خلبانان خارجی را کنار می‌گذاریم

وزیر راه و ترابری با بیان این‌که هنوز برای هواپیماهای توپولوف و سوپرجت تصمیم‌گیری نشده است، اعلام کرد: مدتی را برای شرکت‌های هواپیمایی تعیین کرده‌ایم که دیگر خلبانان خارجی نداشته باشیم و هواپیماها حتما توسط خلبان‌های ایرانی اداره شوند. به گزارش ایسنا، ‌حمید بهبهانی در حاشیه مراسم افتتاح مرکز تعمیر و شست‌وشوی مکانیزه قطار در مشهد در پاسخ به این‌که آیا هواپیماهای توپولوف از ناوگان هوایی کشور حذف می‌شوند؟ گفت: سوال مشکلی می‌پرسید؛ توپولوف‌ها درجه‌بندی دارند.

وی در پاسخ به این‌که ایرادهای موتور این هواپیما برای کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری مشهود و گزارش آن به کارخانه سازنده روسی ارسال شده است، حال تا چه زمانی باید منتظر پاسخ آنها برای تصمیم‌گیری در مورد این ناوگان باشیم؟ اظهار کرد: هواپیماهای توپولوف دو مدل دارند. مدل ۱۵۴ که هم اکنون در کشورما پرواز می‌کنند و مدل جدیدی که کارخانه‌ جدیدی از توپولوف آن را می‌سازد. توپولوف ۲۰۴ هواپیمایی قوی است که تقریبا با هواپیماهای غربی برابری می‌کند و هواپیمای دیگری نیز به نام سوپرجت مطرح است که هنوز برای آنها تصمیم نگرفته‌ایم، اما سعی می‌کنیم مردم ایران از داشتن هواپیماهای خوب راضی باشند.

بهبهانی درباره‌ برقی کردن قطار تهران ـ‌ مشهد و لغو مناقصه‌ آن اظهار کرد: برای این پروژه قبلا مناقصه‌ای انجام شد که تقریبا ناقص بود و ۱۶ ماه از آن گذشت که با مشورت سازمان بازرسی کشوری قرار شد مناقصه تجدید شود. البته اگر هم این مناقصه باز می‌شد، سرمایه‌ و سرمایه‌گذاری نداشت.

وی افزود: از این پس کسانی که وارد مناقصه می‌شوند حتما باید سرمایه‌گذار هم بیاورند، نه فقط اسمی؛ بلکه حتما باید تضمین بانک نیز آورده شود و به رویت بانک مرکزی رسیده باشد که ما درگیر سرمایه‌گذاری نباشیم.

او با بیان این‌که هزینه‌ برقی کردن قطار تهران ـ‌ مشهد حدود ۸۰۰ تا یک میلیارد دلار برآورد شده است، گفت: پس از تعیین مشخصات مالی مشخصات فنی معین می‌شود و سپس از بین همه کسی انتخاب می‌شود که پروژه را ارزان‌تر انجام دهد. بهبهانی اعلام کرد: مناقصه جدید برقی کردن قطار تهران ـ‌ مشهد به زودی اعلام می‌شود. وزیر راه و ترابری درباره‌ این‌که قرارداد قطار مغناطیسی تهران ـ‌ مشهد خرداد ماه امضا شده، اما هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است، گفت: این پروژه قرار بود به صورت BOT انجام شود که سرمایه‌گذار خودش مطالعه و سرمایه‌گذاری می‌کند، اما به دلیل این‌که هزینه اجرای آن بالاست، مقداری زمان برده است.