سینماداران اجازه اکران به برخی فیلم‌ها نمی‌دهند

سیدمحمد حسینی صبح روز شنبه با حضور در بارگاه امامزاده صالح در منطقه تجریش تهران، در مراسم عزاداری تاسوعای حسینی شرکت کرد و در حاشیه مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اکران نشدن برخی فیلم‌های جشنواره سال گذشته گفت: تمامی بحث اکران فیلم‌ها در اختیار وزارت ارشاد نیست. بعضا در این رابطه اعتراضاتی وجود داشته است که سینماداران اجازه اکران به برخی فیلم‌ها نمی‌دهند. معاونت سینمایی وزارت ارشاد پیگیر این مساله است که مشکل به طریقی حل شود و امکان ارائه و نمایش فیلم‌های بیشتری باشد.

به گزارش ایسنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: یک بخش از این مشکل مربوط به کمبود سالن‌های سینما در کشور است. به هر حال سالن سینما به اندازه کافی در کشور وجود ندارد. در این راستا ما در تلاش هستیم که به گسترش این سالن‌ها کمک کنیم و از دستگاه‌های مختلف هم خواسته‌ایم که در کنار فعالیت‌های دیگر بتوانند در ساخت یا بازسازی این سالن‌ها کمک کنند؛ چراکه قرار شده است هر پروژه‌ای در کشور یک پیوست فرهنگی نیز داشته باشد. می‌توان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که فیلم‌های بیشتری اکران داشته باشند و حتی می‌شود این کار را در کشورهای منطقه که اشتراکات فرهنگی زیادی با ما دارند، پیگیری کرد.

حسینی درباره جشنواره فیلم فجر امسال هم گفت: ‌کارهای جشنواره به خوبی پیش می‌رود. این جشنواره همزمان با تهران در برخی از مراکز استان‌ها مانند شیراز نیز برگزار می‌شود و از سال آینده انتظار داریم که در تعداد بیشتری از استان‌ها این کار انجام شود. فکر می‌کنم امسال جشنواره خوبی داشته باشیم.

حسینی در بخش دیگری از سخنانش بر ترویج تعزیه و برگزاری آیین‌های نمایشی در زمینه واقعه کربلا نیز تاکید کرد و افزود: سعی کردیم در کنار مردم، بر برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی از جمله ترویج مراسم تعزیه تاکید داشته باشیم و جشنواره‌هایی را در این زمینه تدارک دیده‌ایم و در همین زمینه، آیین‌های نمایشی در سراسر کشور برگزار می‌شود که وزارت ارشاد از این مساله حمایت می‌کند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های بالای فرهنگ عاشورا برای تولید فیلم‌های سینمایی نیز خاطرنشان کرد: ‌در گذشته کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است، ولی ظرفیت واقعه عاشورا بسیار بیشتر از اینهاست. واقعه عاشورا ابعاد مختلفی دارد که هر کدام می‌توانند سوژه خوبی برای ساخت فیلم‌های سینمایی باشند. تمام کمالات انسانی در حادثه کربلا وجود دارد و اینکه گفته شده دوام مکتب پیامبر اسلام(ص) به امام حسین (ع) بوده است، سخن درستی است. بر این اساس، مردم ما هم نباید فقط به جنبه عاطفی و احساسی عاشورا اکتفا کنند، بلکه باید در عمق این واقعه دقت و تحقیق بیشتری شود تا بتوانیم پیام کربلا را به همه مردم دنیا معرفی کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از زیارت بارگاه امامزاده صالح، تابلو فرشی را از طرف ریاست‌جمهوری به حرم این امامزاده اهدا کرد.