نبرد سلاطین هالیوود برای اوباما و کلینتون
رهام وزیری
از سال ۱۹۸۸ به این‌ سو رابرت دونیرو از هر کاندیدایی که حمایت کرده، آن فرد به کاخ سفید راه یافته است.

رابرت دونیرو در کنار اوباما
جلب حمایت افراد معروف و دارای محبوبیت، یکی از شگردهایی است که نامزدهای انتخاباتی در همه کشورها از آن برای به‌دست‌آوردن آرای مردم استفاده می‌کنند. در ایالات متحده نیز این راهکار از قدیم‌الایام استفاده می‌شده است. امسال و در بحبوحه رقابت‌های درون‌حزبی بین دموکرات‌ها پای بسیاری از هنرمندان هالیوود، قلب سینمایی جهان، به این مبارزات بازشده است.
رقابت نزدیک و شانه‌به شانه سناتور باراک اوباما و سناتور هیلاری کلینتون باعث شده تا هنرپیشه‌های هالیوود نیز داغ‌تر از قبل در گردهمایی‌های انتخاباتی شرکت کنند. این حضور در واقع یک معامله دوطرفه است. چه آنکه هنرپیشه‌های تشنه شهرت هالیوود نیز از این طریق بار دیگر به صدر اخبار رسانه‌های آمریکا و بلکه جهان می‌آیند.
تیم تبلیغاتی کلینتون و اوباما امسال توانسته‌اند فهرستی بلند از هنرمندان هالیوود را پشت‌سر کاندیداهای خود قطار کنند، اما در این میان رقابت بین دو غول‌ هالیوود از بقیه دیدنی‌تر است. رقابت اصلی در این دوره میان رابرت‌دونیرو یکی از اسطوره‌های هالیوود و جک‌نیکلسون سلطان بلامنازع سینما است.
رابرت دونیرو به نفع باراک اوباما وارد میدان شده و در گردهمایی انتخاباتی او شرکت کرد و جک‌نیکلسون حمایت از هیلاری کلینتون را آغاز کرد. اما در این نمایش سیاسی چه کسی برنده خواهد شد؟ اگر به شانس و اقبال اعتقاد داشته باشیم، باید بگوییم که رابرت دونیرو برنده این میدان خواهد بود. می‌گویید نه؟! به این نکته توجه کنید. رابرت دونیرو نه جمهوری‌خواه است و نه دموکرات. این را می‌شود از موضع‌گیری‌های او در خلال چندین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا متوجه شد.
از سال ۱۹۸۸، یعنی ۲۰ سال پیش تاکنون رابرت دونیرو از هر کاندیدایی که در مرحله مقدماتی حمایت کرده است، از حزب خود بالا آمده و به کاخ سفید راه پیدا کرده است. در سال ۱۹۸۸ رابرت دونیرو از بوش پدر حمایت کرد که جمهوری‌خواه بود. بوش پدر وارد کاخ سفید شد. چهار سال بعد؛ یعنی در سال ۱۹۹۲ رابرت دونیرو به اردوگاه دموکرات‌ها رفت و از بیل‌ کلینتون حمایت کرد که او نیز پیروز شد. این روند تا دوره دوم جورج‌بوش پسر نیز ادامه پیدا کرد.
اکنون بار دیگر رابرت دونیرو به نفع دموکرات‌ها وارد عمل شده است و می‌خواهد که باراک اوبامای سیاه‌پوست را به کاخ سفید بفرستد. رابرت‌دونیرو خودش در پاسخ به اینکه دموکرات است یا جمهوری‌خواه به مجله سایت‌‌اند ساند گفته است که او فقط یک آمریکایی است! اما در آن سوی میدان نیز رقیبی سرسخت ایستاده است. هنوز خیلی‌ها در دنیای سینما هستند که اعتقاد دارند رابرت‌دونیرو با همه هنرمندی‌اش، انگشت کوچک جک‌نیکلسون هم نمی‌شود. جک‌نیکلسون یک دموکرات دو آتشه است.
او نخستین‌بار در یک فیلم کوتاه با عنوان جک و هیل‌که روی وب‌سایت یوتیوب قرار گرفت ظاهر شده و به نفع هیلاری کلینتون تبلیغ کرد. این فیلم به نوشته گاردین در همان سه‌روز اول پست‌شدن خود ۲/۱‌میلیون بازدید کننده داشت.
وی در یک گفت‌وگو با شبکه MTVnews هم با حمایت صریح از هیلاری کلینتون گفت که هیلاری بهترین انتخاب برای کاخ سفید است. اما این هم بضاعت این دو کاندیدای دموکرات نیست.
جورج کلونی دیگر سوپراستار هالیوود نیز به نفع باراک اوباما وارد میدان شده است.
خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که جورج کلونی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: من یک سال و نیم است که از اوباما حمایت می‌کنم و به آینده او در این انتخابات امیدوار هستم. من با هیجان و علاقه فراوان در ستاد انتخاباتی اوباما فعالیت می‌کنم و می‌بینم که پیوسته بر تعداد هواداران او افزوده می‌شود.
مایکل مور، مستندساز جنجالی سینمای آمریکا نیز به نفع هیلاری کلینتون وارد مبارزات انتخاباتی شده است. شاید در سراسر هالیوود هیچ هنرمندی نباشد که به اندازه او با سیاست‌های جورج بوش به خصوص در مورد جنگ علیه تروریسم مخالفت کرده باشد. مایکل مور در کتابی با عنوان «عشق ممنوع من به هیلاری» به طور کامل از این کاندیدا حمایت کرده و او را بهترین گزینه برای کاخ سفید توصیف کرده است.
در مجموع فهرستی که سی ان‌ ان از حامیان هالیوودی دو کاندیدای دموکرات‌ها ارائه کرده است، کفه ترازو را به نفع باراک اوباما سنگینی می‌کند. پل نیومن، هنرپیشه قدیمی هالیوود اگرچه طرفدار سیاست حمل آزادانه اسلحه است، اما باراک اوباما را گزینه بهتری می‌داند.
تام هنکس و ویل اسمیت دو فوق ستاره هالیوود نیز از باراک اوباما حمایت کرده‌اند.
جیمی فاکس که دو سال پیش اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دلیل حضور در فیلم ری‌چارلز به دست آورد نیز حمایت خود را از باراک اوباما اعلام کرده است و البته جودی فاستر اسکارلت یوهانسون و جووان وودواردنیز اوبامایی هستند.
طرفداری جووان وودوارد از باراک اوباما چندان جای تعجب ندارد؛ چرا که او همسر پل نیومن است. اسپایک لی کارگردان برجسته سیاهپوست هالیوود نیز چندی قبل در دانشگاه دیتون حضور پیدا کرده و به نفع باراک اوباما سخنرانی کرد.
در آن سوی رقابت هنرپیشگانی همچون دنی دویتو، جولی فیشر، ریا پرلمن، لی‌لی تاملین و توبی مگوایر نیز از هیلاری کلینتون حمایت کرده‌اند. یک نگاه گذرا به این دو فهرست نشان می‌دهد که نام های مستحکم‌تری پشت سر باراک اوباما ایستاده‌اند.
سوال مهمی که پس از این لشگرکشی‌های هنری پیش می‌آید این است که مردم آمریکا تا چه میزان به نظر هنرپیشگان هالیوود توجه می‌کنند؟
یک نظرسنجی محلی که توسط یک موسسه تحقیقاتی برای روزنامه واشنگتن پشت انجام شده نشان می‌دهد که تنها 30درصد
پرسش شوندگان به نظر هنرپیشگان اهمیت می‌دهند. در مقابل آنها مجری‌های تاک شوهای تلویزیونی را افراد مورد اطمینان‌تری برای شناسایی شخصیت‌های آمریکایی می‌دانند.
از این نظر نیز وضعیت باراک اوباما بهتر است؛ چرا که او توانسته اوپرا وینفری مجری یکی از معروف‌ترین برنامه‌های تلویزیونی را به کمپین انتخاباتی خود بیاورد.
این زن سیاهپوست با حضور خود در گردهمایی‌های متعدد به نفع اوباما نقش بزرگی در جلب توجه مردم به سوی او به خصوص در ابتدای کار داشت.
از این نظر هیلاری کلینتون از رقیب خود عقب افتاده است و نتوانسته یک مجری مطرح را به اردوی خود بیاورد. شاید در این شرایط حساس تنها لری کینگ مجری پربیننده‌ترین برنامه گفت‌وگوی جهان در شبکه سی‌‌ان‌ان بتواند به فریاد او برسد. افسوس که لری کینگ جمهوری‌خواه است.