مذاکرات وزیر امور خارجه سوئیس در تهران
تاکید سولانا بر ضرورت تفکیک موضوع انرژی و مناقشه هسته‌ای.

وزیر خارجه سوئیس در تهران
ایران در آستانه ورود به بازار انرژی اروپا


دنیای اقتصاد - در حالی که کاخ سفید می‌کوشد ایران را در عرصه جهانی به انزوا بکشاند و دیگر کشورها به ویژه اروپایی‌ها را به تحریم ایران و پیروی از الگویی ترغیب کند که خود ترسیم کرده است، میشلین کالمی‌ری، وزیر امور‌خارجه سوئیس دیروز در راس هیاتی به تهران وارد ‌شد.
یکشنبه سید‌محمد‌علی‌ حسینی، سخنگوی وزارت امور‌خارجه کشورمان تاکید کرد که در سفر کالمی‌ری به تهران دو طرف درباره «روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌الملل و همکاری‌های اقتصادی از جمله انرژی» گفت‌وگو خواهند کرد.
پیشتر نیز یک سخنگوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در برن در گفت‌وگو با روزنامه «نویه زوریخر سایتونگ» هدف سفر وزیر امور خارجه سوئیس به تهران را «گفت‌وگو درباره قرارداد تحویل سالانه 5/5میلیارد مترمکعب گاز به سوئیس» اعلام کرده بود و به علاوه وزیر انرژی سوئیس نیز چندی پیش در دیدار با همتای ایرانی خود در این زمینه گفت‌وگوهایی انجام داده است. اگر مذاکرات در خصوص انتقال گاز ایران به سوئیس نتیجه بخش باشد و به مرحله اجرا درآید، ایران می‌تواند به بازار بزرگ انرژی در اروپا که در‌حال‌حاضر روسیه تامین آن را به عهده دارد، دسترسی پیدا کند.
سفر وزیر امور خارجه سوئیس به ایران در شرایط بین‌المللی کنونی و با هدف گفت‌وگو در زمینه توافقات مربوط به انرژی حائز اهمیت است. این سفر درست سه هفته پس از تصویب چهارمین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران انجام می‌گیرد.
قطعنامه 1803 سومین قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه کشورمان بود و در حالی صادر شد که محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود از حل مسائل مهم باقی‌مانده میان ایران و آژانس در چارچوب طرح اقدام خبر داد. همچنین، اواخر سال میلادی گذشته آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود اذعان کردند که ایران از سال 2003 تاکنون یعنی دقیقا در زمانی که آمریکا بیشترین فشار را به بهانه احتمال تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای به تهران وارد کرده، به دنبال چنین تسلیحاتی نبوده است. با این وجود بانیان قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت بدون توجه به این حقایق آن را علیه ایران به تصویب رساندند.
این تلاش‌ها به روشنی نشان داد که هدف از اعمال فشارها علیه تهران اطمینان یافتن از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای آن نیست؛ بلکه جلوگیری از پیشرفت این فن‌آوری در ایران است و شورای امنیت فقط بازیچه‌ای در دست چند کشور است که تعدادشان برابر با انگشتان یک دست است.
پس از تصویب این قطعنامه نیکلاس برنز، معاون سابق وزیر امور‌خارجه آمریکا که با شروع ماه مارس از سمتش کنار رفت، ابراز امیدواری کرد که اروپایی‌ها مانند آمریکا مسیر تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران را دنبال کنند تا ایران هرچه بیشتر به انزوا کشیده شود.
با این وجود بعید است تلاش‌های آمریکا در این مسیر به موفقیت دست یابد؛ چرا که بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و ایتالیا بر خلاف آمریکا داری منافع‌اقتصادی بالایی در ایران هستند. سوئیس نیز کمتر از یک‌ماه قبل قراردادی بالغ‌بر ۱۸‌میلیون یورو را در زمینه پتروشیمی با ایران به امضا رساند.
در این راستا، سفر وزیر امور خارجه سوئیس به تهران نیز نشانگر آن است که مسیر منزوی کردن ایران راه به جایی نخواهد برد به ویژه آنکه قرار است در این سفر درباره توافقاتی در زمینه انرژی نیز مذاکره شود. انتقال گاز از ایران به سوئیس از طریق ترکیه می‌تواند آغازی باشد برای به دست گرفتن بازار انرژی اروپا.
از سوی دیگر، اظهارات اخیر خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و ابراز تمایل وی برای مذاکره با ایران ظرف سه ماه آینده و تاکیدش بر نیاز اروپا به انرژی ایران خط بطلانی را بر روی آرزوهای آمریکا و متحدینش می‌کشد که می‌کوشند اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه جمهوری اسلامی را فراگیر کنند.
از طرف دیگر، سوئیس ارائه‌دهنده‌ طرحی موسوم به طرح سوئیس برای حل مساله‌ هسته‌ای ایران بوده است. طرحی که اگرچه به طور رسمی مطرح نشد؛ اما مدت زیادی به موضوع مورد توجه محافل خبری و سیاسی جهان تبدیل شد. سوئیس بارها برای کمک به حل مساله هسته‌ای ایران ابراز تمایل و آمادگی کرده است. این در حالی است که پس از تصویب قطعنامه 1803 ایران ادامه مذاکره با غرب بر سر مساله هسته‌ای خود را از دستور کار خارج کرده است.
میشلین کالمی‌ری، که در سال ۲۰۰۷ ریاست جمهوری سوئیس را نیز عهده‌دار بود چند‌ماه قبل به هفته‌نامه ان.زد.زد. آم‌زونتاگ گفته است که موضع بی‌طرفانه برن، آن را در موقعیتی کلیدی برای میانجی‌گری بر سر مساله هسته‌ای ایران قرار می‌دهد.
وی همچنین گفت که کشورش در صدد تسهیل گفت‌وگوهای مستقیم میان ایران و آمریکا است.
با این حال، سخنگوی وزارت امور‌خارجه کشورمان روز یکشنبه در خصوص این‌که آیا وزیر‌ خارجه‌ کشور حافظ منافع آمریکا در ایران در این سفر پیامی از آمریکا را برای تهران به همراه دارد یا خیر، ‌گفت: چارچوب سفر همان موارد اعلام شده است و هیچ بحثی در مورد گفت‌وگوهای دوجانبه با آمریکا در دستور کار ما نیست.
به گزارش ایسنا، کالمی‌ری متولد هشتم ژوییه 1945 است. وی از سال 2003 تاکنون عضو شورای فدرال سوئیس بوده است و در‌حال‌حاضر وزیر امور‌خارجه این کشور است. کالمی‌ری در سال 2007 ریاست جمهوری کشورش را به عهده داشته است. او دومین رییس‌جمهوری زن در سوئیس بوده است. میشلین دارای دیپلم مطالعات پیشرفته علوم سیاسی از موسسه عالی مطالعات بین‌الملل است.
بر اساس آمارهای بانک جهانی در سال ۲۰۰۷ میلادی، سوئیس پنجمین کشور ثروتمند جهان بود. این کشور از سال ۱۸۱۵ در هیچ جنگی شرکت نکرده و در طول هر دو جنگ جهانی بی‌طرف بود و مقر بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌های بین‌المللی مانند صلیب سرخ، سازمان تجارت جهانی و یکی از دو دفتر اروپایی سازمان ملل متحد است.
حمایت سوئیس از همکاری‌های ایران و آژانس
وزیر امور خارجه سوئیس گفت: از اقدامات آژانس و ایران برای همکاری با یکدیگر حمایت می‌کنیم و ما فکر می‌کنیم کار دیپلماسی در موضوع هسته‌ای ایران گم نشده است؛ چرا که می‌توان میوه‌ها و ثمرات دیپلماسی و مذاکرات هسته‌ای را شاهد باشیم.
به گزارش ایسنا میشلین کالمی‌ری، وزیر امور خارجه سوئیس بعد از حدود دو ساعت مذاکره با همتای ایرانی خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی حاضر شد و گفت: امیدواریم موافقتنامه خرید گاز به شرکت ایرانی و سوئیسی با موفقیت انجام شود؛ چرا که این مساله برای آینده دو کشور مهم است.
وی با بیان اینکه امضای این موافقتنامه میان ایران و سوئیس مطابق با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای سازمان ملل درباره ایران است، گفت: سیاست انرژی در روابط بین‌المللی اهمیت زیادی دارد و گاز برای ما نیز مهم است. چرا که سوئیس در وسط اروپا قرار گرفته و ما باید منابع نفت و گاز خود را از کشورهای دیگر وارد کنیم. همچنین امنیت تامین گاز برای ما مهم است. سوئیس سعی دارد به منابع انرژی خود و مراکز تامین‌کننده آن تنوع ببخشد. ما متعهد هستیم تا به شرکت‌های سوئیسی در این زمینه کمک کنیم.
وزیر خارجه سوئیس ضمن تشکر از میهمان‌نوازی ایران اظهار کرد: در مذاکرات امروز دیروز با آقای متکی درباره موافقتنامه همکاری دو شرکت ایرانی و سوئیسی برای انتقال گاز به سوئیس و نیز موضوع هسته‌ای و حقوق بشر بحث و تبادل‌نظر شد.
وی گفت: کشور سوئیس کشوری بی‌طرف است و دستور کار مخفی ندارد. همچنین سوئیس نسبت به عدم اشاعه سلاح کشتار جمعی تعهد دارد.
کالمی ری گفت:‌ ما همچنین برای حل مسائل ایران با طرف مقابل در بحث هسته‌ای قبلا کمک کرده‌ایم و از مکانیزم‌های چندجانبه برای حل این مساله کمک گرفته و نیز حمایت می‌کنیم.
وی ضمن حمایت از همکاری‌های ایران و آژانس گفت: ما ایران را تشویق می‌کنیم به همکاری بیشتر با آژانس تا جهان را نسبت به ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای‌اش مطمئن کند.
وی ادامه داد: ما حرف‌های یکدیگر را شنیدیم؛ اگرچه اختلاف‌نظرهایی داشتیم اما فکر می‌کنیم در موضوع هسته‌ای کار دیپلماسی تمام نشده است و می‌توان به راه‌حلی مسالمت‌آمیز امیدوار بود.
وزیر امور خارجه سوئیس با اشاره به بخش دیگری از مذاکراتش با همتای ایرانی خود گفت:‌ احترام به حقوق بشر بسیار مهم است. نقض حداقل احترام به کرامت انسانی موجب عدم ثبات و آرامش در دنیا می‌شود و فکر می‌کنیم اهمیت سیاسی حقوق بشر در دنیا رو به افزایش است. سوئیس سرزمین صلیب‌سرخ است و به این مسائل توجه دارد.
وی ادامه داد: ایران و سوئیس مذاکرات درباره حقوق بشر را از اکتبر 2003 آغاز کرده‌اند و ضروری است که این مذاکرات ادامه یابد.
وی گفت: ما عضو سازمان ملل هستیم و شعارهای ضداسرائیلی برای سوئیس قابل‌قبول نیست.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه با توجه به گزارش البرادعی موضوع مبهم و ناتمامی درباره برنامه هسته‌ای ایران باقی نمانده است، با این حال برخی کشورهای خاص و نیز برخی کشورهای اروپایی موضع متفاوت گرفتند؟ موضع سوئیس درباره همکاری‌ ایران و آژانس چیست؟ گفت:‌ ما از ایران به خاطر همکاری‌هایش با آژانس تشکر می‌کنیم این اقدامات بسیار خوب بود. همچنین ایران را به همکاری‌های بیشتر تشویق می‌کنیم اما معتقدیم ایران با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد؛ مگر آن که مسائلش را با جامعه جهانی و نه فقط با آژانس حل کند.
وی گفت: ایران اگر می‌خواهد مساله هسته‌ای‌اش حل شود به اقدامات اعتمادساز نیاز دارد.


دغدغه سولانا درباره انرژی در اروپا
پس از آنکه رییس‌جمهوری ایران مذاکرات بیشتر با اروپایی‌ها درباره‌ برنامه‌ هسته‌ای را رد کرد، خاویر سولانا ابراز امیدواری کرد که ظرف سه‌ماه آینده با سعید جلیلی دیدار کند.
به گزارش ایسنا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در کنفرانسی که روز یکشنبه در بروکسل، پایتخت بلژیک برگزار شد، گفت: امیدوارم که بتوانم به زودی با سعید جلیلی دیدار کنم.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، سولانا که هدایت مذاکرات با هدف متقاعد کردن ایران به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را بر عهده داشته است، گفت که انتظار یک ملاقات ظرف روزهای آینده را ندارد؛ زیرا «هیچ اتفاق فوق‌العاده‌ای قرار نیست» پس از انتخابات اخیر ایران روی بدهد. وی همچنین گفت که چارچوب زمانی ممکن برای انجام این کار «۳۰ تا ۹۰ روز آینده» باشد. رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی افزود: بگذارید ببینیم که پاسخ ایران چیست.براساس این گزارش، پیشنهاد این مذاکره در حالی مطرح می‌شود که غلامحسین الهام، سخنگوی دولت ایران روز شنبه گفت: مساله گفت‌وگوی هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ تمام شده است. بر اساس این گزارش، سولانا خاطر‌نشان کرد که گفت‌وگو با ایران «نه تنها در خصوص موضوع هسته‌ای بلکه درباره انرژی که مساله‌ای بسیار مهم برای اتحادیه اروپایی است» ضرورت دارد.سولانا گفت: مساله هسته‌ای در مشکلی قرار دارد که ما در رابطه با ایران با آن مواجه هستیم، بنابر این باید آن را حل کنیم؛ اما دلیلی ندارد که همه مسائل دیگر را فراموش کنیم. وی افزود که ایران به ویژه برای مسیر خط لوله نابوکو حائز اهمیت است.