران خوانده می‌شود، بحث و گفت‌وگوهایی انجام داد.

بنا بر این گزارش، آمریکا متعهد شده است تا فروش سلاح به عربستان و دیگر هم‌پیمانان خود در خلیج فارس را تسریع بخشد.

این درحالی است که احمد ابوالغیط، وزیر خارجه کشور عربی مصر نتیجه راهکارهای غیرصلح‌آمیز در تعامل با برنامه هسته‌ای ایران را برای منطقه و احتمالا تمام جهان مصیبت‌بار ارزیابی کرد.

ابوالغیط در گفت‌وگو با روزنامه الجمهوریه مصر تاکید کرد که کشورش تلاش‌های دیپلماتیک را برای خلع سلاح هسته‌ای در خاورمیانه دنبال می‌کند. وی در مورد برنامه هسته‌ای ایران تصریح کرد که موضع مصر در تعامل با این موضوع روشن است و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای مسوول اول تعامل با این پرونده از لحاظ فنی است.

همزمان با تحرکات دیپلماتیک آمریکایی‌ها در منطقه خلیج فارس‌،برنار کوشنه، وزیر خارجه فرانسه گفت که همچنان میان چین، روسیه، آمریکا، انگلیس و فرانسه که اعضای دارنده حق وتو در این نهاد سازمان ملل هستند، اختلافاتی وجود دارد؛ اما او امیدوار است که اعضای شورای امنیت سازمان ملل به زودی درباره تحریم‌های جدید علیه ایران توافق کنند. به گفته وی، فرانسه به همراه انگلیس، آمریکا و روس‌ها در حال حاضر روی این مساله کار می‌کنند.

این همه در حالی است که در تحولی دیگر، برزیل با اعلام مخالفت با تحریم ‌ایران، بار دیگر بر لزوم ادامه مذاکره برای حل موضوع هسته‌ای کشورمان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر‌، پس از سفر بی نتیجه هیلاری کلینتون به برزیل و ناتوانی وی در همراه کردن ‌این کشور با غرب برای اعمال تحریم بیشتر علیه ‌ایران، دولت برزیل ‌این بار گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان را در‌ این مورد ناامید کرد.