انقباض بانکی

محمود اسلامیان

می‌گویند برای اینکه نابغه باشی، لازم نیست مغز آلبرت انیشتین را در سر خود داشته باشی، کافی است بتوانی ۶ماه بعد را پیش‌بینی کنی! تردیدی نیست برای هر ایرانی مسلمان، عزت و اقتدار کشور و این آب و خاک یک اولویت اصلی است. ما ایرانی‌ها به دلیل ریشه داشتن در تاریخ چند هزار ساله و مصائب و شیرینی‌هایی که از این آب و خاک شاهد بوده‌ایم، نمی‌توانیم از آینده آن نگران نباشیم. همه دوست داریم بهتر و بهتر شویم. اما مشکل در تفاوت درک از مسائل و چگونگی عملیاتی کردن و رسیدن به اهداف فوق است و در چشم‌اندازها وحتی اهداف تقریبا هم‌عقیده‌ایم.

اما در اقدامات عملیاتی برای رسیدن به اهداف دچار تشتت افکار می‌شویم. راه چاره عبور از تشتت افکار، اتکا به بنیان‌های علمی و کارشناسی هر موضوعی است؛ زیرا اینها حاصل تجارب و سعی و خطای هزاران انسان است که آنان نیز به دنبال سعادت جامعه خود بوده‌اند. گاهی به خطا رفته‌اند، هزینه داده‌اند و باز به مسیر اصلاح بازگشته‌اند. پیامبر عظیم‌الشان و مکرم اسلام، حضرت محمد (ص)، بر کسب علم و دانش حتی با رفتن به چین تاکید فرموده‌اند. روشن است از کشور آن زمان چین با مکتبی غیراسلامی که در حیطه مسائل دانش سپری می‌شد، می‌توان بهره برد.

صنعت کشور با مشکلات مختلفی روبه‌رو است که در بسیاری جاهای دیگر دنیا نیز هر کس مشکل خود را دارد. جلسات مکرر گذاشته می‌شود، همه می‌گویند، ولی مشکلی حل نمی‌شود.

یک تجربه مدیریت می‌گوید ۸۰درصد از مشکلات در گرو حل ۲۰درصد از مسائل است؛ یعنی اگر در یک سازمان نارسایی‌ها اولویت‌بندی دقیق شود، کافی است به ۲۰درصد این درجه‌بندی پرداخته شود، خودبه‌خود ۸۰درصد از مسائل حل می‌شود. امروزه مشکل اصلی صنایع کشور نقدینگی و سیاست انقباضی بانکی است.

صنعت کشور مسوول از دست رفتن منابع بانکی در گذشته نیست. صنعت کشور مسوول مشکلات تجاری با سایر کشورها نیست. چراکه در چنین موضع انتخابی و مسوولیتی قرار ندارد. در شرایطی که دشمنان انقلاب، اقتصاد و بالاخص واحدهای تولیدی کشور را هدف قرار داده‌اند، عقل حکم می‌کند نظام بانکی با مسوولیت به دفاع از تولید کشور بپردازد. این تفکر که سیستم بانکی خود را مسوول حوزه صرف کاری خویش بداند، در شرایطی که آمریکا علنا اعلام دعوای اقتصادی نموده است، عاقلانه نیست.

این دقیقا مانند آن است که شما سربازان خود را به جبهه بفرستید و از آنان بخواهید خودکفا اداره شوند. سربازان تولید کشور نیاز به تدارک دارند. آنها صدقه نمی‌خواهند، منابع مالی می‌خواهند که در هر جای دنیا به راحتی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد. متاسفانه نظام بانکی نه تنها حمایت نمی‌کند، بلکه بر دامنه سخت‌گیری‌های خود افزوده است. مصارف مالی کشور باید کنترل شود؛ ولی چنانچه این کنترل در بخش‌های مولد و نه مصرفی تشدید شود، در اصل هدف‌گذاری با مشکل مواجه خواهیم شد. متاسفانه مجلس محترم بر مبنای نگرش منطقه‌ای با تغییرات در لایحه بودجه مصارف جاری و عمرانی کشور را افزایش داده است. این افزایش از هر رگذر می‌تواند آثار تورمی داشته باشد.

به هر حال چنانچه تیغ بران و دوار ۳ قفله به صورت یکسان و یکنواخت مصارف مولد و غیرمولد را اصلاح و قطع نماید، تردیدی نداشته باشیم این شرایط آن است که دیگران می‌خواهند. این روند جز تضعیف تولید کشور، تعدیل نیروی انسانی و تورم بیشتر حاصلی ندارد. از برادر عزیزآقای دکتر مظاهری رییس‌‌محترم بانک مرکزی، استدعا داریم در جریان کنترل تورم جامعه، به این نکته عنایت داشته باشند که بهبود در یک شاخص، باید به صورت متعادل عمل کند، تمرکز روی یک شاخص آن هم با انقباض مالی در صورتی که تولید کشور را به مخاطره اندازد، جبران‌ناپذیر خواهد بود.