چهارشنبه سوری را ایرانی جشن بگیریم

ناصر توسلی نیکخو

روزگاری بود قاطبه مردم برای فرارسیدن چهارشنبه سوری روزشماری می‌کردند و در شعف بودند که روز خوشی را دور از تنش و دغدغه سپری خواهند کرد.

همه از پیر و جوان خرد و کلان در چنین روزی شرکت می‌کردند و یکدل و یک زبان بودند و در برگزاری چهارشنبه سوری اتفاق نظر داشتند. اما هم‌اکنون چند دهه است که نحوه برگزاری چهارشنبه سوری به کلی دگرگون شده و شکلی دیگر به خود گرفته است.

هنوز که هنوز است چهارشنبه سوری امروزی با انفجار مواد محترقه و نارنجک و ناآرامی‌ها در کوی و برزن خودنمایی می‌کند زیرا همان طوری که بارها شدهد بودیم، تداوم این رویه به مصدوم، نقص عضو یا مرگ و میر انجامیده از سوی دیگر بازی خطرآفرین امروزی چهارشنبه سوری سنتی (قدیمی) را به کلی تغییر داده.

بنابراین تنها مواردی که در چنین روزی تجلی می‌شود این که، آرامش جای خود را به تنش، آسایش جای خود را به دغدغه، و بوته جای خود را به نارنجک داده است.

نهایتا چهارشنبه سوری، دیروزی به چهارشنبه سوری امروزی تبدیل شده و مع‌الوصف می‌توان به این واقعیت رسید که برگزاری چهارشنبه سوری کنونی به قشر خاصی تعلق گرفته به جهت این که کهنسالان و میانسالان و ... از بیم آن که مبادا دچار حادثه شوند از شرکت در چنین روزی خودداری می‌کنند، بنابراین این قشر از جامعه که به علت عدم توانایی حضورشان در مراسم خشمگین هستند، چنین استنباط می‌شود که اکثریت شهروندان از رویه امروزی چندان خشنود نیستند.

زیرا آرزو دارند روزی در کنار جوانان و نوجوانان دست به دست هم داده چنین روزی را بدون تنش با آرامش سپری کنند.

مسوولان کشور در این چند سال اخیر در ضبط و تصرف مراکز مواد محترقه دخیل بوده و در این راستا گام موثری برداشته‌اند. تردیدی نیست چهارشنبه‌سوری امروزی به نحوی شکل گرفته که برای برون‌رفت از این معضل نمی‌توان انتظار داشت به سمت و سوی چهارشنبه‌سوری سنتی بازگردد. ولی با راهکارهای مناسب و منطقی برای تامین نظرات جوانان و نوجوانان در چارچوب قانون که فقط به دو مورد آن اشاره می‌شود آنان را ترغیب و می‌توان مترصد آن بود که این گروه در کوتاه‌مدت از دست زدن به مواد محترقه خطرناک خودداری ورزند:

۱ - اجرای موسیقی زنده منطقه‌ای و سرگرمی‌های دیگر برای جذب جوانان علاقه‌مند این سنت در چارچوب قانون

۲ - پخش کارتون (Animation) از صداوسیما مانند سایر سازمان‌ها مبتنی بر حذر داشتن جوانان و نوجوانان از به‌کارگیری مواد محترقه و خطرات و عوارض ناشی از آن.