سخنگوی وزارت خارجه: مشوق‌های همراه با تعلیق غنی‌سازی مردود است

تکرار موضع کاخ سفید در دیدار بوش و پوتین مبنی بر تعلیق غنی‌سازی از سوی ایران. روز ملی فن‌آوری هسته‌ای

آیا خبر خوشی در راه است؟

دنیای اقتصاد - امروز روز فن‌آوری هسته‌ای است و بنابر اعلام قبلی رییس‌جمهوری به همراه مقامات و مسوولان سازمان انرژی اتمی به نطنز می‌رود، اما پس از بازدید از تاسیسات هسته‌ای نطنز به تهران برمی‌گردد.

محمود احمدی‌نژاد قرار است در مراسم جشن روز ملی در فن‌آوری هسته‌ای که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود، شرکت کند.

ولی هنوز مشخص نیست که آیا او قصد دارد همچون سال گذشته خبر جدیدی در مورد موفقیت ایران در حوزه هسته‌ای به مردم بدهد؟

سال گذشته احمدی‌نژاد در مراسم بزرگداشت روز ملی فن‌آوری هسته‌ای در تاسیسات هسته‌ای نطنز گفته بود، «ایران به جرگه کشورهای تولید کننده‌های صنعتی سوخت هسته‌ای پیوسته است.»

رییس‌جمهوری اعلام کرده بود:

«ایران با تکمیل ۲ حلقه ۱۶۴ تایی سانتریفیوژ، کار غنی سازی اورانیوم و تولید سوخت را آغاز کرد و امروز ۲۰ فروردین ۸۶ به دانش ایجاد چرخه کامل سوخت هسته‌ای دست یافته است.»

اما در مورد این که امروز رییس‌جمهوری در مورد نسل جدید سانتریفیوژ صحبت خواهد کرد یا خیر، خبر قطعی وجود ندارد.

تهران در اظهار نامه اکتبر ۲۰۰۳ خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یادآور شده بود که ایران طراحی ماشین های سانتریفیوژ نسل جدید را آغاز کرده است. رجا نیوز یکی از پایگاه‌های اینترنتی نزدیک به دولت روز گذشته از در راه بودن «خبر خوش هسته‌ای» دیگری خبر داده بود.

رجا نیوز گزارش داد: «رییس‌جمهوری امروز در سخنرانی خود در تهران خبر نصب و راه‌اندازی چند صد سانتریفیوژ از نوع IR-۲ را اعلام خواهد کرد.»

خبری که احتمال وقوع آن را یک هفته قبل برخی دیپلمات‌های آژانس داده بودند، اما توسط ایران رد یا تایید نشد.

آسوشیتدپرس به نقل از این دیپلمات‌ها گزارش داده بود، مقامات تهران احتمالا در تاریخ هشت آوریل (۲۰ فروردین ماه) جزئیات فعالیت جدید سانتریفیوژی را مطرح می‌کنند.

دیوید آلبرایت، بازرس سابق هسته‌ای سازمان ملل گفته بود این اتفاق قطعا رویداد جدیدی است، اما به دلیل اخبار متناقض درباره نوع سانتریفیوژها تشخیص اهمیت این فعالیت جدید مشکل است.

برخی دیپلمات‌ها دیگر نیز مدعی شده بودند، ایران صدها سانتریفیوژ پیشرفته را مونتاژ کرده که منعکس‌کننده قصد احتمالی این کشور برای تسریع روند غنی‌سازی اورانیوم است.

به گزارش آسوشیتدپرس این دیپلمات گفته بیش از ۳۰۰ سانتریفوژ در دو واحد جداگانه در کارخانه زیرزمینی غنی‌سازی اورانیوم ایران به یکدیگر متصل شده‌اند و واحد سوم نیز در حال مونتاژ شدن است.

وی افزوده که ظاهرا این دستگاه‌ها بسیار پیشرفته‌تر از هزاران سانتریفیوژی هستند که در حال حاضر در ایران به کار گرفته می‌شوند و به نظر می‌رسد که اینها احتمالا سانتریفیوژهای پیشرفته IR-۲ هستند که تهران اخیرا آزمایش آنها را تایید کرده است، اما یک دیپلمات عالی‌رتبه گفت که با وجودی که به نظر می‌رسد کار جدید سانتریفیوژهای پیشرفته را شامل می‌شود، اما آنها سانتریفیوژ IR-۲ نیستند.

به‌رغم بحث‌های کارشناسان بین‌المللی، سایت رجانیوز درباره این نسل جدید سانتریفیوژها چنین گزارش داده که سانتریفیوژهای IR-۲ از حیث قدرت تفکیک مشابه سانتریفیوژهای نوع P-۲ است، با این تفاوت که طراحی و ساخت این ماشین‌ها کاملا بومی است و حتی نقشه‌های ساخت ماشین‌های سانتریفیوژ IR-۲ توسط متخصصان داخلی طراحی شده است.

براساس گزارش رجانیوز، واحد کاری تفکیک‌کننده ماشین‌ها نسل جدید ۴SWU است. این در حالی است که واحد کاری ماشین‌های نوع P-۱ که پیش از این تعداد ۳هزار دستگاه از آنها در نطنز نصب و راه‌اندازی شده است، ۱SWU است. SWU واحد کاری تفکیک‌کننده یا همان واحد غنی‌سازی است و میزان قدرت تفکیک ایزوتوپ‌ها اورانیوم ۲۳۸ از اورانیوم ۲۳۵ را مشخص می‌کند.