تعویق مجدد عرضه بنزین آزاد

دریافت هزینه بنزین آزاد در جایگاه‌ها

دنیای اقتصاد- به گفته غلامحسین نوذری وزیر نفت، قیمت بنزین آزاد نوروزی لیتری ۴۰۰ تومان خواهد بود و عرضه‌ آن از ابتدای روز پنج‌شنبه آغاز می‌شود. این در حالی است که پیش از این رییس اتحادیه جایگاه‌داران بنزین از قیمت ۵۰۰تومانی برای بنزین آزاد در ایام نوروز خبر داده بود. روابط عمومی وزارت نفت شایعه قیمت ۵۰۰ تومانی بنزین آزاد را تکذیب کرد

امروز هم از بنزین آزاد خبری نیست

دنیای اقتصاد- امروز هم در جایگاه‌های عرضه سوخت از بنزین آزاد خبری نیست. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای سومین‌بار ظرف یک هفته گذشته از تعویق آغاز عرضه بنزین مازاد بر سهمیه خبر داد و این‌بار وعده ۲۹ اسفند را برای آزادسازی داد، به این امید که روز ملی شدن صنعت نفت برای آزادی بنزین خوش‌یمن باشد.

سومین تاخیر در عرضه بنزین آزاد، در حالی به وقوع می‌پیوندد که پیشتر قرار بود علاوه بر آغاز عرضه بنزین آزاد نوروزی از شنبه یا دوشنبه یا سه‌شنبه این‌هفته (به‌ترتیب اولین، دومین و سومین وعده مسوولان ستاد تبصره ۱۳)، قیمت فروش آن نیز حداکثر تا پایان روز یکشنبه اعلام شود؛ اما تا زمان تنظیم این گزارش در روز دوشنبه، نه‌تنها خبری رسمی از تعیین نرخ بنزین مازاد بر سهمیه اعلام نشده، بلکه مکانیسم عرضه و زمان قطعی شروع آن نیز به‌کلی در ابهام است.

ستاد تبصره ۱۳ هم همانند آغاز سهمیه‌بندی بنزین در تیرماه امسال، هیچ خبری را در اطلاع رسانه‌ها قرار نداده است و هیچ بعید نیست که همانند آن زمان، این‌بار هم مردم شبانه از طریق صدا و سیما خبر آغاز عرضه بنزین مازاد بر سهمیه را بشنوند و یک‌بار دیگر پشت پمپ‌های بنزین صف بکشند.

از سوی دیگر، امروز، آخرین روز قبل از تعطیلات طولانی‌مدت نوروزی است و کشور از فردا به مدت حداقل ۱۴ روز به‌حالت نیمه‌تعطیل درمی‌آید و با توجه به اینکه بسیاری از شهروندان خود را برای سفرهای نوروزی آماده کرده‌اند، این بدان معنا است که هیچ‌کس نمی‌تواند برای مصرف نوروزی خود روی بنزین آزاد حساب کند، چرا که نه قیمت قطعی آن معلوم شده است، و نه نحوه و زمان آغاز عرضه.

فقط تکذیب می‌کنیم!

در میان سکوت ‌خبری محضی که ستاد تبصره ۱۳ در مورد بنزین آزاد و «مایتعلق به» در پیش گرفته، همه تلاش‌ها برای کسب اطلاعات به بیراهه می‌رود و گمانه‌زنی‌های غیردقیق و گسترش شایعات دامن زده می‌شود. جالب آنکه رشد این شایعه‌پراکنی‌ها، باعث شده است که موضوع، از بنزین آزاد فراتر رود و پای گاز سی.ان.جی هم به بازار شایعات باز شود. اما ستاد تبصره ۱۳ نه‌تنها در این زمینه اظهار نظر رسمی نکرده، که حتی از تکذیب شایعات هم خودداری می‌کند. آن‌گونه که برای جلوگیری از تشویش اذهان عمومی، روابط عمومی وزارت نفت مجبور شده است دست به کار تکذیب اخبار غیرموثق شود.

روز گذشته نیز، این روابط عمومی خبر روزنامه کیهان درباره قیمت ۵۰۰تومانی بنزین آزاد را که به نقل از «یک مقام مطلع» آمده بود، رد کرد؛ اما در عین حال چیزی از رقم صحیح آن نگفت. روابط عمومی وزارت نفت، همچنین موضوع افزایش قیمت هر مترمکعب گاز سی.ان.جی از ۱۶ به ۴۵ تومان را که در یکی دیگر از روزنامه‌های صبح منتشر شده بود، تکذیب کرد.

بر اساس اطلاعیه این روابط عمومی، قیمت بنزین آزاد هنوز به طور رسمی از سوی ستاد تبصره ۱۳ اعلام نشده و بنابر این تا زمان اعلام رسمی قیمت از سوی این ستاد، نرخ‌های اعلام شده به نقل از «منابع آگاه» معتبر و مورد استناد نیست.

هزار و یک احتمال

گمانه ۵۰۰ تومانی، نه اولین حدس درباره قیمت بنزین آزاد بوده و نه آخرین آنهاست؛ چراکه به دلیل اهمیت موضوع و نیز سکوت منابع رسمی، هر اظهار نظر مقام‌های آگاه یا ناآگاه می‌تواند به تیتری برای روزنامه‌ها تبدیل شود. هم‌چنان‌که روز دوشنبه نیز یکی از روزنامه‌های صبح تیتر «بنزین آزاد؛ ۴۰۰ تومان» را در صفحه اول خود آورد.

اما گمانه‌های مطرح شده در این مورد از حدود ۳۰۰‌تومان برای هر لیتر بنزین آزاد آغاز می‌شود و به حدود ۷۰۰‌تومان می‌رسد. هرچند به دلیل تاکیدهای پیاپی شخص رییس‌جمهوری در مورد حداقلی کردن قیمت بنزین آزاد و نزدیکی مهدی هاشمی، رییس ستاد تبصره ۱۳ به محمود احمدی‌نژاد، احتمال نزدیک‌تر بودن رقم نهایی به کف قیمتی بیشتر است. با این حساب، شاید بتوان رقم‌های کمتر از ۵۰۰‌تومان را به عنوان حدس‌ قریب به واقعیت پذیرفت.

سرگردانی جایگاه‌داران

در آستانه آغاز طرح عرضه بنزین آزاد (البته اگر اصل طرح را هنوز پابرجا بدانیم!)، جایگاه‌داران عرضه سوخت، از همه‌چیز طرحی که باید مجری آن باشند، بی‌اطلاعند.

به گفته رییس هیات مدیره اتحادیه جایگاه‌داران عرضه بنزین، مجریان اصلی طرح توزیع بنزین آزاد هیچ اطلاعی از چگونگی اجرای طرح ندارند.

ناصر رییسی‌فر روز یکشنبه در این مورد به ایسنا گفت: جایگاه‌داران درباره نحوه اجرای طرح،‌ مشکلات احتمالی در برخورد مراجعه‌کنندگان و وضعیت جایگاه‌های خود نگران و سردرگم هستند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه شیوه‌های مدیریتی در جایگاه‌ها بسته به موقعیت جغرافیایی، تعداد سکوها و تلمبه‌ها متفاوت است، باید روش ارائه بنزین آزاد هر چه سریع‌تر اعلام شود تا جایگاه‌داران بتوانند بر مبنای آن برنامه‌ریزی کنند؛ ولی متاسفانه با وجود اینکه اجرای این طرح برعهده ما است، در این زمینه هیچ‌گونه مشورت و نشست مشترکی برای اطلاع‌رسانی انجام نشده و ما هم تنها از طریق رسانه‌ها از روند پیشرفت طرح مطلع می‌شویم!

دولت: آماده‌ایم

در همین حال، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران که سه‌روز قبل، از توزیع تمام کارت‌های ویژه عرضه بنزین آزاد در میان جایگاه‌داران خبر داده بود، دیروز با اصلاح سخنان قبلی خود، اعلام کرد که شرکت متبوعش تا پایان دوشنبه کارت‌ها را به تمام جایگاه‌ها می‌رساند.

نورالدین شهنازی‌زاده که در واکنش به اظهارات رییس هیات مدیره اتحادیه جایگاه‌داران سخن می‌گفت، این بار با تاکید بر آمادگی کامل این شرکت برای توزیع بنزین آزاد، گفت: نرم افزار مخصوص توزیع بنزین آزاد در مرکز داده نیز از ساعت ۲۴ روز ۲۷ اسفند فعال و در همه جایگاه‌های کشور اجرایی می‌شود.

به گفته او معیار تعداد کارت‌هایی که به هر جایگاه تحویل داده می‌شود، برآورد فروش آنها برحسب فروش قبلی‌شان است. در این زمینه حداقل تعداد کارت‌ در کوچک‌ترین جایگاه‌ها دو کارت ویژه است که در جایگاه‌های ‌پرفروش‌تر حتی به ۱۰ کارت نیز می‌رسد.

او اضافه کرد که در هر صورت در خصوص تامین کارت مشکلی نیست، زیرا هرگاه جایگاه‌داران به دلیل تمام شدن ظرفیت کارت قبلی، تقاضای کارت جدید کنند به آنها داده می‌شود.

کارت‌ها شارژ می‌شوند

بر اساس سخنان هفته‌های گذشته وزیر نفت و مسوولان ستاد تبصره ۱۳، سهمیه بنزین فروردین و اردیبهشت خودروهای شخصی از ساعت ۲۴ شب گذشته به کارت‌های سوخت واریز شده است. علاوه بر این سهمیه ۲۴۰ لیتری، ۱۰۰ لیتر بنزین سفر نیز همزمان وارد کارت‌ها شده که احتمالا کفاف سفرهای نوروزی شهروندان را خواهد داد. خوبی بنزین سهمیه‌ای این است که قیمتش معلوم است و برای خرید هر لیتر آن همان ۱۰۰‌تومان را باید پرداخت.

بنزین آزاد لیتری ۴۰۰‌تومان

وزیر نفت از عرضه بنزین نوروزی با لیتر ۴۰۰ تومان خبر داد.

غلامحسین نوذری در آخرین لحظات کار روزنامه اعلام کرد: بنزین نوروزی که از ساعت ۲۴ فردا (چهارشنبه) عرضه خواهد شد، لیتری ۴۰۰ تومان است.

این در حالی است که پیش از وی بیژن حاج‌محمدرضا، رییس اتحادیه جایگاه‌داران عرضه بنزین، نرخ آزاد را ۵۰۰‌تومان برای هر لیتر بنزین معمولی و ۶۰۰‌تومان برای هر لیتر بنزین سوپر اعلام کرد.