ایران غنی‌سازی را تعلیق کند

جورج بوش در آخرین دیدار با ولادیمیر پوتین در روسیه از روش پرداختن رییس‌جمهوری روسیه به برنامه هسته‌ای ایران و کمک به رفع نگرانی‌های بین‌المللی در این باره تقدیر کرد.

به گزارش ایسنا جورج بوش در آخرین کنفرانس خبری مشترک با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه پس از مذاکراتی با وی در شهر ساحلی سوچی در جنوب روسیه که مساله هسته‌ای ایران را نیز شامل شد، گفت:‌ روش پرداختن وی (پوتین) به مساله ایران را تحسین می‌کنم. بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، دو طرف در بیانیه مشترکی که پس از این نشست صادر کردند، از تهران خواستند تا به قوانین و قطعنامه‌های سازمان ملل که تعلیق کامل و قابل راستی آزمایی فعالیت‌های مربوط به غنی سازی و بازفرآوری در ایران را خواستار است، پایبند باشد.

در این بیانیه آمده است که توافق روسیه برای ارسال سوخت هسته‌ای به نیروگاه اتمی بوشهر در ایران و بازگرداندن سوخت هسته‌ای مصرف شده از این کشور گامی خوشایند است که قابلیت برق هسته‌ای غیر نظامی را بدون نیاز به غنی سازی اورانیوم در اختیار این کشور قرار می‌دهد.

آمریکا نسبت به برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و مدعی است که احتمال دارد ایران از این برنامه برای تولید سلاح هسته‌ای استفاده کند. این اتهامی است که ایران آن را رد کرده است. روسیه که در حال ساخت اولین نیروگاه اتمی ایران در بوشهر است، می‌گوید که هیچگونه مدرکی در اختیار ندارد که نشان دهد ایران بر روی سلاح هسته‌ای کار کرده باشد. با این حال مسکو از قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ایران که تحریم‌هایی را بر تهران اعمال می‌کند، حمایت کرده است.

بنا به گزارش خبرگزاری نووستی، بوش که عصر شنبه به دعوت رییس جمهوری روسیه وارد سوچی شده بود، دیداری غیررسمی با پوتین داشت. روز یکشنبه مذاکرات رسمی دو کشور برگزار شد که موضوع اصلی آن همان طور که در اجلاس سران ناتو اعلام شده بود، بررسی اختلاف نظرات دو کشور در زمینه استقرار سپر ضد موشکی آمریکا در اروپای شرقی بود که آمریکا آن را برای دفاع در برابر ایران می‌داند و روسیه کاملا مخالف آن بوده و معتقد است که سیستم برای نظارت بر توان استراتژیک روسیه است. بوش با دمیتری مدویدیف، رییس جمهوری برگزیده روسیه نیز دیدار کرد. دیدار آتی سران روسیه و آمریکا با حضور مدویدیف طی اجلاس سران گروه هشت (G۸) خواهد بود که ۹-۷ جولای ۲۰۰۸ در هوکایدوی ژاپن برگزار می‌شود.

طی کنفرانس مطبوعاتی پوتین و بوش که پس از دیدار آنها برگزار شد، بوش رییس جمهوری روسیه را رهبری مقتدر نامید که هراسی از گفتن نظرات خود ندارد.

پوتین که در سخنان خود در اجلاس اخیر ناتو به صراحت از ایران حمایت کرده بود و از واشنگتن و متحدانش خواسته بود دست از تهدید ایران بردارند، در دیدار خود با بوش گویا شرط میهمان نوازی را به جا آورده و در مقابل اظهارات بوش موضع‌گیری نکرده است.البته درباره ضرورت تعلیق غنی‌سازی توسط ایران اختلاف نظری میان کاخ سفید و کرملین وجود ندارد. چرا که اگر ایران دست از غنی‌سازی بردارد، برنامه هسته‌ای این کشور بیشتر به روسیه متکی خواهد شد و سود قابل ملاحظه‌ای عاید مسکو از قبل فروش سوخت هسته‌ای به ایران می‌شود.

با این وجود پوتین در سخنرانی خود در بخارست به صراحت به حمایت از ایران پرداخته بود که به‌رغم برخی صاحب‌نظران این موضع رییس‌جمهوری روسیه به نوعی واکنش مسکو به غرب در زمینه نادیده گرفتن منافع این کشور در اروپای شرقی بوده است.