جعفری جلوه: بحران مشروعیت ایجاد می‌کنند

نگاه سوم- در حالی که فیلم‌های اکران شده در سینماها، برای جذب تماشاگر تقلا می‌کنند، گیشه دست‌فروش‌ها، این روزها خوب می‌فروشد. آخرین ساخته داریوش مهرجویی این روزها قدم به قدم در پیاده‌روهای شهر عرضه می‌شود و خسارت وارد شده به سازندگان فیلم زیر حرف‌های وزارت ارشاد و پاسخ‌های سازندگان گم می‌شود.

فرامرز فرازمند، تهیه‌کننده سنتوری خبر تازه‌ای از وضعیت فیلم‌اش نمی‌دهد: «برای پیگیری این وضعیت نامه نوشتیم و فعلا منتظر نتیجه مانده‌ایم.» اما جعفری جلوه، معاون سینمایی وزارت ارشاد به جای اعلام نتیجه‌ پیگیری‌ها، به فارس می‌گوید: حاشیه‌پردازی برای چنین روندی، آسیبی است که گاه از سر ناآگاهی و گاه آگاهانه صورت می‌گیرد. یعنی دست‌هایی می‌کوشند که با ایجاد چنین حاشیه‌ها و مسائلی ضمن رساندن آسیب‌های مادی به صاحبان فیلم، که گاه اثرشان به منظور صیانت از یک هنرمند و جایگاه او در سینمای کشور، نزد ما امانت است، آسیب‌های کلان معنوی‌ای را نیز هم به سینمای کشور و هم به مدیریت و مسوولان دلسوز این سینما که در شرایطی سخت برای سینمایی بالنده در تلاشند، وارد کنند.

مثل همیشه به جای چاره‌جویی و سامان دادن اوضاع صحبت از دست‌های پنهانی است که قصد آشوب و بر هم ریختن آرامش سینمای ایران را دارند. جعفری جلوه معتقد است: «این از اهداف و برنامه‌های کسانی است که به عنوان دست‌های ثالث فتنه‌گر و پنهان‌ در میان جمع با اغراض ضدفرهنگی، سیاست‌زده و سوداگرانه از طریق تکثیر آگاهانه و غیرمجاز نسخه‌های گاه پالایش نشده بعضی فیلم‌های سینمایی، به ایجاد فضای مشوش و تخریبی و موج‌های کاذب اجتماعی می‌اندیشند و به آن مشغولند.»

پیش از این هم دیده‌ایم که اینان چگونه در شرایط خاص با اقداماتی از این دست کوشیدند بحران‌سازی کنند و بحران مشروعیت و مقبولیت سینما و مدیریت سینمایی را پدید بیاورند و با دادن نشانه‌هایی غلط مسیر رو به تعالی سینما را به بیراهه بکشانند. من معتقدم این مساله را باید با چنین دیدی شناخت.

در حالی که فرازمند، تهیه‌کننده این فیلم امیدوار است با اکران سریع‌تر فیلم‌اش و پس از آن، ورود سنتوری به شبکه ویدئویی، بخشی از زیان وارد شده جبران شود، معاون سینمایی وزارت ارشاد تاکید دارد: «عده‌ای با پخش سی‌دی‌ غیرمجاز فیلم «سنتوری» می‌کوشند تا ضمن رساندن آسیب‌های مادی به صاحبان فیلم، آسیب‌های کلان معنوی را نیز به سینمای کشور و مسوولان دلسوز این سینما که در شرایط سخت برای سینمایی بالنده در تلاش‌اند، وارد کنند.

با این حال، فرازمند تاکید می‌کند: «بهتر است وزارت ارشاد، سریع‌تر تصمیم بگیرد چون سنتوری در شرایط بدی قرار دارد.»

او ادعای وزارت ارشاد در زمینه دست داشتن عوامل سنتوری در توزیع آن را نمی‌پذیرد: «ما به حرف‌های آنها پاسخ دادیم و هنوز از سوی آنها جوابی نگرفته‌ایم. فیلم مدت‌ها در دست وزارت ارشاد بود؛ اما ما به آنها تهمت نمی‌زنیم و توقع داریم آنها هم به جای تهمت زدن به ما زودتر برای اکران فیلم‌ یا پرداخت خسارت اقدام نمایند.»