گوشت، پرهزینه‌ترین خوراک ایرانی‌ها
حسین منصوری
چندی پیش اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی گزارشی از هزینه‌های ناخالص سالانه خانوار شهری کشورمان را در سال گذشته ارائه داد.این گزارش از سال ۱۳۱۴ تهیه می‌شود که در آخرین گزارش (مربوط به سال گذشته)، هزینه و درآمد خانوارهای ساکن در ۷۵ شهر کشور و ۶هزار و ۶۸۷ خانوار نمونه را محاسبه و منتشر کرده است.

گروه راهنمای روز، در نظر دارد از این پس بخش‌های مختلف این بررسی را به تفکیک، مورد بررسی قرار دهد.
با توجه به ماه‌های پایانی سال و بحث افزایش قیمت‌ها به خصوص در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، متوسط هزینه سالانه زیرگروه‌های این گروه مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بررسی‌های اداره آمارهای اقتصادی، این گروه شامل ۱۵ زیر گروه به اضافه گروه دخانیات است.در سال مورد بررسی متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار شهری حدود ۷۹هزار و ۶۹۵هزار ریال (ماهانه حدود ۶هزار و ۶۴۱هزار ریال) بود که نسبت به سال قبل ۹/۱۵درصد افزایش داشته است.از کل این مبلغ، ۳/۲۳درصد (حدود ۱۸هزار و ۵۸۷هزار ریال) سهم گروه هزینه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها است که نسبت به سال ۱۳۸۴، معادل ۸/۱۶درصد افزایش داشته است. در بین اقلام گروه هزینه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، بیشترین سهم از کل هزینه ناخالص خانوار متعلق به هزینه انواع گوشت
(معادل 1/6درصد) بود.در گروه گوشت نیز بیشترین سهم به گوشت دام با 5/3درصد تعلق داشت. این در حالی است که سهم گوشت دام در هزینه خانوار در سال 84 به ترتیب 6 و 4/3درصد بود.
این در حالی است که هزینه گوشت پرندگان و حیوانات دریایی در سال‌های ۸۴ و ۸۵ بدون تغییر ۹/۱ و ۷/۰درصد بوده است.
پس از گوشت، میوه‌های تازه با 2/4درصد، شیر و فرآورده‌های آن و تخم پرندگان با 7/2درصد، سبزی‌های تازه با 6/2درصد و آرد، رشته و غلات با 3/2درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. براساس نتایج این بررسی از کل هزینه ناخالص خانوار، 4/0درصد به دخانیات اختصاص داشت که در مقایسه با سال 84، 6/5درصد افزایش داشته است.کمترین هزینه این گروه مربوط به انواع ادویه، سس‌ها و سایر ترکیبات خوراکی با 2/0درصد است. بیشترین درصد تغییر هزینه‌ها در سبد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های خانواده‌ها مربوط به گروه میوه‌های تازه است که از 8/3درصد در سال 84 به 2/4درصد در سال گذشته افزایش یافته است. گروه میوه‌های تازه به تناسب فصل، میوه‌های درختی (به جز مرکبات)، مرکبات و میوه‌های جالیزی را شامل می‌شود.
کاهش مصرف چای و شکر در خانواده‌های ایرانی
به نظر می‌رسد خانواده‌های شهری کشورمان در سال گذشته، الگوی مصرفی بهتر و سالم‌تری داشته‌اند. چنانچه در سال 85 نسبت به سال 84 مردم کمتر چای، شکر، انواع قند، روغن‌های نباتی و انواع سیگار مصرف کرده‌اند.به طور متوسط سیگاری‌ها در سال گذشته 717 نخ انواع سیگار خارجی و 578 نخ انواع سیگار ایرانی کشیده‌اند.در حالی که این رقم 772 نخ سیگار خارجی و 626 نخ سیگار ایرانی در سال 84 بود.همچنین خانواده‌های شهری ایرانی در سال گذشته به طور متوسط 168 کیلوگرم انواع برنج و 486کیلو انواع نان، 64 کیلو گوشت دام، 91کیلو کیلوگرم گوشت پرندگان و 19 گوشت حیوانات دریایی مصرف کرده‌اند.
کاهش مصرف ماست
کاهش مصرف انواع ماست از 92 کیلو در سال 84 به 88 کیلو در سال 85 و انواع شیراز 216 کیلو در سال 84 به 215 کیلو در سال 85، نگران‌کننده است.همچنین ایرانی‌ها در سال گذشته یک کیلوگرم کمتر پنیر و 2کیلوگرم کمتر تخم‌مرغ مصرف کرده‌اند. مصرف همه اقلام خوراکی ذکر شده به جز شیر در خانواده‌های ایرانی در سال گذشته نسبت به سال 76 نیز با کاهش روبه‌رو بوده است.