ناخن؛ جلوه سلامت

مهدیس فرقانی

اگر جزو آن‌دسته از افرادی هستید که برای سلامت و زیبایی جسمتان اهمیت زیادی قائل می‌شوید مطمئنا به تمام جوانب جسمی خود توجه ویژه‌ای دارید. ناخن‌ها نقش مهمی در بازگو‌کردن زیبایی و سلامت بدن دارند. البته این مساله بستگی به شما دارد که شکل ظاهری ناخن‌هایتان تا چه میزان برایتان مهم است؟

شکل ناخن‌ها نشان‌دهنده وضعیت تغذیه شما است، چرا که قسمتی از سلامت ناخن به تغذیه مناسب مربوط می‌شود.

بسیاری از افراد به علت آنکه ناخن‌های شکننده دارند رنج می‌برند. عوامل مختلفی باعث ایجاد شکنندگی ناخن‌ها می‌شوند، این عوامل عبارتند از: استفاده نکردن از دستکش برای انجام کارهای خانه و به‌خصوص شست‌و شو، زیرا مواد شوینده به علت شیمیایی بودن باعث از بین‌رفتن لایه محافظ ناخن می‌شود.

کمبود کلسیم، روی، آهن و بیوتین از علل اصلی شکنندگی ناخن‌ها به حساب می‌آیند.

همین‌طور کندی رشد ناخن می‌تواند به دلیل سوء تغذیه باشد. طبق مطالعات پژوهشگران افرادی که دچار سوء‌تغذیه نیستند، تا‌کنون سودمندی یک‌ ماده معدنی یعنی «بیوتین» که بخشی از ویتامین B-کمپلکس است، برای سلامتی ناخن‌ها به اثبات رسیده است. بیوتین ضخامت ناخن‌ها را افزایش می‌دهد. به بیماران مبتلا به سستی ناخن مکمل‌های بیوتین توسط پزشک تجویز می‌شود. البته زرده ‌تخم‌مرغ، آرد سویا، غلات و قارچ منابع غنی از بیوتین هستند. عدس و شیر علاوه بر داشتن آهن و کلسیم تا حدی حاوی بیوتین نیز هستند.

بعد از انجام کارهایی مانند جارو یا گردگیری کردن، ناخن‌های خود را با برس مخصوص تمیز کنید، زیرا لایه‌ای از ذرات کثیف، سطح ناخن‌هایتان را در بر می‌گیرد.

ناخن‌هایتان را تنها در جهت رفت سوهان بکشید، زیرا اگر سوهان کشیدن ناخن‌ به صورت رفت و برگشت باشد موجب تخریب ناخن می‌شود.

یادتان باشد که ناخن‌ها ابزاری برای کندن پونز از روی سطح جسم سخت، خارج‌کردن منگنه از درون کاغذ و ... نیست. زیرا این کار آسیب جدی به بافت ناخن می‌رساند.

پاک‌کننده‌های لاک(استون) برای ناخن‌ها مضر هستند. استون روغن و رطوبت سطح ناخن را پاک‌ کرده و آنرا خشک و ورقه‌ورقه می‌کند. در صورت لزوم از استون‌هایی که حاوی روغن و مرطوب‌کننده هستند، استفاده کنید. بعد از پاک‌کردن ناخن‌ها سریع دست‌هایتان را بشویید و از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید.

بعضی از افراد به علت داشتن ناخن‌های سست و کم‌رشد به ناخن‌های مصنوعی پناه می‌برند. ناخن‌های مصنوعی هیچ‌نوع تغییری را در جنس ناخن ایجاد نمی‌کنند، بلکه تنها در ظاهر ناخن موثر هستند. افرادی که ناخن‌های خود را مانیکور می‌کنند هرچند هفته‌ یکبار باید ناخن‌هایشان را چک کنند، زیرا اگر آب زیر ناخن‌های مصنوعی جمع شود ناخن‌های طبیعی دچار عفونت قارچی و رنگشان سبز خواهد شد.

متخصصان پوست و مو بر این باورند که استفاده طولانی‌مدت از ناخن‌های مصنوعی باعث تغییر فرم و حالت ناخن و در مواردی منجر به عوض شدن جهت و محور آن می‌شود. ناخن‌های مصنوعی به صورت‌های مختلفی از جمله پلاستیکی و کاغذی وجود دارند که برای چسباندن ناخن‌های مصنوعی از چسب‌های شیمیایی که بسیار چسبناک هستند استفاده می‌شود و چسب‌ها ممکن است برای ناخن‌ها و سایر قسمت‌های انگشتان ایجاد حساسیت کند. همچنین، امروزه از مواد مختلفی در لاک‌ها برای زیبایی بیشتر آنها استفاده می‌شود. اضافه کردن چیزهایی مثل انواع ویتامینه‌ها یا به‌کار بردن ذرات انواع فلزات در مواد لاک‌ها باعث بوجود آمدن آلرژی‌های مختلفی در فرد می‌شود.

جهت رفع خشکی و ترک ناخن‌ها هر روز دست و ناخن‌هایتان را مرطوب کنید. استفاده از براق‌کننده‌های لب، برای نرم کردن ناخن‌ها بسیار موثر است.