گلایه‌های مراجع از اوضاع اقتصادی تورم و لایحه یارانه‌ها

دنیای اقتصاد- سفر یکی دیگر از مقامات دولتی به قم باز هم با گلایه بعضی از آیات عظام از وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور به ویژه تورم و واردات بی رویه کالا روبه‌رو شد. محمد رضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی احمدی‌نژاد پنج‌شنبه گذشته برای دیدار با آیات عظام نوری‌همدانی و سبحانی عازم قم شد تا گزارشی را از لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها ارائه کند. اما در خلال این دیدار‌ها این مراجع علاوه بر این که گلایه‌های صریحی را درباره تورم و گرانی مطرح کردند، بلکه ایراداتی را به لایحه هدفمند شدن یارانه و توزیع پول بین مردم وارد دانستند و آینده اجرای این لایحه را نامعلوم برشمردند.

به گزارش فارس نوری همدانی البته علاوه بر انتقادهایی که به روند صعودی نرخ تورم و رنج بردن ۷۰ درصد مردم از گرانی داشت‌، ایراداتی را نیزدرباره لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها مطرح کرد. او در دیدار خود با میر تاج‌الدینی گفت که پول دادن به مردم درست نیست، ما نمی‌توانیم به همه مردم به صورت یکسان پول پرداخت کنیم و اگر متفاوت پرداخت کنیم کسانی که کمتر دریافت کرده‌اند، فردا ناراضی خواهند شد.

آیت‌الله سبحانی نیز در دیدار خود با میر تاج الدینی از واردات بی رویه کالاهای چینی و قاچاق به کشور انتقاد و تاکید کرد که دولت با برنامه‌ریزی درست باید جلوی این رویه را بگیرد. این انتقادات در حالی مطرح شد که پیش از این هم مراجع در دیدارهای خود به ویژه با رییس مجلس گلایه‌هایی را درباره اوضاع اقتصادی کشور و بعضا عدم توجه دولت به نظرات مراجع ابراز کرده بودند.

میر تاج‌الدینی هم در این سفر به نظر دولت راجع به مصوبه جدید مجلس درباره لایحه یارانه‌ها اشاره ای نکرد و به همین دلیل هم به بیان مزایای هدفمند شدن یارانه‌ها و این که در صورت نهایی شدن اجرای لایحه به هر نفر ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان یارانه تعلق می‌گیرد بسنده کرد.

او در پاسخ به انتقادات وارده هم بی ثباتی قیمت‌ها را نتیجه اقتصاد بیمار توصیف کرد و در توضیح تورم هم به استناد به گزارش بانک مرکزی گفت که نرخ رشد تورم به ۵/۱۳ درصد کاهش یافته است و با اجرای هدفمند شدن یارانه‌ها کارت یارانه‌ای به سرپرستان خانوار اهدا خواهد شد و هر ماه مبلغی متناسب با تعداد اعضای خانواده به این کارت‌ها واریز خواهد شد.

نوری همدانی: امروز بیش از ۷۰ درصد مردم از گرانی رنج می‌برند

به گزارش فارس اما آیت‌الله حسین نوری‌همدانی در دیدار با معاون پارلمانی احمدی‌نژاد با بیان اینکه انتظار مردم در مسائل اقتصادی بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: امروز بیش از ۷۰ درصد مردم از گرانی رنج می‌برند و این فرهنگ در بین مردم ایجاد شده است که سال آینده گران‌تر از امسال خواهد بود، ما باید ببینیم که چه نقصی وجود داشته است که وضعیت کشور اینگونه شده است.

گاهی وعده‌هایی به مردم داده شده است که به آنها عمل نشده است

وی با بیان اینکه مسوولان باید به وعده‌های خود عمل کنند، تصریح کرد: گاهی وعده‌هایی به مردم داده شده است که به آنها عمل نشده است، زمانی که فردی وعده‌ای می‌دهد، مردم انتظار دارند که این وعده‌ها عملی شوند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه هدفمند کردن یارانه‌ها بسیار طولانی شده است، گفت: پول دادن به مردم درست نیست، ما نمی‌توانیم به همه مردم به صورت یکسان پول پرداخت کنیم و اگر متفاوت پرداخت کنیم کسانی که کمتر دریافت کرده‌اند، فردا ناراضی خواهند شد.وی اضافه کرد: هنوز نتیجه کار برای ما روشن نشده است و ما باید منتظر بمانیم که هدفمند کردن یارانه‌ها چه تاثیری در جامعه خواهد گذاشت.

سبحانی: دولت باید جلوی واردات بی‌رویه کالاهای خارجی را بگیرد

همچنین به گزارش ایسنا آیت‌الله سبحانی نیز در دیدار با میرتاج الدینی با بیان این‌که «امروز یکی از خواسته‌های مردم از ما درباره نحوه واردات اجناس و اقلام مختلف در کشور است»، اظهار کرد: امروز اغلب کالاهای موجود در جامعه از نوع چینی و قاچاق می‌باشد. دولت باید با برنامه‌ریزی درست جلوی واردات بی‌رویه کالاهای خارجی را بگیرد تا هم به اقتصاد کشور صدمه‌ای نرسد و هم شاهد شکوفایی آن در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و غیره باشیم.

میرتاج الدینی‌: بی‌ثباتی قیمت‌ها یکی از نشانه‌های اقتصاد بیمار است

به گزارش فارس، علاوه بر این معاون پارلمانی احمدی‌نژاد هم در دیدار با آیت‌الله نوری‌همدانی با بیان اینکه هدفمند کردن یارانه‌ها بسیار حساس است و با زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد، گفت: وضعیتی که در توزیع یارانه‌ها امروز در کشور حاکم است، مناسب نیست و جای سوال دارد، امروز در کشور نظام توزیع یارانه‌های قابل تحمل نیست و ما را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه ما امروز بیشتر از بودجه کشوری به بحث یارانه‌ها اختصاص می‌دهیم، یادآور شد: بی‌ثباتی قیمت‌ها یکی از نشانه‌های اقتصاد بیمار است که در کشور ما به خوبی مشاهده می‌شود.

در سال اول هدفمند شدن به هرنفر ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان داده خواهد شد

او در دیدار با آیت‌الله العظمی سبحانی از مراجع تقلید در قم هم با بیان این‌که «مصرف انرژی در کشور ما بی‌رویه است»، افزود: ۷۰ درصد از یارانه‌ها را طبقات بالای جامعه مصرف می‌کنند که با اجرای این طرح، یارانه‌ها به طور عادلانه بین همه مردم تقسیم خواهد شد. وی افزود: بنا بر محاسبات، در سال اول اجرای این طرح به ازای هر نفر ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان داده خواهد شد.