فشار آمریکا به چین برای تحریم ایران

هیلاری کلینتون در پاریس از فشار سنای آمریکا بر چین پرده‌برداشت

روسیه تصمیم تهران برای غنی‌سازی مستقل اورانیوم تا ۲۰ درصد را مانع حل مساله هسته‌ای ایران خواند دنیای اقتصاد- همزمان با چرخش روسیه به سوی آمریکا درباره موضوع هسته‌ای کشورمان، هیلاری کلینتون اعلام کرد که چین هم‌اکنون از سوی برخی چهره‌های شاخص سنای آمریکا تحت فشار است تا با تحریم‌های جدید علیه ایران موافقت کند. حمایت برخی از اعضای گروه ۱+۵( آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به علاوه آلمان) از تشدید تحریم‌ها علیه ایران در شرایطی است که بخش خصوصی آمریکا و آلمان این موضوع را به مصلحت منافع ملی کشورهای خود نمی‌دانند. گروه‌های تجاری آمریکایی روز چهارشنبه هفته گذشته به کاخ سفید هشدار دادند که طرح‌های کنگره برای گسترش تحریم‌های آمریکا علیه ایران ممکن است منافع اقتصادی و امنیتی آمریکا را به شکل قابل توجهی تحلیل ببرد.

در حالی که آمریکایی‌ها با هر وسیله‌ای همچون بهره‌گیری از تهدید و تشویق به دنبال جلب حمایت چین برای موافقت با تحریم‌های بیشتر علیه ایران هستند، در پارلمان آلمان نیز دو دستگی درباره حمایت آلمان از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران پدید آمده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی تابناک به نقل از نشریه آلمانی «هنلز بلات»، وزیر تجارت آلمان آشکارا موثر بودن اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را زیر سوال برده و این موضوع را به آگاهی آنجلا مرکل، صدر اعظم آلمان که یکی از متحدان سرسخت اسرائیل نیز هست، رسانده و این در حالی است که شرکت‌های آلمانی نیز با مواضع آنجلا مرکل در قبال ایران مقاومت می‌کنند و بر این باورند که آلمان نباید سیاست آمریکا و صهیونیست‌ها را پیگیری کند.

بر پایه این گزارش، شرکت‌های آلمانی به شدت برای از دست دادن احتمالی بازار ایران و تجارت با این کشور نگران هستند، به گونه‌ای که ینس ناگل رییس انجمن تجارت خارجی آلمان در این باره گفته است: از دست دادن تجارت با ایران تحمل‌ناپذیر است.

ینس ناگل در این باره همچنین افزوده است که تحریم ایران به طور کل برای وی درک‌ناپذیر است و این کار به معنای در اختیار‌ گذاردن تجارت ایران در اختیار رقبای اروپایی و آسیایی آلمان است.

این گزارش می‌افزاید: یورگن تومان، رییس انجمن صنایع آلمان نیز با مخالفت با تحریم ایران گفته است که ما باید خاطر تحریف‌های سیاسی آمریکا و صهیونیست‌ها درباره برنامه نظامی ایران نتیجه یک دهه فعالیت تجاری خوبمان با ایران را از دست بدهیم. در همین حال، رییس اتاق تجارت و صنایع آلمان نیز در این باره به اظهار نظر پرداخته و پیش‌بینی کرده است، در صورت اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، بیش از ده هزار نفر آلمانی شغل خود را از دست خواهند داد و این بر رشد اقتصادی این کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت. وی همچنین افزوده است که حدود ۴۰ هزار نفر دیگر مستقیم، در آلمان درگیر یا شاغل در بخش تجارت با ایران هستند که شغل این افراد نیز در خطر قرار می‌گیرد.

چرخش کرملین به سوی کاخ سفید

در چنین شرایطی ایسنا به نقل از خبرگزاری روسی نووستی گزارش داده است که آندره نسترنکو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصمیم ایران برای غنی‌سازی مستقل اورانیوم تا ۲۰ درصد را مانع حل مساله هسته‌ای ایران خوانده است. وی تاکید کرد: این مساله که ایران اورانیوم با غنای پایین خود را به طور مستقل تا ۲۰ درصد ارتقا خواهد داد، بارها از سوی تهران شنیده شده است. مسلما ما حق ایران را به عنوان عضو پیمان «ان.پی.تی» بر توسعه توان ملی برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز محترم می‌شماریم، اما جامعه جهانی نگرانی‌های جدی در خصوص هدف این برنامه دارند که باید توسط تهران رفع شود.

در این میان، تحلیل‌گران بر این باورند که روسیه در مورد موضوع ایران به تدریج به سوی آمریکا گرایش یافته است.محمود واعظی، معاون سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفته است: محکومیت برنامه‌های هسته‌ای ایران از سوی روس‌ها نشان‌دهنده نزدیکی کرملین به کاخ سفید است.

واعظی در گفت‌و‌گو با ایلنا، افزوده است: چند ماهی است آمریکا، فرانسه و انگلیس تلاش فراوانی انجام داده‌اند تا چین و روسیه را در اتخاذ مواضع غیردوستانه بر پرونده هسته‌ای ایران متقاعد کنند تا در زمان صدور قطعنامه آتی بتوانند با جامعیت بیشتری وارد عمل شوند.

وی افزود: اظهارات اخیر لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که گفته بود از رد پیشنهاد آژانس از سوی ایران راضی نیست نشان می‌دهد که غرب در همگامی روس‌ها با خود موفق بوده‌اند اما برای پذیرش خواسته‌هایشان از سوی چینی‌ها باید کار بیشتری انجام دهند.

به گفته نسترنکو، در این شرایط تصمیم آغاز ارتقای غنی‌سازی اورانیوم با غنای پایین در حاشیه خواسته‌های ذ‌ی‌ربط قطعنامه‌های شورای امنیت و تصمیمات شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فقط باعث تشدید نگرانی‌های کنونی و مانع حل سریع اوضاع پیرامون مساله هسته‌ای ایران خواهد شد. وی گفت: امیدواریم که به زودی پاسخ پیشنهادات ایران در آژانس را آماده کنیم. اجرای موفق طرح ارائه سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران نه تنها لزوم آغاز ارتقای غنای اورانیوم موجود ایران را از بین می‌برد، بلکه نمونه خوبی برای همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای خواهد شد و به اولین گام برای احیای اعتماد به صرفا صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران مبدل شده و طبعا فضای لازم را برای اعتمادسازی در آغاز گفت‌و‌گو بر اساس احترام متقابل ایجاد خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، تهران در اوایل ژانویه ( دی ماه )به کشورهای غربی هشدار داد که تا اواخر ژانویه مهلت دارند که به پیشنهادات اخیر تهران در خصوص تبادل اورانیوم با غنا‌ی پایین با سوخت هسته رآکتور تحقیقاتی تهران موافقت کنند در غیر این صورت تهران تولید مستقل سوخت لازم را برای این رآکتور آغاز خواهد کرد.

ابراز رضایت فرانسوی‌ها از روس‌ها

تازه‌ترین موضع وزارت خارجه روسیه در حالی اعلام شده است که برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه روز جمعه در ارزیابی موضع روسیه در خصوص برنامه هسته‌‌ای ایران، رویکرد و رفتار مسکو در قبال اعمال تحریم علیه تهران را بسیار «رضایت‌بخش‌» خواند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه فرانسوی «نوول آبزرواتور»، کوشنر با تاکید بر ضرورت اعمال تحریم‌های شدید علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: «آمریکا و فرانسه از موضع روسیه در خصوص اعمال تحریم علیه ایران «بسیار راضی» هستند و در تلاش برای متقاعد کردن چینی‌ها به اعمال این تحریم‌ها هستند. موضع روسیه در قبال اعمال تحریم علیه ایران مشکل‌ساز نیست.»

کوشنر همچنین پس از دیدار با هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: که فرانسه و آمریکا موضع مشترکی را در قبال تحریم‌ها علیه ایران اتخاذ کرده‌اند و قصد دارند تا پیشنهادات خود را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه‌دهند. ما به توافقات کاملا مشخصی در خصوص اعمال تحریم‌های بیشتر دست‌ یافته‌ایم و در دو مسیر گفت‌وگوی مداوم و کار روی تحریم‌ها اقدام خواهیم کرد.

بی میلی چین به همراهی با آمریکا

در این میان، وزیر خارجه آمریکا از مخالفت چین با اعمال تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران ابراز ناخرسندی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از لس آنجلس تایمز از پاریس‌، کلینتون گفت: من متوجه شدم که چین برای اعمال تحریم‌ها و اقدامات تنبیهی جدید علیه ایران، کشوری که بزرگ‌ترین تامین کننده نفت برای آن است، تمایلی ندارد. هیلاری کلینتون که در یک دانشکده مهم نظامی در پاریس صحبت می کرد.

وزیر خارجه آمریکا خطاب به دولتمردان چین گفت: ما اکنون می‌دانیم تحریم کشوری که منابع طبیعی فراوانی را برای اقتصاد رو به رشد شما ارائه می‌دهد سودمند نیست، اما درباره پیام‌های بلند مدت آن فکر کنید. وی با اشاره به این که از هم اکنون چین تحت فشار زیادی خواهد بود تا با اقدام آمریکا همراه شود، افزود: در حین اینکه ما از مسیر بدون نتیجه تعهد اولیه خود دور می‌شویم و در مسیر فشار و تحریم گام بر‌می‌داریم چین برای درک تاثیر بی‌ثبات کننده‌ای که یک ایران هسته‌ای می‌تواند در منطقه خلیج [فارس] داشته باشد تحت فشار قرار خواهد گرفت. وی از تلاش گروه ۱+۵ برای منصرف کردن ایران از ادامه غنی‌سازی خبر داد. روندی که به ادعای او به ساخت بمب اتمی منجر خواهد شد.