مشوق‌های همراه با تعلیق را رد می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره موضع نهایی ایران نسبت به بسته پیشنهادی کشورهای غربی گفت: ما هر طرح، ایده و مشوقی که متضمن طرح تعلیق فعالیت‌های ایران باشد یا به نحوی حقوق ملت ایران را تضییع یا محدود کند، رد کرده و غیر قابل پذیرش می‌دانیم. به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد علی حسینی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران ضمن صحبت در خصوص موضع نهایی ایران نسبت به بسته پیشنهادی کشورهای غربی بانیان و تهیه‌کنندگان این مشوق‌ها توصیه کرد که به تکالیف و وظایف خود پایبند بوده و اقدامات خود را در چارچوب ان‌پی‌تی، ساماندهی کرده و حقوق کشورهای دیگر را محترم شمارند.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری در خصوص اینکه آیا براساس ارزیابی وزارت امور خارجه، ایران دیگر نیازی به مذاکره با خاویر سولانا ندارد و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نیز درخواستی در این خصوص از ایران مطرح نکرده، گفت: ما تقاضایی از طرف خاویر سولانا دریافت نکرده و در این زمینه‌ها نیز تماس تلفنی با ایشان نداشته‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و خاویر سولانا که به طراحی مدالیته منجر شد، اظهار کرد: پس از پایان مدالیته مسائل مورد ابهام درباره فعالیت‌های ایران مختومه اعلام شد و روند مساله هسته‌ای ایران نیز روال عادی خود را در آژانس پیدا کرده است.

حسینی مجددا از آمادگی ایران برای ادامه مذاکره درباره مسائل متنوع با طرف‌های مختلف خبر داد و گفت: بارها تاکید کرده‌ایم که اگر رویکردها و محورهای مورد توافق روشن شود گفت‌وگوهای خوبی جریان خواهد یافت.

وی در ادامه سخنانش در زمینه تاثیری که نشست اخیر جورج بوش با ولادیمیر پوتین می‌تواند در مواضع آتی مسکو درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشته باشد، خاطرنشان کرد: البته ما تغییر خاصی را در مواضع روس‌ها چه قبل و چه بعد از اجلاس ناتو مشاهده نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه سپس ادامه داد: مواضع روس‌ها پیش از اجلاس مذکور نیز همان مواضع کنونی آنها است و آنچه در این نشست مطرح بود بیشتر تلاش‌های مستمر آمریکا برای توسعه نفوذ در منطقه و کشورهای دیگر بوده است.

حسینی در پاسخ به سوال دیگری درباره مواضع اخیر وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر به کشورهای منطقه اظهار کرد: به اعتقاد ما این سفر در راستای سیاست‌های تفرقه‌افکنانه و مداخله‌جویانه آمریکا و تثبیت رژیم صهیونیستی در منطقه صورت گرفته و هدف عمده آن اسلام ستیزی و گسترش ایران هراسی در منطقه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: از جمله تلاش‌ها و اهداف این کشورها آن است که جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه را تضعیف کنند و نوعی بدبینی و ایران هراسی را در کشورهای منطقه و همسایگان ایران ایجاد کنند؛ اما آنچه که ما در این زمینه شاهد بوده‌ایم هوشیاری کشورهای منطقه در مواجهه با این موضوع بوده است.

وی ادامه داد: در حقیقت فعالیت‌ها و رایزنی‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که سیاست منزوی‌ کردن کشورمان از سوی کشورهای منطقه مورد قبول نیست و ناکارآمدی آن اثبات شده ضمن آنکه توفیق دستگاه دیپلماسی کشور را نیز به نمایش می‌گذارد.

حسینی همچنین با تاکید بر مخالفت کشورهای منطقه با هرگونه مواجهه غیردیپلماتیک با ایران، گفت: آنچه از سوی ایران در منطقه دنبال می‌شده همواره یافتن راه‌هایی برای تقویت مناسبات با کشورها بوده، اما آنچه که آمریکا و به تبع او برخی کشورهای اروپایی پیگیری می‌کنند، اغلب همان سیاست‌های خصمانه گذشته است که البته توفیقات کمتری داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تاکید وزیر دفاع آمریکا بر اتخاذ رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران نیز اظهار کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که اگر آمریکایی‌ها گام‌های اساسی و بنیادین در خصوص ایران برداشتند و در رفتار و سیاست‌های خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران تغییر دهند فرصتی جدید ایجاد می‌شود که در پرتو آن می‌توان به بازبینی روابط اندیشید. وی در ادامه سخنانش درباره دور بعدی گفت‌وگوهای ایران و آمریکا در خصوص مسائل مربوط به امنیت عراق از دریافت درخواست واشنگتن برای تداوم این گفت‌وگوها خبر داد و گفت: ما درخواست مجدد مسوولان آمریکایی را طی یک یادداشت رسمی از طریق سفارت سوئیس دریافت کرده‌ایم و برگزاری دور آتی گفت‌وگوهای سه جانبه پیرامون عراق را در دست بررسی داریم.

حسینی همچنین درباره ناآرامی‌های اخیر در عراق و نقش ایران در فرونشاندن بحران بصره سوال کرد که وی در پاسخ گفت: آنچه در این خصوص مطرح بوده تلاش دولت مردمی و قانونی نوری المالکی برای برخورد با گروه‌های مسلح غیر قانونی بوده که مرتکب جرایم متعددی نیز شده بودند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در چارچوب مذکور دولت قانونی عراق عملیاتی را ترتیب داد که مورد حمایت گروه‌های مختلف آن کشور نیز قرار گرفت؛ البته باید بین گروه‌های مسلح غیر قانونی مجرم با احزاب و گروه‌های سیاسی که در بخش‌های مختلف آن کشور فعالیت دارند، تفکیک قائل شد. وی افزود: به هر حال اقدام مالکی باید مورد حمایت همه جانبه قرار گیرد؛ چرا که منافع تمام گروه‌های عراقی و کشورهای منطقه در آن نهفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آمریکا همواره در پی ماجراجویی نظامی در منطقه و بسط توسعه خود در خاورمیانه بوده است، ادامه داد: تداوم چنین رویکردی از سوی ایالات متحده ممکن است به احیای رقابت‌های تسلیحاتی، دوران جنگ سرد منجرشود که البته روس‌ها مواضع خود را در این خصوص اعلام کرده و آمریکایی‌ها را بر حذر داشته‌اند.

حسینی همچنین گفت: ما نیز معتقدیم که کشورهای اروپایی و سایر کشورهای منطقه نیز باید با رویکرد آمریکا در این خصوص مقابله کنند.

همچنین در پی اخبار استعفا و تغییر وزرا در سال جدید از سوی دولت نهم دیروز سخنگوی وزارت خارجه نیز همچون غلام حسین الهام اخبار مربوط به احتمال استعفای منوچهر متکی از وزارت خارجه را تکذیب و اظهار کرد: این اخبار هر از چند گاهی منتشر می‌شود که ما در واکنش در آن بر ناصحیح بودن آن تاکید می‌نماییم.

حسینی تصریح کرد: در حال حاضر وزیر امور خارجه پرتوان و با قوت در سال شکوفایی و نوآوری مشغول فعالیت های خود بوده و طی جلسه اخیر با معاونان خود نیز با ارائه برنامه‌های سال جدید بر لزوم نوآوری‌های تازه در عرصه سیاست خارجی با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند.