ترفندهایی از جنس عید

مهدیس فرقانی

یکی از سنت‌های قدیمی عید، دیدوبازدید از فامیل، دوستان و آشنایان است. یادش بخیر، بچه که بودیم وقتی که عید می‌شد برای عید دیدنی از اقواممان کمتر به دیدارهای ۲۰دقیقه‌ای می‌رفتیم.

چراکه بیشتر بزرگان فامیل از پدربزرگ و مادربزرگ گرفته تا خاله، عمه، عمو و دایی همه دیگر اقوام را در یک روز مشخصی برای صرف ناهار یا شام دعوت می‌کردند.

شاید این مهمان‌بازی برای میزبان زحمت‌آور و مشکل بود؛ اما از طرفی دیگر در طول یک روز پذیرای اکثریت افراد برای بازدید می‌شد.اما حالا دیگر از آن همه نعمت خبری نیست؛ چراکه در طی چند سال گذشته گرانی بیداد می‌کند و امسال گرانی به طرز دیگری خود را نشان داده است.

قیمت‌ها از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد افزایش پیدا کرده و این مساله سبب شده که زندگیمان مانند سبک زندگی خارجی‌ها شود. برای مثال میوه را کیلویی نخریم و دانه‌ای بخریم.

آجیل را پاکتی نخریم و بسته‌های ... گرمی بخریم، شکلات را به علت تنوع زیاد در طعم‌هایش از هر کدام دو تا یا نهایت چهار تا بخریم و حتی مجاز به برداشتن پنج عدد از هر کدام نیستیم.

شیرینی هم از قافله گرانی عقب نمانده؛ زیرا الان دوره گرانی این اقسام کالاها است. با این اوصاف خواسته یا ناخواسته مجبوریم یک جعبه شیرینی بخریم؛ اما آن هم نه از نوع درست و حسابی بلکه از جنس ریز و کوره. همه اینها یک طرف، گرانی گوشت و مرغ هم از طرفی دیگر. حتما به این مساله طی این چند روز گذشته پی برده‌اید که باید ارزانی را از لیست گوشت و مرغ حذف کنیم و دیگر دل‌هایتان را برای ارزانیش صابون نزنیم.

همیشه گفتند: شنیدن حرف حقیقت تلخ است، اما تلخی این یک مورد شاید شبیه به زهرمار باشد. با این اوضاع و احوال دیگر خبری از چند نوع میوه نیست. نهایت برای اینکه از خجالت پیش‌دستی دربیایید، مجبورید که سه نوع میوه خریداری کنید.

البته زیاد ناراحت نباشید زیرا می‌توان به پودر یا شهدهای شیمیایی اسانس‌دار که نقش میوه را بازی می‌کنند، بسنده کرد.

با اینکه قیمت چای هم افزایش داشته اما نمی‌توان آن را دریغ کرد. زیرا یک قسمت از پایه عید دیدنی به روی چای مجلس مهمانی می‌چرخد. حال، ما به شما چند نوع ترفند برای پذیرایی از مهمانان را توصیه می‌کنیم:

۱ - ظرف پذیرایی را در نزدیکی مهمان یا بهتر است بگوییم در قسمتی که مهمانان نشسته‌اند، نگذارید تا مجبور نشوید برای بار دوم همه آن چیزی را که در ابتدا تعارف کرده‌اید، دوباره تکرار کنید.

۲ - شیرینی، بیشتر از تعداد مهمانان داخل ظرف شیرینی‌خوری نگذارید، این طوری هر کسی مجبور می‌شود تا سهم خودش را بردارد.

۳ - برای چای، فنجان‌هایی که کمرباریک، کوتاه‌تر و از جنس چینی هستند را انتخاب کنید و با این حساب می‌توانید تنها شش قطره چای که ارتفاعش به دومیلیمتر نمی‌رسد را بریزید و فضای تنگ باقی‌مانده داخل فنجان را با آب‌جوش پر کنید.

۴ - برای میوه، هم می‌توانید ترفند شریینی را پیاده کنید و هم اینکه به نیابت از هر کس یک نوع میوه در داخل ظرف میوه‌خوری قرار دهید.

۵ - شکلات یا کاکائوهایی را خریداری کنید که داخل ظرف‌های کائوچویی باشد که دور آن را با یک عدد نوارچسب، چسب کاری کرده‌اند. بعد از تعارف شکلات به مهمانان دوباره چسب‌ها را بچسبانید و در بالاترین نقطه ممکنه قرار دهید.

۶ - آجیل را داخل کاسه‌های کوچک نریزید، در آجیل‌خوری بزرگی بریزید و قاشقکی که مخصوص آجیل است را در آجیل قرار دهید و بعد آن را تعارف کنید. مطمئنا مهمانان از روی خجالت بیش از یک یا دو قاشق که بیشتر از پنج پسته، چهار تا بادام، سه تا فندق و ۱۲تخمه نصیبشان نخواهد شد.

۷ - وجود تنقلات دیگری مانند: گز، سوهان، باقلوا و... بستگی به جیب شما دارد.

۸ - یادتان باشد پرحرفی نکنید و سعی نکنید تا اطلاعات یکساله را حتی برای پز دادن به رخ مهمانان بکشید. زیرا هر چه شما بیشتر صحبت کنید آنها را بیشتر به خوردن دعوت می‌کنید.

۹ - قبل از آنکه مهمان‌ها بیایند لیستی از سوال‌هایی مربوط به ازدواج، مسکن، شغل و گرانی تهیه کنید تا بعد از احوال‌پرسی سریع شروع به سوال باران کردن مهمانانتان بکنید و کمتر مجال خوردن به آنها بدهید تا حداقل مقداری از آن خوراکی‌ها به داخل ظرف‌هایشان برگردند.

۱۰ - مدام در بین صحبت‌ها به مهمانانتان گوشزد کنید که قرار است به دیدار یکی از اقوام خود بروید و تا به الان هم زمان بسیاری را از دست داد‌ه‌اید.

۱۱ - در اتاق فرزند کوچکتان را قفل کنید تا از همبازی شدن او با فرزند مهمانتان جلوگیری کنید تا آنها سرگرم بازی نشوند تا مهمانان هم در این طرف بازار با خیالی آسوده سرگرم صحبت نشوند. اگر شما ترفندهای بهتری به غیر از اینها دارید، می‌توانید از آنها هم استفاده کنید.