سبا قدیری

سه نوع مکمل جدید غذایی دارویی برای اولین بار در ایران توسط متخصصان داخلی تولید و به بازار عرضه شد. ویتامین‌های فروس (آهن) و زینک (روی) با ترکیبات جدید و به شکل جوشان از جمله محصولات جدید تولید شده هستند.

دکتر ناهید رودباری مدیر تولید شرکت داروسازی سازنده این مکمل‌ها در این زمینه گفت: این محصولات شامل فروس جوشان (مکمل آهن به همراه اسید فولیک، ویتامین C و B۱۲ به شکل جوشان)، زینک جوشان (مکمل روی به همراه ویتامین E و ویتامین C به شکل جوشان) و قرص‌های ۵۰۰ میلی‌گرمی جوشان ویتامین C با اسانس و رنگ پرتقال می‌شود.

وی افزود: همه این محصولات در بسته‌های جدید ۱۰ و ۲۰ تایی به بازار عرضه شده‌اند.

دکتر رودباری در این زمینه همچنین گفت: مواد موثر این محصولات مطابق با استاندارد مکمل‌های غذایی اروپا تهیه و تولید شده ضمن آن که ذائقه ایرانیان در رنگ و طعم‌ آنها در نظر گرفته شده است. مدیر تولید شرکت داروسازی اسوه با تاکید بر ترکیبات جدید این محصولات افزود: مکمل فروس جوشان دارای فروس (آهن) و سه ویتامین اسید فولیک، B۱۲ و C و مکمل زینک جوشان دارای زینک (روی) و دو ویتامین C و E است.

دکتر رودباری فروس جوشان را در پیشگیری از کم‌خونی برای خانم‌ها و دختر خانم‌ها و همچنین روی را در تقویت پوست و مو و پیشگیری از اختلال رشد کودکان موثر دانست.

وی تاکید کرد که تاکنون هیچ یک از مکمل‌های تولید داخل کشور دارای ترکیبات اشاره شده، نبودند و کاهش عوارض گوارشی، خوش‌طعمی و جذب بهتر برای کودکان از ویژگی‌های این محصولات است.

دکتر رودباری اظهار داشت: این محصولات براساس نیاز جامعه طراحی و تولید شده‌اند و چون جزو مکمل‌های غذایی محسوب می‌شوند، مردم می‌توانند با مشورت همکاران داروساز در داروخانه‌ها بدون تجویز نسخه پزشک، نسبت به دریافت این ویتامین‌ها اقدام کنند.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به تجهیز شرکت داروسازی اسوه به دستگاه‌های جدید و پیشرفته راه‌اندازی خط تولید مستقل برای محصولات جوشان مشکلی برای تامین نیاز کل کشور به مکمل‌های جدید، وجود ندارد.