روش های مختلف سفید کردن دندان

دندان‌ها به مرور زمان وبا گذشت سن دچار تغییر رنگ می‌شوند. این تغییر رنگ در اثر تغییر مواد معدنی مینا وعاج صورت می‌گیرد، به این معنی که تخلخل مینا به مرور کم می‌شود وشفافیت خود را از دست می‌دهد.

دندان‌ها همچنین ممکن است به علت مواد‌رنگی غذاها، باکتری‌ها و تنباکو دچار تغییر رنگ شوند.خیلی از مردم شاید دندان‌هایشان را سفید کرده باشند و احتمالا میلیون‌ها نفر هم در فکر سفید‌‌کردن دندان‌هایشان هستند. تمایل به ‌داشتن لبخندی درخشان‌تر بسیار قوی است و سفید کردن دندان به شکل بی‌خطری رنگ دندان‌ها را روشن‌تر می‌کند و تاثیر این کار می‌تواند تا ۵ سال پا‌ برجا بماند.

موثرترین و سالم‌ترین روش سفید کردن دندان‌ها، انجام این کار تحت نظارت دندان پزشک است.عموما سفید کردن برای حداقل ۹۰‌درصد افراد موفقیت‌آمیز است، گرچه ممکن است برای همه انتخاب درستی به شمار نیاید. چنانچه شما دارای دندان‌های حساس، بیماری لثه یا ساییدگی مینا هستید، ممکن است سفید کردن برای شما قابل انجام نباشد.

دراین صورت روش‌های دیگری برای شما توصیه می‌شود.یک تحقیق جدید نشان داده اسـت که ۸۰‌درصد از آمریکایی‌های بین ۱۸ تا ۴۹ سال به دنبال سفید کردن دندان‌هایشان هستند و این آمار بـرای خانم‌ها حتی به ۸۵‌درصد نیز می‌رسد. براساس گزارش‌های آکادمی آرایش دندان در آمریکا، آمریکایی‌ها بیش از ۴/۱بیلیون دلار را سال گذشته صرف خرید محصولات سفید‌کننده دندان موجود در بازار کرده‌اند.

سفید کردن دندان به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شود:

۱ - جرم‌گیری دندان‌ها برای تغییر دادن رنگ آنها؛ دندانپزشک شما می‌تواند کار جرم‌گیری دندان‌هایتان را در مطب خود انجام دهد. محلولی که برای این‌کار مورد‌استفاده قرار می‌گیرد، پروکسیدی غلیظ درحدود ۳۵‌درصد دارد. طی یک جلسه، رنگ دندان‌ها را می‌توان ۱۲ تا ۱۴ درجه سفیدتر کرد.

۲ - خودتان هم می‌توانید با استفاده از ابزاری که از دندانپزشکتان خریداری می‌کنید، اینکار را انجام دهید. دندانپزشک ژلی برایتان تهیه می‌کند که باید به مدت دو هفته هر شب چهار ساعت روی دندان‌هایتان بمالید. این ژل‌ها بین ۱۰ تا ۱۵‌درصد پروکسید در خود دارند و می‌توانند رنگ دندان‌ها را تا ۸ درجه سفیدتر کنند.

۳ - استفاده از خمیردندان‌های ارزان که در بازار موجود است. این خمیردندان‌ها که حاوی ۴‌درصد پروکسید هستند، می‌تواند ۲ تا ۳ درجه رنگ دندان‌هایتان را سفیدتر کنند.

جرم‌گیری همیشه هم جواب نمی‌دهد

اگر در دندان‌های جلویی خود، پر‌‌کردگی همرنگ یا معمولی داشته باشید، جرم‌گیری جواب نخواهد داد. محلول جرم‌گیری نمی‌تواند رنگ این مواد را تغییر دهد. به این ترتیب با جرم‌گیری فقط زردی این قسمت را نمایانتر می‌کنید. بنابراین بهتر است قبل ازاستفاده از هر روش سفید کردن دندان حتما با دندانپزشکتان مشورت کنید.

عوارض جانبی جرم‌گیری دندان

جرم‌گیری کردن دندان‌ها می‌تواند تاثیرات جانبی هم داشته باشد. دندان‌ها ممکن است حساس شوند (حساسیت گرم و سرد) و همچنین وقتی از محلول جرم‌گیری استفاده می‌کنید، ممکن است لثه‌هایتان اسیب ببینند. از جمله سایر عوارض می‌توان به گلو درد، درد دندان‌ها، سوزش یا خارش بافت‌ها و سردرد اشاره کرد.

در مورد سفید کردن دندان‌ها هم نباید افراط کرد. رنگ ناشی از بسیاری از درمان‌ها غیرطبیعی است. باید اجازه دهید دندان‌هایتان مرواریدگونه سفید شوند. متاسفانه بعضی افراد بیش از اندازه از جرم‌گیری استفاده می‌کنند.

تاثیر جرم‌گیری تا چه مدت باقی می‌ماند؟

یادتان باشد سفید‌کردن دندان‌ها همیشگی نیست، چون دندان‌هایتان دوباره به مرور زمان تغییر رنگ خواهند داد. افرادی که بیش از اندازه از موادغذایی و نوشیدنی‌هایی استفاده می‌کنند که باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود، در کمتر از یک‌ماه، دندان‌هایشان دوباره تغییر رنگ می‌دهد. اما آن دسته از افرادی که سعی می‌کنند کمتر از این موادغذایی و نوشیدنی‌ها استفاده کنند، ممکن است بتوانند آن سفیدی را تا یک‌سال یا بیشتر هم نگه دارند. مساله‌ای که باید به خاطر داشته باشید، این است که پس از استفاده از این‌گونه مواد، سریعا دندان‌هایتان را شست‌وشو داده و مسواک بزنید. برحسب روشی که برای سفید کردن دندان‌هایتان به کار می‌گیرید، ممکن است هر ۶‌ماه یکبار بعد از یک تا دو سال، نیاز به بازبینی دوباره دندان‌هایتان باشد. اگر سیگار می‌کشید یا بیش از حد از نوشیدنی‌هایی که ممکن است باعث تغییر رنگ دندان‌ها شود استفاده می‌کنید، احتمالا این بازبینی باید زودتر انجام گیرد.