فیلم مستند «مهرجویی، کارنامه چهل ساله» پنج‌شنبه شب در جشنواره فیلم تصویر به نمایش درآمد و پس از نمایش با حضور داریوش مهرجویی، مانی حقیقی کارگردان فیلم، محمود کلاری فیلمبردار، امید روحانی منتقد سینما و سیف‌الله صمدیان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، داریوش مهرجویی درباره احساسش نسبت به مستند ساخته شده،گفت: اگر بخواهم حس آنی خودم را بگویم، بسیار از این فیلم خوشم آمده است نه به‌خاطر این‌که من در آن حضور دارم، بلکه این مستند از نظر تنوع صحنه‌ها و ریتم، جذاب است. معمولا وقتی که در فیلمی به مصاحبه با یک فرد می‌پردازند، مخاطب پس از کمی بی‌حوصله می‌شود، اما مانی حقیقی برای این فیلم خیلی مایه گذاشته و به نظرم کار قشنگی درآمده است. البته اگر این‌ موضوع هم در خودستایی من نباشد. وی درباره شکل‌گیری این فیلم مستند با بیان اینکه سال‌هاست مانی حقیقی را می‌شناسد، یادآور شد: زمانی که پیشنهاد شد فیلمی مستند درباره‌ام بسازند از من خواستند که خودم کارگردانی را معرفی کنم، من هم مانی حقیقی را معرفی کردم؛ چرا که فکر می‌کردم می‌توانیم با همدیگر رابطه حسی قشنگی داشته باشیم.
داریوش مهرجویی در عین حال عنوان کرد: من خیلی کم مصاحبه می‌کنم و اکنون هم چهار یا پنج سال است که اصلا مصاحبه نکرده‌ام، اما هنگامی که قرار شد با مانی حقیقی این کار انجام شود، آن را قبول کردم. کارگردان «هامون» در بخش دیگری از این جلسه گفت: ابتدا فکر نمی‌کردم صحبت‌ها و مصاحبه‌های من با مانی حقیقی به جایی برسند، چرا که من می‌دیدم که او با افراد بسیاری مصاحبه می‌کند و به همین دلیل فکر می‌کردم که چگونه مصاحبه‌ها را جمع‌وجور خواهد کرد، اما اکنون که فیلم را دیده‌ام، احساس می‌کنم که او خیلی خوب فیلم را جمع کرده است؛ چرا که همان‌طور که گفتم معمولا فیلم‌های مصاحبه‌محور کمی حوصله مخاطب را سر می‌برند. در بخش پایانی این نشست هم داریوش مهرجویی در پاسخ به سوال یکی از حاضران به بحث ممیزی پرداخت و گفت: به نظرم حد و مانع چیز بی‌خودی است. انسان تمام انرژی خود را بر روی یک مسیر می‌گذارد و بعد به یکباره فیلم او با چنین خشونتی مواجه می‌شود که یکباره توقیف می‌شود و حتی اصلا نمی‌گویند که یک قسمت از فیلم را حذف کن یا بخش‌هایی از آن را اصلاح کن، بلکه به یکباره آن را توقیف می‌کنند. این اتفاق زمانی که برای من افتاد نزدیک به یکسال فلج شدم، اکنون مدتی است از همه چیز زده شده‌ام. این توقیف تاثیر عجیبی بر روی افراد می‌گذارد و آنها را به مسیری می‌اندازد که اصلا قصد ورود به آن را نداشته‌اند. وی ادامه داد: اکنون هم شاید بتوانم بگویم که مسیری که دنبال می‌کنم، مسیر خوبی نیست و تا حدی از آن پشیمانم اگر این طور نبود و اگر ترس به مانع برخوردن وجود نداشت، شاید کارهای به مراتب بهتر و بیشتری می‌ساختم. مهرجویی گفت: اکنون هر مسیری که می‌رویم به نوعی با مانع مواجه می‌شویم و هرچه تلاش بیشتری به کار می‌گیریم فایده ندارد. به‌عنوان مثال یادم است که فیلم «بانو» شب قبل از اکران و زمانی که داشت پوستر‌های آن برای اکران نصب می‌شد، با مشکل روبه‌رو شد. در آن زمان مدیریت وقت به من می‌گفت که از جایی به من گفته‌اند اما من فکر می‌کنم که این مساله دروغ است و ترس خود مدیران است که موجب چنین اتفاقی می‌شود.
مهرجویی در ادامه توقیف یک فیلم را مانند توقیف روزنامه‌ها دانست و افزود: وقتی که یک روزنامه توقیف می‌شود، هزاران خانوار مایوس و بیکار می‌شوند و پس از این‌که این اتفاق افتاد، چندی بعد می‌بینیم که مدیری که چنین تصمیمی گرفته تغییر می‌کند. حال سوال من این است که چه کسی به این افراد اجازه می‌دهد که این‌گونه برخورد کنند و آنها به چه حقی دست به چنین اعمالی می‌زنند. مانی حقیقی کارگردان مستند «مهرجویی، کارنامه چهل ساله» نیز درباره ریتم مناسب این فیلم گفت: اینجا باید از بهمن کیارستمی یاد کنم. چرا که بدون او واقعا محال بود این فیلم به نتیجه فعلی برسد. بهمن کیارستمی در سفر است و امشب قرار است برسد. به همین دلیل من جای او را خالی می‌کنم و در نمایش بعدی این فیلم که قرار است دوشنبه در خانه سینما باشد، قطعا او هم حضور خواهد داشت.
وی ادامه داد: معمولا در چنین فیلم‌هایی تدوینگر نقش بسیار مهمی دارد و باید بگویم که این فیلم را ما با هم ساخته‌ایم.
کارگردان این مستند در ادامه به سه سال روند ساخت این فیلم اشاره کرد و افزود: این مستند قبل از «کنعان» شروع شد و عمده کار آن در همان زمان صورت گرفت، اما تدوین و تحقیقات جنبی آن تمام این مدت طول کشید. ما برای این فیلم نزدیک به ۷۰ ساعت مصاحبه داشتیم و علاوه بر مصاحبه‌ها فیلم‌های خود مهرجویی هم بود و به همین دلیل انتخاب‌کردن از میان آنها کاری بسیار دشوار بود.