روسری ایرانی یا ترکی بخرید
علی آذرنوش
وارد مغازه‌ها که می‌شوی انواع و اقسام روسری مقابل چشمانت رژه می‌روند، رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی که هر کدام چشمک می‌زنند تا تو را به سمت خود بکشانند و پولت را به سوی خود سرازیر کنند.

روسری‌هایی با مارک‌های نامریی از چین، پاکستان، ویتنام، هند و غیره. اما فروشنده‌ای می‌گوید: به‌رغم ظاهر فریبنده روسری‌های چینی و ... اما روسری‌های ترکیه‌ای و ایرانی به ترتیب بهترین‌اند.
به طوری که یک روسری 3-2هزار تومانی ایرانی به روسری 8-7هزار تومانی چینی می‌ارزد چون کیفیت و دوامش بیشتر است و خریدار مجبور نیست پس از مدتی کوتاه آن را در آشغالدانی بیندازد. به اعتقاد وی روسری‌های چینی در بهترین حالتش بدترین کیفیت را دارند. مهدی رضا علی، فروشنده روسری‌ در خیابان مرتجایی میدان امام حسین، با بیان این مطالب می‌گوید: با وضعیت بد کیفیت روسری‌های چینی، اما پرفروش‌ترین روسری‌ها در بازار هستند.
اگرجنس چینی‌ وارد بازار نشود روسری‌های ایرانی و ترکیه‌ای می‌توانند رقابت کنند.
وی ادامه می‌دهد: در گذشته روسری‌های کره‌ای وارد بازار می‌شدند و کیفیت بسیار بالایی داشتند و هیچ آسیبی هم نداشتند. اما روسری‌های جدید چینی می‌توانند آسیب‌های جدی روی مو و پوست افراد وارد سازند.
با این همه مردم به این مسائل اهمیتی نمی‌دهند. این فروشنده می‌افزاید: مساله دیگر در کشور ما مساله رنگ و مد سال اروپا، آمریکا و نیز به ناچار چین است که مجبوریم داشته باشیم و همین رنگ‌بندی موجب شده مردم در انتخاب رنگ‌ها دچار سردرگمی شوند؛ چرا که مردم دوست دارند رنگ مد سال را بپوشند و چنین مساله‌ای ایجاب می‌کند آگاهی‌های عمومی در مورد رنگ‌های مطلوب سال افزایش یابد.
مشکی، بالاترین تقاضا
رضاعلی درباره گرایش مردم به رنگ‌ها می‌گوید: رنگ مشکی، حرف اول را هنگام خرید می‌زند. این رنگ را خانم‌های با سنین ۱۵ تا ۳۰ ساله می‌پسندند. رنگ‌های روشن در مراحل دیگر انتخاب افراد قرار می‌گیرد.
به اعتقاد وی، در مورد انتخاب رنگ نیز نیاز است اطلاع‌رسانی شود. به عنوان مثال اغلب خریداران روسری، رنگ را براساس رنگ صورت انتخاب می‌کنند و این بسیار غلط است.
۸۰درصد بدون مارک
این فروشنده با بیان اینکه 80درصد روسری‌های وارداتی بدون مارک است، می‌گوید: ما براساس شناخت حرفه‌ای که داریم نام کشور تولیدکننده آن را تشخیص می‌دهیم. تولیدکنندگان ایرانی نیز از مارک‌های ترکیه‌ای و هندی استفاده می‌کنند که اشتباه است. با این حال اغلب مردم هنگام انتخاب روسری از کشور تولیدکننده آن نمی‌پرسند.
رضا علی پیشنهاد‌های قابل توجهی در مورد تغییر این وضعیت ارائه می‌کند. به گفته وی، وزارت بازرگانی باید در مورد جنسی که وارد کشور می‌شود تحقیقات لازم را درباره نداشتن آسیب‌زایی و بیماری به عمل آورد.
همچنین بازرگانان متعهد شوند جنس سالم و با کیفیت وارد کنند.
در حال حاضر اغلب تاجران با توجه به سلیقه مردم به واردات کالا می‌پردازند و سعی می‌کنند کالاهای ارزان قیمت وارد کنند و این رویه موجب می‌شود کیفیت و سلامت کالا مورد خدشه قرار گیرد.
بازار داغ دوره‌گردها
به عید که نزدیک می‌شویم دوره‌گردها در نقاط مختلف شهر روسری به دست فریاد می‌زنند «۱۵۰۰»، «۲ هزارتومان». این نوع روسری‌ها که اغلب چینی‌اند بیشتر از چند بار قابل مصرف نیستند و شما اگر خریدار این نوع روسری‌ها باشید حتما می‌بینید که پس از مدتی روسری‌ها ریخت خود را از دست داده و غیرقابل استفاده می‌شوند.
به هر حال اگر تصمیم به خرید روسری دارید، بهتر است به فروشگاه‌ها مراجعه کنید و روسری‌های ایرانی را که اغلب هم گران نیستند انتخاب کنید تا هم از خرید خود پشیمان نشوید و هم بتوانید آن را برای چند سال مورد استفاده قرار دهید.