یک ازدواج نه چندان جنجالى

ازدواج جنا بوش، یکى از دختران دو قلوى ‌رییس‌جمهور آمریکا که قرار است ۱۰ مه (۲۰ اردیبهشت) در اقامتگاه وى در تگزاس جشن گرفته شود، باعث شده است که رسانه‌هاى این کشور هر روز خبر جدیدى و تا‌حدى ضد و نقیض در مورد این رویداد منتشر کنند. آخرین خبر را خبرگزارى آسوشیتدپرس منتشر کرده است. این خبرگزارى با انتشار خبرى تحت عنوان: بوش با ازدواج دخترش شوخى مى‌کند، به نقل از وى آورده است: من باید تصمیمات سختى در مورد پرداخت هزینه‌ها بگیرم و مجبورم که دیپلماسى حساسى را اتخاذ کنم. این تصمیم برنامه‌ریزى براى ازدواج است.

کاخ سفید تاکنون تلاش داشته است که جزئیات زیادى از ازدواج دختر بوش که قل دوم بارابا است، منتشر نشود. مثلا هنوز در این مورد که به میهمانى جشن عروسى جنا بوش چه کسانى دعوت مى‌شوند و یا چه تعداد مهمانان دعوت خواهند شد، چیزى گفته نشده است. اما کنجکاوى رسانه‌ها گاهى باعث مى‌شود که ‌رییس‌جمهور آمریکا به طور نه چندان رسمى و در قالب شوخى به این موضوع اشاراتى داشته باشد.

البته این اولین‌بار نیست که ‌رییس‌جمهور آمریکا با لحنى طنز‌آمیز به این موضوع اشاره مى‌کند. او چندى پیش هم در ضیافت شامى که کمیته کنگره ملى جمهوریخواهان برگزار کرده بود، گفت که همسرش لورا به این دلیل در ضیافت شرکت نکرده است که درگیر امور مربوط به جشن ازدواج دخترشان است.

بوش همچنین طى مراسمى در سفارت کویت، به پیشنهاد ازدواج داماد آینده‌اش اشاره کرده و گفته بود: این پسر پیش من مى‌آید و مى‌گوید که مى‌خواهم با دخترت ازدواج کنم. خب من هم جواب مى‌دهم؛ معامله تمام است. لورا بوش گفته است که همسرش در مورد داشتن دامادى که جاى پسرش را خواهد گرفت به هیجان آمده، زیرا او هرگز طعم پسر داشتن را نچشیده است.

پیش‌تر قرار بود این ازدواج در کاخ سفید جشن گرفته شود، اما به دلایلى که هنوز معلوم نیست، اعلام شد که این مراسم در مزرعه بوش در کرافورد تگزاس برگزار خواهد شد.

داماد خوشبخت کسى نیست جز هنرى‌ هاگر، یکى از اعضاى دفتر کارل روو، مشاور سابق بوش.‌ هاگر هم‌اکنون مشغول گذراندن آخرین سال تحصیلش در مدرسه بازرگانى داردون دانشگاه ویرجینیا است. جان‌هاگر، پدر هنرى به عنوان معاون وزیر آموزش در دولت بوش خدمت کرده و به ریاست حزب جمهوریخواهان در این ایالت منصوب شد. نایب سابق فرماندار ویرجینیا نیز از جمله عنوان‌هاى دیگر در کارنامه کارى جان‌هاگر است.

جنا بوش در سال ۲۰۰۰ از پدرش خواسته بود که در انتخابات ریاست جمهورى شرکت نکند، چون ورودش به کاخ سفید مى‌تواند زندگیشان را دستخوش تغییراتى ناخوشایند کند، اما در زمستان سال ۲۰۰۳ جنا از این عقیده دست کشید و اعلام کرد که براى پدرش در مبارزات انتخاباتى ۲۰۰۴ فعالیت خواهد کرد.

جنا و باربارا با مشارکت هم سفرهایى را به ایالت‌هاى آمریکا آغاز کرده و طى این سفرها در نقاط مختلف به سخنرانى پرداختند. مهم‌ترین این رویدادها مربوط بود به سخنرانى آنان در کمیسیون جمهوریخواهان که در ۳۱ آگوست سال ۲۰۰۴ انجام گرفت.

البته در آن زمان دختران جان کرى، رقیب اصلى جورج بوش در انتخابات ریاست جمهورى ۲۰۰۴ آمریکا نیز اقدامات مشابهى را انجام دادند که باعث شد رسانه‌ها عنوان «جنگ دختران» را براى این جدال انتخاب کنند.

در همین دوران بود که جنا با هنرى‌هاگر در ریچموند ویرجینیا آشنا شد. یک‌سال بعد این موضوع زمانى علنى شد که جنا و هنرى در جریان ضیافت شامى در کاخ سفید به افتخار پرنس چارلز و کاملیا کنار هم ظاهر شدند. بالاخره آگوست سال ۲۰۰۷ نامزدى دختر بوش با‌هاگر رسما اعلام شد، اما تلاش شد تا جزئیات زیادى در این مورد به رسانه‌ها درز پیدا نکند.

از آن زمان به بعد حدس و گمان‌هاى زیادى در مورد زمان و محل برگزارى جشن ازدواج جنا و هنرى زده شد، اما بالاخره مجله مردم اعلام کرد که این مراسم ۱۰ مه در مزرعه بوش در تگزاس برگزار خواهد شد.

با وجودى که ازدواج دختر بوش مى‌تواند خوراک خوبى براى رسانه‌هاى نزدیک به کاخ سفید باشد، اما محدودیتى که خانواده بوش در مورد اخبار این ازدواج اعمال کرده‌اند، موجب انتشار گزارش‌هاى ضد و نقیضى پیرامون این موضوع طى چند هفته گذشته شده است.

منبع:irdiplomacy.ir