تاخیر دوباره دستمزدها

در حالی آخرین روزهای سال ۸۸ را سپری می‌کنیم که همچنان بحث تسویه‌ حساب قرار‌داد گروه‌های نمایشی مطرح است و هنوز برخی از گروه‌ها با سپری شدن ماه‌ها از پایان اجراهایشان، دستمزدی نگرفته‌اند. شهرام کرمی که تابستان گذشته نمایش «شکار بزرگ شنبه» را در تالار «هنر» اجرا کرده بود گفت: هنوز با ما تسویه‌حساب نشده است و تنها یک قسط از قرار‌دادمان را گرفته‌ایم که توانستیم به نیمی از اعضای گروه پرداخت کنیم و هنوز دیگر اعضای گروه دستمزدی دریافت نکرده‌اند.

او همچنین یاد‌آور شد: گروه‌های تئاتر کودک علاوه بر تاخیر در تسویه‌حساب قرار‌داد‌ها با مشکل دیگری هم روبه‌رو هستند، چرا که قرار‌داد این گروه‌ها به‌صورت کمک هزینه است و با قرار‌داد دیگر آثار نمایشی تفاوت دارد. کرمی که چند‌ماه پیش نمایش «شمردن ستاره‌های شب» را به صحنه برده بود، درباره قرار‌داد این نمایش هم توضیح داد: شرایط قرار‌داد آن نمایش متفاوت است، زیرا آن نمایش جزو تولیدات جشنواره عدالت و امید بود و آخرین نمایش این جشنواره بود که اجرای عمومی شد. اما سیروس همتی که هفت‌ماه پیش نمایش «مجلس برادر‌کشی» را در کارگاه نمایش به صحنه برده بود، به ایسنا گفت: نه تنها تسویه حساب نشده است، بلکه با گذشت تقریبا هفت‌ماه یک سوم قرار‌داد ما پرداخت شده است. این بازیگر و کارگردان تئاتر، تاخیر در پرداخت قرار‌داد‌ها را معضل همیشگی تئاتر دانست و ادامه داد: در این شرایط برای گرفتن حق طبیعی‌مان باید التماس کنیم و متاسفم برای این سیستم عدالت‌پرور. موضوع اینجا است که سیستم از عدالت می‌گوید و جشنواره عدالت و امید برگزار می‌کند، اما متاسفم که به اعتقادات جشنواره خودشان پایبند نیستند.

همتی اضافه کرد: تسویه‌حساب قرار‌داد به مراتب بیش از نوشتن و کارگردانی یک نمایش زمان‌گیر و انرژی‌گیر است. او در عین حال متذکر شد: این مشکل همیشگی تئاتر ما است و به یک شخص یا مدیر خاص هم مربوط نمی‌شود، بلکه سیستم کلی فرهنگی کشور دچار مشکل است و من اصولا با این شیوه پرداخت دستمزد که شان هنرمندان را پایین می‌آورد، مخالفم. همتی شیوه تسویه حساب فصلی را بسیار کوتاه‌مدت توصیف کرد و افزود: بعد از این شیوه که تنها یکسال دوام آورد، سه‌سال است که این تاخیر‌ها معضل بزرگی در تئاتر ما شده است. جالب اینجا است که نمایش ما که فضایی سنگین دارد و تقریبا اثری مذهبی به‌شمار می‌آید، سه چهار روز بعد از ماه صفر، شروع شد و جالب‌تر اینجاست که ما همزمان با ایام شهادت سه‌تن از امامان در آخرین روزهای ماه صفر اجرا نداشتیم، اما همزمان با سالروز میلاد پیامبر اجرا داشتیم، در حالی‌که نمایش ما هیچ مناسبتی با این روز نداشت.

روح‌الله جعفری، دیگر کارگردان تئاتر که مهر و آبان‌ماه گذشته نمایش «اسب‌های پشت پنجره» را درتالار سایه اجرا کرده بود، درباره وضعیت تسویه حساب قرار‌داد این نمایش به ایسنا توضیح داد: پرونده مالی ما مدتی است که به انجمن هنرهای نمایشی ارسال شده و قرار بود براساس آنچه در قرار‌داد تیپ اعلام شده یک سوم مبلغ قرار‌داد پرداخت شود تا بتوانیم براساس آن بخشی از دستمزد اعضای گروه را پرداخت کنیم، اما این اتفاق نیفتاد و این درحالی بود که در مراجعات پی‌در‌پی اعضای گروه به اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن نمایش همواره به ما گفته شد که بودجه‌ای از سوی وزارتخانه واریز نشده است. جعفری ادامه داد: این پرسش جدی را از رییس اداره کل هنرهای نمایشی دارم وقتی آیین‌نامه یا قانونی وضع می‌شود و همه موظفیم که به آن پایبند باشیم چرا این اتفاق در این اداره نمی‌افتد و آنها به قانون خودشان پایبند نیستند؟! چرا همان بودجه اندک تئاتر را صرف برگزاری جشنواره‌های رنگارنگی می‌کنند که نتیجه آن تنها اعلام آمار و ارقام است.