مریم خباز

دیگر گذشت آن روزهایی که بچه‌ها را تا چهارسالگی به زور لای قنداق می‌پیچیدند و دست و پایش را با بند می‌بستند تا صدایش در نیاید. بچه‌های امروز بزرگ‌ترها را درس می‌دهند. آنان حواسشان به همه‌چیز هست و خیلی‌چیزها را سریع‌تر از والدینشان یاد می‌گیرند. حافظه‌شان هم خیلی قوی است و اگر چیزی یاد بگیرند، مصداق این گفته اما‌م‌علی(ع) می‌شوند؛ «نقشی بر سنگ که دیگر پاک نمی‌شود».

اما نوروز امسال بچه‌های فامیل به ما درس‌‌های دیگری هم دادند اینکه متوقع‌اند و اگر بدون عیدی از خانه‌مان بروند، مکدر می‌شوند. اما مهم‌تر اینکه به ما فهماندند باهوش‌تر از آن چیزی هستند که نشان می‌دهند. اولین نوروزی که هزار‌تومانی‌های سبز‌رنگ در دست‌های مردم می‌چرخید میهمانان کوچک ولع گرفتن چند تا از آنها از چشم‌هایشان هویدا بود. البته بعضی‌هایشان خوب پول جمع می‌کردند و البته بعضی نیز دستشان به هزار‌‌تومانی نرسید. چند سال گذشت و دو هزار‌تومانی‌‌های آبی رنگ، در دست‌ها چرخید. بچه‌ها گوش به زنگ شدند و فهمیدند دوهزارتومانی یعنی دو تا هزار‌تومانی حال این میهمانان کوچک که تورم به دنیای کودکی‌شان نیز راه پیدا کرده در انتظار اسکناس‌های آبی بودند. البته بعضی گیرشان آمد و بعضی دیگر نه.

اما نوروز ۸۷ که تورم بی‌‌داد می‌کرد و بچه‌ها هم کلی خرج پیدا کرده بودند، تقارن میمونی با ورود انبوه اسکناس‌‌های پنج‌هزارتومانی پیدا کردند، صدای خش‌خش اسکناس‌های زرد‌رنگ کمتر آدمی را وسوسه نمی‌کند چه رسد به کوچکترها که عشق عیدی گرفتن آنهم از نوع پنج‌هزار تومانی‌اش ول‌کنشان نمی‌شود. نوروز امسال بعضی از بچه‌ها پنج‌هزارتومانی عیدی گرفتند آنهم چند تا ولی بعضی دیگر دستشان به اسکناس زرد که نه، به آبی هم نرسید. البته توقع بالای بچه‌ها از یک‌طرف و تورمی که امسال هزار تومانی و دو‌هزارتومانی را از ارزش انداخته بود ما را به فکر چاره برای نوروز ۸۸ انداخت.

ولی باید زود جنبید چون ممکن است تا آن زمان وعده انتشار اسکناس ۱۰‌هزارتومانی و ۵۰‌‌هزارتومانی محقق شود. آن وقت ما می‌مانیم و میهمانان باهوشمان که اسکناس‌های جدید را هم خوب می‌شناسند. البته شاید لازم باشد برای سال جدید کودکانمان را کمی با مفاهیم «ندارم»، «تورم» و امثال آن آشنا کنیم. شاید این کار هم شدنی باشد که به محض ورود اسکناس‌های گردن‌کلفت به بازار، آن را از جلوی چشم بچه‌ها دور کنیم.

ولی بد نیست برای نشکاندن دل میهمانان و زنده‌نگه‌داشتن سنت کهن عیدی‌دادن هم که شده، کمی به خود سخت‌ بگیریم و اضافه حقوق‌های سال هشتاد و هفتمان را برای بچه‌‌های فامیل کنار بگذاریم.