واکنش ایران به خبر حضور دختر بن لادن در تهران

دنیای اقتصاد- مقام‌های ارشد وزارت خارجه ایران با تایید برخی اخبار درباره درخواست پناهندگی یکی از دختران اسامه بن لادن از سفارت عربستان در تهران، تاکید کردند که هویت فرد یاد شده برای ایران محرز نشده و تنها سفارت عربستان این موضوع را اعلام کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه پنجشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما درباره حضور دختر بن لادن در سفارت عربستان در تهران،‌ گفت: هنوز هویت این فرد برای ایران محرز نشده است.

متکی درباره اخبار برخی رسانه‌های غربی مبنی بر حضور خانواده بن لادن در جمهوری اسلامی ایران گفت: مدتی قبل سفارت عربستان در تهران طی یادداشتی به وزارت امور خارجه اطلاع داد که یکی از دختران بن لادن در این سفارتخانه است. ما نمی‌دانیم که آیا این فردی که گفته‌اند، دختر بن لادن است و چگونه وارد کشور شده و به سفارت عربستان رفته است.

وی افزود: اما به عنوان اینکه هر سفارتخانه‌ای اعلام کند که یکی از اتباعش در آنجا است و می‌خواهد آن را بفرستد، وزارت امور خارجه در این زمینه اقدام می‌کند. این وزارتخانه به اداره اتباع و همچنین سفارت عربستان اعلام کرد که طبق کنوانسیون این اقدامات را انجام دهد و این فرد در صورت احراز هویت می‌تواند با برگه عبور از کشور خارج شود. این چیزی است که در چند وقت گذشته بین وزارت خارجه و سفارت عربستان در تهران گذشت.

وزیر خارجه کشورمان در عین حال یادآور شد: هنوز برای ما هویت آن محرز نشده که دختر بن لادن است و تنها سفارت عربستان این موضوع را اعلام کرده است.

در همین رابطه رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز با اشاره به مطرح شدن حضور «دختر بن لادن» در سفارت عربستان در خاک ایران گفت: عربستان تاکنون هیچ اقدامی برای تایید هویت این فرد نکرده است.

مهمانپرست روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا، تصریح کرد: همان طور که آقای منوچهر متکی، وزیر خارجه کشورمان پیش‌تر در گفت‌وگو با بخش ویژه خبری شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی اعلام کردند، سفارت عربستان مدعی حضور دختر بن لادن در این سفارتخانه شده است و تاکنون هویت این شخص برای مسوولان وزارت خارجه ایران محرز نشده است.

وی ادامه داد: در گفت‌وگو با شبکه پرس تی وی نیز گفته‌ام، براساس منابع مرزی ایران، هیچ فردی با مشخصات ادعا شده از مرزهای ایران وارد کشور نشده، مگر این که فرد مذکور به صورت غیرقانونی وارد شده باشد. سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: سفارت عربستان طی یادداشتی به اداره اتباع بیگانه مدعی حضور دختر بن لادن در این سفارتخانه شده و اعلام کرده چون این فرد به صورت غیرقانونی وارد شده و مدارک عبور ندارد، مدارک لازم برای وی صادر شود تا وی بتواند خاک ایران را ترک کرده و به عربستان برود.

به گفته مهمانپرست، این درحالی است که اداره اتباع بیگانه در پاسخ به این درخواست، از سفارت عربستان خواسته تا براساس قوانین ایران این شخص را رویت کرده و پس از تایید هویت شخص مورد ذکر، اقدام به صدور مدارک لازم کند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تصریح کرد: از سوی سفارت عربستان تاکنون هیچ پاسخی به این درخواست داده نشده و مساله در حد یک ادعا باقی مانده است.

وی گفت: باید ابتدا صحت خبر حضور «دختر بن لادن» در سفارت عربستان سعودی در ایران تایید و سپس در این مورد تصمیم‌گیری شود.

روایت نیویورک تایمز

روزنامه نیویورک تایمزروز پنجشنبه گزارش داد که یکی از دختران «اسامه بن لادن» سرکرده گروهک القاعده به نام «ایمان» با حضور در سفارت عربستان در تهران درخواست پناهندگی به این کشور یا سوریه را مطرح کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از برخی رسانه‌های غربی، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نیز آخر هفته گذشته مدعی شد که یکی از دختران بن لادن که از سال ۲۰۰۱ به همراه پنج خواهر و برادر دیگر خود در ایران زندگی می‌کند، با حضور در سفارت عربستان در تهران درخواست پناهندگی کرده است. به نوشته نیویورک تایمز عمر بن لادن یکی از پسران رهبر شبکه تروریستی القاعده با بیان این مطلب گفت که خواهر ۱۹ ساله‌اش «ایمان» ماه گذشته با مراجعه به سفارت عربستان در تهران درخواست خروج از ایران و پیوستن به مادرش در سوریه را کرده است. عمر بن لادن در ادامه مصاحبه اش با نیویورک تایمز مدعی شده است که شش فرزند و همسر پدرش در یک اردوگاه محافظت شده در ایران زندگی می‌کنند. وی همچنین مدعی حضور ۳۰ تن از بستگان اسامه بن لادن در ایران شد،

اگر چه محل اقامت آنها را معرفی نکرد.

عمر بن لادن چهارمین فرزند اسامه که در سال ۲۰۰۷ میلادی با یک دختر انگلیسی ازدواج کرده، پیش‌تر خواستار اقامت در انگلستان شده بود که لندن با این درخواست مخالفت کرد.