نجابت: اگر درست عمل کنیم، 3 ماه بی‌برنامه می‌مانیم

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بررسی همزمان لوایح برنامه و بودجه شدنی و مطلوب نیست؛ چرا که مجلس با محدودیت زمان مواجه است. حسین نجابت در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب، افزود: بررسی همزمان لوایح برنامه و بودجه مشکل است؛ چرا که این دو لایحه مهم با محوریت کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق باید رسیدگی و در صحن علنی بررسی و تصویب شود.

نماینده مردم تهران افزود: برنامه پنجم توسعه باید تدوین شود تا بر اساس آن بودجه ۸۹ تصویب شود. مجلس طبق زمان‌بندی مصوب، لوایح برنامه و بودجه را باید دریافت، چاپ و بین نمایندگان و کمیسیون‌ها توزیع کند و پس از گرد آمدن پیشنهادات، به کمیسیون تلفیق رفته و پس از چکش کاری به صحن علنی برگردد، ‌این فرآیند، فرآیند تخصصی و زمان بری است. این عضو کمیسیون انرژی پیشنهاد داد‌: بهترین گزینه، رسیدگی به لایحه بودجه ۸۹ و بررسی کلیات لایحه برنامه پنجم توسعه و موکول کردن جزییات لایحه برنامه به پس از تعطیلات نوروز ۸۹ است. مجلس نمی‌تواند برنامه را مقدم بر بودجه کند. مجلس باید با حداکثر سرعت ولی با سرعت معقول بودجه ۸۹ را تصویب سپس به سراغ قانون برنامه برود.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تصریح کرد: برنامه‌ها مرسوم است، ارزیابی برنامه‌های گذشته در همه ادوار اتفاق افتاده است. گاهی ارزیابی برای یک سال انجام شده و بین دو برنامه‌ یک سال فاصله افتاده است. وی تاکید کرد:‌ اگر منطقی عمل شود فقط سه ماه اول سال ۸۹ بدون برنامه خواهیم بود و چاره‌ای جز این نداریم به ویژه که باید بین لوایح هدفمند‌سازی یارانه‌ها، ‌بودجه ۸۹ و برنامه پنجم توسعه هماهنگی برقرار شود.

نجابت برقراری هماهنگی بین سه لایحه فوق را بر عهده هیات‌رییسه مجلس دانست و تصریح کرد: در نوبت قرار گرفتن لوایح برای در دستور کار مجلس واقع شدن و برقراری ارتباط و هماهنگی بین آنها بر عهده هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی است که تصور می‌کنم این اتفاق خواهد افتاد.