وقتی به هتل می‌رسیم، چه کار کنیم؟

میترا یزدچی

وقتی مسافری وارد شهری می‌شود و در هتلی سکونت اختیار می‌کند، سوالاتی به ذهن او می‌رسد که برخی از آنها می‌تواند این موارد باشد:

- نحوه آشنایی با اماکن متبرکه، موزه‌ها، ییلاق‌ها، آثار تاریخی، پارک‌ها، گردشگاه‌ها، کتابخانه‌های مهم و غیره.

- نحوه دریافت اطلاعات لازم در مورد نشانی، فاصله، وسیله ایاب و ذهاب جهت بازدید از محل‌های مذکور.

- فاصله هتل تا فرودگاه یا ایستگاه راه‌آهن و زمان لازم برای ایاب و ذهاب

- به چه طریقی می‌توان برای گردش در شهر یا رفتن به جاهای دیدنی اتومبیل کرایه کرد.

- طرز کار و استفاده از دستگاه تهویه مطبوع.

- برق هتل چند ولت است؟

- طرز کار کلیدهای تهویه چگونه است؟

- ساعت کار رستوران و سایر قسمت‌های هتل (به طور دقیق)

- امانت را به کجا باید سپرد و رسید گرفت؟

- آب دستشویی، آشامیدنی است یا خیر؟

- ساعت تخلیه اتاق یا Check out چه موقعی است؟

- پیشخدمت را به چه وسیله می‌توان احضار کرد (تلفن یا زنگ)؟

- در صورتی که اتاق تلویزیون دارد، چه ساعتی برنامه خواهد داشت؟

- زمان لازم برای شست‌وشوی لباس‌های کثیف و برگرداندن مجدد آنها چه‌قدر است؟

- آیا ورود سگ و سایر حیوانات خانگی به هتل ممنوع است؟

- در چه بخش‌هایی از هتل ورود کودکان ممنوع است؟

- آیا می‌توان غذا یا نوشیدنی را از بیرون به داخل ‌اتاق‌ها برد؟

معمولا در هتل‌ها کلیه اطلاعات عمومی مربوط به شهر و حتی کشور مقصد، راهنمای هتل و... در پوشه میهمان یا در دفترچه یا جزوه یا مجموعه‌ای تهیه و چاپ شده و در اتاق مسافران گذاشته شده است تا به پرسش‌های انفرادی و تضییع وقت نیاز نباشد.

در هتل‌ها، علاوه بر اطلاعاتی که ذکر شد، بروشورهایی نیز به زبان‌های انگلیسی و فارسی، یا زبان‌های دیگر وجود دارند که در آنها نقاط دیدنی شهر، تلفن‌های ضروری مثل اطلاعات تلفن، کنسولگری‌ها، فرودگاه و راه‌آهن، نرخ تاکسی در شهر، داروخانه‌های شبانه‌روزی، بیمارستان و وسایل و لوازم معروف شهر چاپ شده است.

معمولا در این بروشورها نقشه شهر وجود دارد و در آن محل هتل مشخص شده و جای کنسولگری‌ها، بیمارستان‌ها، بانک‌ها، پست، راه‌آهن و فرودگاه‌ نیز مشخص شده است.

اماکن تفریحی شهر یا هتل و نوع تفریحات آن مثل استخر، گلف، تنیس و غیره نیز در آن دیده می‌شود.

توصیه مهم: در بدو ورود به هتل نسبت به دریافت کارت ویزیت هتل اقدام کنید تا در موارد خاص نظیر بیماری، تصادف، گم شدن و ... با ارائه آن به پلیس یا هر شخص دیگری که قصد کمک به شما را دارد، بدون نیاز به دانستن زبان خارجی به هتل انتقال یابید. استفاده از اقلام موجود در مینی‌بار اتاق (یخچال) دارای هزینه اضافی است و باید این هزینه توسط مسافر پرداخت شود. همچنین ذکر این نکته ضروری است که در صورت مصرف اقلام مورد اشاره هزینه‌های آن با چند برابر قیمت واقعی از مسافر دریافت خواهد شد.

استفاده از تلفن هتل برای مکالمات بین‌المللی بسیار گران است و در صورت استفاده از آن هزینه مربوطه تا چند برابر تعرفه واقعی از مسافر دریافت می‌شود.

این هزینه نیز باید توسط مسافر پرداخت شود.

پرداخت انعام (TLP) به بعضی از افرادی که در طول مسافرت به شما سرویس می‌دهند مثل باربر هتل، معمول و مرسوم بوده و بهتر است به رعایت این نکته توجه کنید.

در ارتباط با تبدیل دلار یا هر نوع ارز متداول در بازار جهانی به پول جاری کشور مقصد، به این نکته مهم باید توجه داشت که معمولا تبدیل ارز در هتل‌ها مقرون به صرفه نیست؛ چرا که این تبدیل همیشه براساس نرخ برابری ارز در هنگام تبدیل محاسبه نمی‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود همیشه ارز مورد نیاز خودتان را از صرافی‌ها تامین کنید.