حمایت لاریجانی از محسن رضایی

رییس مجلس در جمع فرماندهان ناجا: افراد را به‌خاطر تفاوت رای، مخالف و منافق نخوانیم رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید با کوچک‌ترین تفاوت رای، افراد را مخالف و منافق بخوانیم، به تذکرات رهبر معظم انقلاب اشاره و تاکید کرد که برخلاف استراتژی دشمن باید در داخل همه تلاش کنند فضای وحدت‌بخش را ایجاد کنند تا شرایط کار و تلاش و سرمایه‌گذاری و توسعه فراهم شود. به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی روز پنج‌شنبه در اجلاس فرماندهان نیروی انتظامی در قم به تحلیل شرایط کشور پرداخت و گفت که در تحلیل شرایط امروز لازم است نگاهی گذرا بر سیر تحولات انقلاب اسلامی در گذشته داشته باشیم تا در حوادث چند ماه اخیر با درک درست تصمیم‌گیری نماییم. لاریجانی به انقلاب اسلامی و رهبری امام پرداخت و بیان داشت: امام با شناخت دقیق انقلاب اسلامی ایران را بر ارکانی چند استوار نمود. رکن اسلامیت به معنای اینکه ماهیت انقلاب اسلامی و جوهره آن را تشکیل می‌دهد و اسلام از قلمرو فردی، سپهر وسیع‌تر و حوزه‌های سیاسی اجتماعی را تحت هدایت آیین مقدس اسلام درآورد. رکن جمهوریت و دموکراسی نیز رکن دیگر انقلاب اسلامی قرار گرفت، البته بر خلاف تصور شایع در این امر که تصور می‌کنند جمهوریت و اسلامیت دو امری هستند که مبانی متفاوتی دارند و در انقلاب اسلامی ممزوج شده‌اند تصور رهبری انقلاب بر این بود که جمهوریت از تئوری عدالت اسلامی نشأت می‌گیرد و جدایی‌پذیر از اسلامیت نیست و مشارکت سیاسی آحاد جامعه است که عامل فعلیت استعدادهای افراد می‌شود.

وی رکن عدالت خواهی انقلاب را در همه ابعاد موضوع دیگر دکترین انقلاب اسلامی معرفی نمود و متذکر شد: با این چارچوب نظری، حرکت انقلاب اسلامی تفکری نوین در جهان به‌وجود آورد که بسیار افتخارآمیز و مترقی بود و هست. وی گفت: این حرکت مترقی از بدو حدوث با مقابله جدی استکباری مواجه گردید. ایالات متحده ابتدا با ایجاد حرکت‌های تجزیه طلب تلاش نمود یکپارچگی ملی را در هم شکند، پس از ناامیدی، به حرکت‌های تروریستی روی آورد و بسیاری از بزرگان کشور نظیر شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید باهنر، شهید رجایی و شهدای محراب توسط این گروه ترور شدند. جریان مخرب بنی‌صدر نیز در این حرکت غرب قرار داشت که قصد اصلی این طراح‌ها این بود که روحانیون و ولایت فقیه را که عامل استواری انقلاب بود از ریل انقلاب خارج کنند و با ایجاد نوعی دیکتاتوری وابسته مجددا زمان را به عقب برگردانند. رییس مجلس گفت: پس از ناامیدی از این اقدامات که با تدبیر امام خمینی(ره) و ملت درهم شکسته شد، جنگ تحمیلی را آغاز کردند، همگی در حمایت صدام مجتمع شدند باز در جنگ، ولی فقیه بود که قدرت بسیج مردم را داشت و عامل پیروزی بود و مشاهده کردید تا وقتی بنی‌صدر فرماندهی کل قوا را داشت مستمرا شاهد شکست بودیم. با عزل بنی‌صدر و ارتباط مستقیم ولی فقیه با فرماندهی جنگ عملا پیروزی‌های پی‌درپی را شاهد بودیم مثل فتح خرمشهر و ... البته همه نیروهای مسلح فعال بودند اما سپاه و بسیج نقش اساسی داشتند. فرماندهان متدین و انقلابی سپاه تحت هدایت ولی‌ فقیه و بدنه جان بر کف بسیج افتخارات پیروزی را رقم زدند.

انتقاد از تخریب محسن رضایی

لاریجانی ادامه داد: همین‌جا لازم است به نکته‌ای اشاره کنم که این روزها می‌بینم و تاسف می‌خورم و آن تخریب شخصیت آقای محسن رضایی است. آقای محسن رضایی یک مجاهد به تمام معنا بود و هشت سال در جنگ یک‌سره تلاش نمود و انصافا از همه وجود در این راه مایه گذاشت. حال ممکن است با برخی نظرات سیاسی او مخالفت شود که طبیعی است هر کس در صحنه سیاسی وارد می‌شود مورد نقد قرار می‌گیرد ولی چرا شخصیت مجاهد او را و زحمات او را زیر سوال می‌برید، با بحث‌های غیر دقیق در دوره جنگ مخصوصا مسائل پایان جنگ تمام زحمات این فرد فداکار را تخریب می‌کنید. وی افزود: من مطمئن هستم اگر باز هم جنگی رخ دهد محسن رضایی همان سرباز گذشته است. اگر نقد نظریات سیاسی می‌کنید که برای جامعه هم لازم است، با رعایت سوابق افراد و با دید منصفانه انجام دهید. امروز جامعه احتیاج به تقویت همگرایی دارد نه تخریب آنان و ایجاد اختلاف. رییس مجلس گفت: حال سوال این است وقتی آمریکا این تجربیات ناموفق در مواجهه با انقلاب اسلامی را داشت در مرحله جدید چه باید می‌کرد؟ رییس‌جمهور جدید آمریکا با شعار تغییر و آشنایی با حقوق مسلمانان و احقاق این حقوق در حد سخنرانی به میدان آمد که کاملا موجه است به دلیل فضاحت دوران بوش، برای بازسای شخصیتی آمریکا نیازمند چنین استراتژی بودند هر چند عده‌ای فریب این سیاست‌های تبلیغی را خوردند ولی خیلی زود روشن شد استراتژی آنها در تسلط بر منطقه و مبارزه با انقلاب تغییر نکرده است کما اینکه در همین یک سال در تحریم‌های یک جانبه چیزی کم نگذاشتند. طبعا این دولت جدید آمریکا نمی‌توانست جنگ مستقیم راه بیندازد چون این تئوری شکست خورده بود و ضمنا نمی‌توانند جنگ منطقه‌ای ایجاد کنند، حداقل نسبت به ایران امکان‌پذیر نیست چون ایران در این دوره سی ساله از قدرت دفاعی برجسته برخوردار شده است ممکن است ماجراجویی در منطقه کنند نظیر آنچه امروز در افغانستان می‌گذرد یا رفتار فرصت طلبانه آمریکا و انگلیس در بحران یمن که خیلی شفاف در صحنه حاضر شدند. البته به نظر من از مدت‌ها پیش طراحی کرده بودند برای تسلط بر خلیج عدن بهانه‌‌ای، ساز نمایند.

لاریجانی با بیان اینکه نسبت به ایران چنین اقدامی نمی‌توانند بکنند، با طرح این سوال که پس راهشان چیست؟ گفت: استراتژی آمریکا و غرب این است که با دامن زدن به اختلاف در داخل کشور، فرسایش در توان ملی ایجاد کنند. بهانه‌ای که دستاویز قرار دادند انتخابات بود، ولی همت آنان اختلاف‌افکنی و نشانه‌گیری دو رکن اصلی بود؛ یکی روحانیت و معارف اهل بیت و دیگر ولایت فقیه.

وی گفت: خیلی عجیب است آنها انتخابات را بهانه قرار دادند، اما عمده حمله آنان به ولایت فقیه است. ولایت فقیه چه نقشی در بحث انتخابات دارد؟ ولایت فقیه شرایط را آماده انتخابات وسیع ۸۵ درصدی نمود. اگر مشاجره‌ای دارید چه ربطی به ولی فقیه دارد این نشان می‌دهد مساله انتخابات نیست، بلکه با حوادث روز عاشورا و قبل از آن در قم کاملا مکشوف شد که آنها عامل تداوم اقتدار ایران را هدف گرفته‌اند و متاسفانه برخی هم با غفلت زمینه حرکت‌های ضد دینی و ضد انقلابی را فراهم نمودند، اینجاست که باید توجه جدی نمود. لاریجانی تاکید کرد: هدف دشمن را باید دقیقا شناخت که آنها تخریب آرمان‌های دینی و اصل ولایت فقیه را هدف‌گیری کردند تا هم فضای اختلاف را عمیق‌تر کنند و همه زمینه را برای عدم ثبات تدارک نمایند که کشور نتواند اقدامات توسعه اقتصادی را شکل دهد، این جریان ضد دینی و ضد انقلابی محکوم به شکست است و همه باید مرزهای خود را نسبت به آن مشخص کنند.

رییس مجلس در پایان گفت: از جانب دیگر باید توجه داشت بین مقولات سیاسی مخلوط‌سازی نشود به کوچک‌ترین تفاوت رای افراد را مخالف و منافق نکنند، تذکر رهبر معظم انقلاب در جذب حداکثری و دفع حداقلی و تذکر دیگر ایشان که به مجرد هر اختلاف نظری شعار منافق ندهید، این سیاست متین نشان می‌دهد که به خلاف استراتژی دشمن باید در داخل همه تلاش کنند فضای وحدت‌بخش را ایجاد نمایند تا شرایط کار و تلاش و سرمایه‌گذاری و توسعه فراهم گردد.