آخرین جلسه، تصویب‌کلیات
سید محمدرضا میرتاج‌الدینی *
جلسات کمیسیون تلفیق برای بررسی لایحه بودجه ۱۳۸۷ زودتر از آنچه تصور می‌رفت، به پایان رسید. جلسات کمیسیون را تا روز پنج‌شنبه برنامه‌ریزی کرده بودند، اما یک روز زودتر به جمع‌بندی رسیدند.

در کمیسیون تلفیق چه می‌گذرد؟
تصویب کلیات لایحه بودجه
جلسات کمیسیون تلفیق برای بررسی لایحه بودجه 1387 زودتر از آنچه تصور می‌رفت، به پایان رسید. جلسات کمیسیون را تا روز پنج‌شنبه برنامه‌ریزی کرده بودند، اما یک روز زودتر به جمع‌بندی رسیدند.
مصوبه‌ای به نفع مراکز عالی آموزش و پرورش
«به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود اعتبارات مراکز تربیت معلم و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای وابسته به خود را که در اجزای 14 و 15 جدول «1و2» این قانون درج نماید تا این مراکز و آموزشکده‌ها اعتبارات مذکور را براساس بند «الف» ماده «49» قانون برنامه چهارم توسعه هزینه نمایند.»
این مصوبه مراکز عالی آموزش و پرورش را در ردیف دانشگاه و موسسات آموزش عالی و پژوهشی دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی و وزارتخانه‌های آموزش عالی و بهداشت قرار می‌دهد.
همچنین اعتبارات جاری دستگاه‌های وابسته به قوه قضائیه بر مبنای بودجه مصوب 86 و اصلاحیه بودجه 86 و رشد متوسط اعتبارات جاری سایر دستگاه‌ها افزایش یافت. بر این اساس 20میلیارد ریال عمرانی تصویب شد. همچنین به منظور تامین اعتبار برای پرداخت تسهیلات به زندانیان نیازمند در محکومیت‌های مالی جرایم غیرعمدی مانند دیه مبلغ 1200000میلیون ریال به همین منظور از محل وجوه قرض‌الحسنه بانک‌ها اختصاص می‌یابد و در اختیار ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند قرار می‌گیرد.
اصلاحیه در تعرفه ورودی SKD و CKD
کاهش تعرفه واردات خودرو به صورت SKD و CKD، نگرانی‌هایی در صنعت قطعه‌سازی و تولید داخلی ایجاد کرده است. البته اینجانب به هنگام طرح پیشنهاد به این موضوع اشاره کردم و گفتم نباید کاهش تعرفه در این بخش، به ضرر قطعه‌سازان داخلی باشد، اما پیشنهاددهندگان اظهار می‌داشتند این مصوبه مربوط به همه قطعات خودرو نیست و اختصاص به واردات خودرو به صورت قطعات منفصله و نیمه‌منفصله (SKD و CKD) دارد. در هر صورت برای کاهش آثار آن در تولید داخلی اصلاح زیر صورت گرفت و مقرر شد در مورد تعرفه ورودی خودروهای سواری به صورت SKD و CKD تنها 15درصد از نرخ فعلی هر کدام کاهش یابد.
نیم نگاهی به حوزه فرهنگ و هنر
در کمیسیون تلفیق نیم‌نگاهی هم به حوزه فرهنگ و هنر صورت گرفت. برخورد هیات‌رییسه و اعضای کمیسیون تلفیق با پیشنهادهای کمیسیون فرهنگی خوب بود و در مجموع حدود 65درصد پیشنهادهای این کمیسیون مورد توجه قرار گرفت و حدود 500میلیارد ریال از خارج حوزه فرهنگ به این بخش منتقل شد و حدود 200میلیارد ریال در درون بخش فرهنگ جابه‌جایی صورت گرفت.
از جمله نسبت به دستگاه‌های زیر افزایش بودجه را داشتیم: به سازمان صدا و سیما ۱۵۰میلیارد ریال، نهاد کتابخانه‌های عمومی ۱۰۰میلیارد ریال، سازمان‌ تبلیغات اسلامی ۱۰۰میلیارد ریال، بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس و راهیان نور ۳۰میلیارد ریال، به حمایت از سینمای ملی (حوزه هنری) ۵۰میلیارد ریال، به حمایت از خبرگزاری‌های ایسنا، مهر و ایرنا ۳۰میلیارد ریال، به نهادهای دینی و فرهنگی همچون سازمان فرهنگ و ارتباطات، دفتر تبلیغات اسلامی و مجمع جهانی اهل‌بیت و مجمع جهانی تقریب مذاهب ۴۵میلیارد ریال، به مجموع موسسات و مراکز فرهنگی و فعالیت قرآنی ۱۵۰میلیارد ریال و به دستگاه‌های فرهنگی متفرقه ۵۰میلیارد ریال بودجه اختصاص یافت.
تامین اعتبارات قانون مدیریت خدمات کشوری
یکی از بحث‌های اصلی در کمیسیون تلفیق، یافتن راهکاری برای تامین اعتبارات قانون مدیریت خدمات کشوری بود و مقرر شد که اعتبارات زیر جهت اجرایی کردن این قانون اختصاص یابد: برای افزایش بودجه بازنشستگان ۷۴۰۰میلیارد ریال، برای افزایش سنواتی حقوق‌بگیران دولت ۱۲۰۰۰میلیارد ریال و برای پرداخت ۶ماه معوقه از طریق سهام. همچنین الباقی دیون محسوب شده و در بودجه‌های متمم و یا به شکل دیگر تامین می‌شود. تامین اعتبار مورد نیاز جهت تحت پوشش قرار دادن افراد پشت نوبت، در جلسات قبلی تصویب شده بود که ۱۹۶۰۰۰ خانوار لازم‌الحمایه در انتظار نوبت کمیته امداد امام‌خمینی و ۳۰۰۰۰ خانوار زن سرپرست موضوع طرح قانونی مصوب مجلس تامین می‌شود و همچنین برای نگهداشت سطح معاش و قدرت خرید ۱۹۸۰۰۰۰ خانوار مستمری‌بگیر تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) و سازمان بهزیستی کشور با افزایش مبلغ متوسط ۷۲۰۰۰ریال به میزان مستمری ماهانه آ‌نان، متوسط مستمری‌ پرداختی ماهانه به هر خانوار از مبلغ ۳۶۰هزار ریال در سال ۸۶ به ۴۳۲هزار ریال در سال ۱۳۸۷افزایش می‌یابد که برای تامین اعتبار مورد نیاز مبلغ ۴۵۰۰میلیارد ریال به کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و سازمان بهزیستی اختصاص یافت.
جهت‌دهی اعتبارات عمرانی
کمیسیون تخصصی عمران، پیشنهاد‌های خوبی در جهت‌دهی اعتبارات عمرانی داشت که با استقبال اعضای کمیسیون تلفیق روبه‌رو شد؛ یک مورد مربوط به افزایش اعتبارات قطارهای شهری ۷کلانشهر تهران، تبریز، مشهد، شیراز، اصفهان، اهواز و کرج بود که ۵۳۰۰میلیارد ریال به سقف اعتبار این بخش افزوده شد و به رقم ۱۰۸۰۰میلیارد ریال بالغ شد.مورد دیگر که در جلسه روز آ‌خر به تصویب رسید، مربوط به اعتبارات بخش راه بود.تصویب شد که ۱۶۰۰۰میلیارد ریال از اعتبارات عمرانی به‌شرح زیر هزینه شود:‌۱۰۰۰میلیارد ریال به اعتبارات احداث و تکمیل جاده‌های روستایی اختصاص یابد، ۱۰۰۰میلیارد ریال برای مطالعه پروژه‌های احداث راه‌آ‌هن و راه‌های اصلی و بزرگ‌راه‌های مربوط به جدول پیوستی در لایحه بودجه که بیش از ۷۰پروژه جدید است.همچنین ۱۴۰۰۰میلیارد ریال برای تکمیل پروژه‌های راه و راه‌آهن نیمه‌تمام که در سال ۸۷یا ۸۸ به اتمام می‌رسد، اختصاص یافت.این اصلاحیه در اتمام پروژه‌های مهم ریلی و جاده‌ای و سرعت‌بخشیدن به آن بسیار موثر خواهد بود. همچنین در کاهش میانگین زمان اجرای طرح‌ها تاثیر بسزایی خواهد داشت. میانگین زمان اجرای طرح‌ها در گذشته حدود ۴۸ماه بود که در دولت نهم این عدد به ۲۷ماه کاهش یافته است. بدیهی است که زمان اجرای پروژه‌ها هرقدر کوتاهتر باشد، به‌همان مقدار در رضایت مردم و کاهش هزینه تاثیر خواهد داشت.
بازگشت درآمدهای اختصاصی
در جلسات قبلی کلیه درآمدهای اختصاصی دولت به درآمدهای عمومی بازگشت داده شده بود. این مساله نسبت به عملیات مالی بعضی از دستگاه‌های اجرایی مثل دانشگاه‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کرد. همچنین بعضی از شرکت‌های دولتی که به صورت پیمانکاری عمل می‌کنند، در روند عملیاتی مالی آنان کندی ایجاد می‌کرد. بنابراین تا اصلاح بعضی از روش‌های مالی در دولت و اصلاح دیوانسالاری و کاهش بوروکراسی، اجرایی شدن این مصوبه در بوته تردید بود.هرچند به بیان آقای دکتر سبحانی، طراح اصلی این موضوع، یکی از مصوبات اصلی کمیسیون تلفیق محسوب شد و می‌توانست نقش اساسی در شفافیت مالی دولت داشته باشد.
ولی با توجه به ملاحظات فوق، کمیسیون تلفیق به بازگشت درآمدهای اختصاصی به جای خود رای داد.
تصویب ماده واحده و پایان جلسات تلفیق
پس از بررسی‌ها و مصوبات مذکور، رییس کمیسیون تلفیق، آقای مهندس عبداللهی ماده واحده بودجه 87 را قرائت کردند که به تصویب کمیسیون تلفیق رسید.
*نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو
عضو کمیسیون تلفیق
www.tajoddini.com