احمدی‌نژاد: سال آینده سال  تحولات بزرگ اقتصادی است

احمدی‌نژاد برای اتخاذ تصمیم‌های بزرگ در سال آینده اعلام آمادگی کرد
87 سال تحولات بزرگ اقتصادی


دنیای‌اقتصاد- پس از آنکه رییس‌جمهوری کشورمان در مراسم راهپیمایی 22 بهمن از «جراحی بزرگ اقتصاد ایران» در سال آینده خبر داد، بار دیگر در همایش وزیران و معاونان وزارتخانه‌ها با بیان اینکه «دولت برای اتخاذ تصمیم‌های بزرگ آمادگی دارد» بر جراحی اقتصاد ایران صحه گذاشت و از تحولات بزرگ اقتصادی در سال 87 سخن به میان آورد.
در این میان، تاکید رییس‌جمهوری بر تحولات اقتصادی که پیش از این با عنوان جراحی بزرگ از آن یاد کرده بود، در جهت توزیع عادلانه خدمت‌ میان قشرهای مختلف جامعه است که به نظر می‌رسد مهم‌ترین مولفه آن در سال آینده، ساماندهی و مدیریت پرداخت یارانه‌ها به خصوص در زمینه حامل‌های انرژی و به طور ویژه «بنزین» باشد.
احمدی‌نژاد که پیش‌تر، ریشه رانت‌خواری‌ها، رابطه‌بازی‌ها و نوسانات قیمت‌ها را عدم نظام‌بندی کشور براساس عدالت عنوان کرده بود، معتقد است که برای برپایی و برقراری عدالت باید چندبخش بزرگ را اصلاح کرد.
اصلاح نظام یارانه‌ها، نظام بانکی، نظام توزیع، نظام واردات و صادرات و نظام صدور مجوزها از جمله مهم‌ترین طرح‌هایی است که دولت در سال آینده دارد و به گفته رییس‌جمهوری اقتصاد کشور را از اقتصاد رانتی خارج می‌کند.
برخی از گمانه‌زنی‌ها براساس مواضع و دیدگاه‌های رییس‌جمهوری حاکی از آن است که مهم‌ترین تحول اقتصادی کشور در سال آینده اعلام «آزادسازی قیمت بنزین و پرداخت یارانه آن به صورت مستقیم» در میان مردم باشد. از طرفی پیش از این اعلام شده بود که اولین اقدام دولت در سال‌ جدید، تقدیم لایحه «هدفمند کردن یارانه‌ها» به مجلس است که بحث واقعی شدن قیمت‌های حامل‌های انرژی را مورد بررسی قرار خواهد داد. به هر حال باید تا پایان تعطیلات نوروزی و آغاز به کار مجدد دولت منتظر ماند تا تلاش‌های دولت در جهت برقراری عدالت را به نظاره نشست.


رییس‌جمهور ضمن تشریح اولویت‌های دولت در سال 87 اعلام کرد: سال آینده سال تحولات بزرگ اقتصادی است. رییس‌جمهوری تصریح کرد: افزایش ارتباطات مردمی، هدفمند کردن یارانه‌ها، توسعه سرمایه‌گذاری در داخل و خارج کشور و حضور در عرصه‌های مدیریت جهانی اولویت‌های کاری دولت در سال آینده خواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست‌جمهوری، محمود احمدی نژاد در همایش «فرصت‌های خدمت» در جمع اعضای هیات دولت و معاونان وزارتخانه‌ها با بیان اینکه دولت برای اتخاذ تصمیم‌های بزرگ آمادگی دارد، اظهار کرد: سال آینده سال تحولات بزرگ اقتصادی است و تمام تلاش‌ها باید در جهت توزیع عادلانه خدمت میان قشرهای مختلف جامعه صورت گیرد.
رییس جمهوری ساماندهی و مدیریت پرداخت یارانه در نظام اقتصادی کشور را ضروری خواند و گفت: نباید به گونه‌ای باشد که 80هزار میلیارد تومان یارانه در سال از سوی دولت پرداخت شود، اما 70درصد آن نصیب 3 دهک برخوردارتر جامعه شود.
احمدی نژاد با بیان اینکه دولت اسلامی دولت مردم است و هر مسوولی که ارتباط قوی با بدنه مردم دارد موفق است، تاکید کرد: مسوولان اجرایی کشور باید به گونه‌ای طراحی و عمل کنند که مردم به راحتی به آنان دسترسی داشته باشند زیرا قطع ارتباط با مردم به گرفتن تصمیمات ناپخته و گرفتار شدن در محدوده‌های خاص مدیریتی منجر می‌شود.
رییس جمهوری بخش عمران کشور را دارای رشدی بسیار پرشتاب دانست و گفت: سال آینده توان کارهای اجرایی، سرمایه‌گذاری و خدمت رسانی در عرصه‌های گوناگون باید با همین شتاب ادامه یابد.
احمدی نژاد با اشاره به تحرک اقتصاد کشور از جمله صادرات به میزان ۱۸میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار در یازده ماه گذشته امسال اظهار کرد: ۴۸درصد واردات کشور نیز مواد اولیه و پایه‌ای است که پس از تبدیل به کالای جدید صادر می‌شود.
رییس جمهوری در ادامه سخنان خود سال 86 را سالی پر تلاش و پرتحرک و با آثار بسیار ارزنده و فراوان برای خدمتگزاران مردم در دولت برشمرد و گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران درخشان‌تر از همیشه حضوری
تعیین کننده در جهان دارد و نقطه امید و اتکای ملت‌ها است.
احمدی نژاد فضای کنونی جهان را جدید و در حال تحول خواند و تاکید کرد با توجه به جایگاه و عظمت نظام جمهوری اسلامی ایران در میان ملت‌ها و کشورها باید به دنبال مدیریت و حضور در عرصه‌های گوناگون جهان باشیم.
رییس جمهور با بیان اینکه ابرقدرت‌ها با بزرگنمایی و مرعوب کردن حکومت می‌کنند، گفت: قدرت‌های بزرگ امروز در ارائه راهکار برای حل مسائل جهان ناتوانند و در مشکلات و مصائب ناشی از رفتارها و تصمیمات خود گرفتار شده‌اند.
احمدی نژاد با اشاره به نگاه آرمانی جمهوری اسلامی ایران به جهان گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باید راه را برای حضور همه دستگاه‌ها در عرصه‌های جهانی هموار کند تا ایران وارد عرصه مدیریت جهان شود.
در ادامه این همایش پرویز داودی، معاون اول رییس جمهور با اشاره به اقدامات دولت نهم در یک سال گذشته، گفت: دولت نهم در بخش‌های مختلف پیش قدم و پیشتاز بوده است که امیدواریم این روند با صدق و صفا و تلاش در سال آینده نیز ادامه یابد.
در این همایش همچنین افشار، صفارهرندی و متکی نیز گزارشی از برگزاری انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیاست خارجی دولت نهم در سال 86 ارائه کردند.
ملت ایران خواستار نوروز است
از سوی دیگر رییس جمهور طی سخنانی در مراسم ثبت ملی نوروز باستان با اشاره به تقارن ثبت ملی نوروز با روز آغاز ولایت امام عصر(عج) افزود: حال و هوای نوروز، حال و هوای دیگری است. ملت‌ها، آیین‌ها و جشن‌های بسیاری دارند، ولی هیچ‌کدام اثر معنوی و زیبای نوروز را ندارد.
وی تصریح کرد: پس از تحویل سال، تمام حال و احوال انسان تغییر می‌کند به گونه‌ای که تمام مشکلات یک ساله کنار می‌رود و تولدی دیگر رخ می‌دهد که این اتفاق ساده‌ای نیست؛ بلکه حقیقتی است که خداوند از روز اول بر آفرینش بنا نهاده است.
وی با بیان این‌که تکرار نوروز طبیعت یادآور رهایی بشر از ظلم‌های بسیار است، گفت:‌ این حقیقتی است که پس از زمستان طولانی، بشریت از ظلم‌ها و ستم‌ها در نوروز رهایی پیدا می‌کند و در شکوفایی و تولد جدیدی در انتظار بشریت است که تمام آرزوها، خوبی‌ها و همه زیبایی‌ها در آن شکوفا می‌شود. تمام آفرینش خلقت و مجاهدت‌های انسان‌های پاک برای تحقق آن صبح زیبا و دل‌انگیز است.
احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که ملت ایران خواستار نوروز است، خاطرنشان کرد: ملت ایران همواره خواستار حریم الهی بوده و هیچ‌گاه به شرک آلوده نشده و در سرزمین و تاریخ ایران شرک مشاهده نشده است.
رییس‌جمهور ادامه داد: ملت ایران خواستار نوروز است، اگرچه نوروز متعلق به همه بشریت است، ولی ملت ایران پرچمدار نوروز یعنی پرچمدار همه زیبایی‌ها، عدالت و خوبی‌ها است.
وی تاکید کرد: من این ثبت ملی را که یادآور آرزوی بشریت و هویت ملی ایران است به مقام معظم رهبری، ملت ایران و همه ملت‌های عالم تقدیم می‌کنم.
احمدی‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: به امید این‌که صاحب اصلی نوروز ظهور کند و همه ملت‌ها زیر پرچم او در مسیر کمال حرکت کنند.
آیین نوروز ثبت ملی شد
آیین باستانی نوروز به عنوان نخستین میراث معنوی کشور با حضور رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سفرای کشورهای خارجی حوزه نوروز طی مراسمی در سالن اجلاس سران، در میراث ملی کشور به ثبت رسید.
به گزارش ایرنا، ثبت ملی نوروز زمینه‌ای است برای ثبت جهانی این آیین باستانی که قرار است با همکاری کشورهای حاشیه نوروز از طریق یونسکو در میراث معنوی جهانی ثبت شود.
در این مراسم تمبر نمادین ثبت ملی نوروز که توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به بهانه ۲۵۰۰ سال قدمت تاریخ پست در ایران منتشر شده، توسط محمود احمدی نژاد رییس جمهوری کشورمان در این مراسم رونمایی شد.
همچنین این تمبر از سوی رییس جمهور، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امضا شد.
اهدای لوح ثبت ملی نوروز به عنوان اولین اثر میراث معنوی ایران از سوی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سفرای کشورهای افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکیه و دبیر کل اکو به رییس جمهوری از دیگر برنامه‌های ثبت ملی نوروز بود.