دنیای اقتصاد- یک رای کافی بود تا کمیسیون تلفیق بودجه 87 بنزین 250تومانی بدون سهمیه‌بندی را برای سال آینده کشور تصویب کند، اما کمبود همان یک رای باعث شد لایحه بودجه 87 کل کشور بدون تغییر در مورد نحوه عرضه بنزین، در این کمیسیون تصویب و به صحن علنی مجلس فرستاده شود. به احتمال بسیار زیاد، چندان اراده جدی‌ای در میان نمایندگان مجلس نیز برای مقاومت در برابر دولت که مصمم است وضعیت فعلی را حفظ کند، وجود ندارد.

کمیسیون تلفیق از سناریوهای عرضه بنزین آزاد و تک نرخی کوتاه آمد
تصمیم برای بنزین ناتمام ماند
دنیای اقتصاد- یک رای کافی بود تا کمیسیون تلفیق بودجه ۸۷ بنزین ۲۵۰تومانی بدون سهمیه‌بندی را برای سال آینده کشور تصویب کند، اما کمبود همان یک رای باعث شد لایحه بودجه ۸۷ کل کشور بدون تغییر در مورد نحوه عرضه بنزین، در این کمیسیون تصویب و به صحن علنی مجلس فرستاده شود.
در آخرین جلسه کمیسیون تلفیق بودجه 87 که سه‌شنبه شب برگزار شد، عده‌ای از اعضا تقاضای بازنگری در سرفصل درآمدهای دولت و عرضه بنزین به نرخ 250تومانی در سال 87 راارائه کردند. این پیشنهاد به دلیل اینکه پس از یک بار تصویب درآمدهای دولت مطرح می‌شد، برای تصویب به رای دو سوم نمایندگان عضو کمیسیون احتیاج داشت که پس از بحث‌های موافقان و مخالفان، تنها یک رای کمتر از دو سوم را کسب کرد.
کمبود یک رای
در این باره محمدرضا تابش، عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: پیشنهاد افزایش قیمت بنزین به 250 تومان و لغو سهمیه‌بندی، در کمیسیون تلفیق با یک رای کمتر از میزان حدنصاب به تصویب نرسید.
وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اختصاص سه‌هزار‌میلیارد تومان برای یارانه واردات بنزین در لایحه بودجه ۸۷، اظهار کرد: نتایج جلسات مشترک نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق با مسوولان وزارت نفت و مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که اگر تغییری در شیوه فعلی عرضه بنزین ایجاد نشود، واردات بنزین در سال آینده احتیاج به ۵/۶‌میلیارد دلار اعتبار دارد. وی تصریح کرد: در صورتی که دولت برنامه شفافی از اقدامات مدنظر خود نداشته باشد، به طور قطع در سال آینده با کسری بودجه سه‌‌میلیارد دلاری مواجه خواهد شد. به گفته این عضو کمیسیون تلفیق بودجه، برخی اظهار نظرها حاکی از تصمیم دولت بر ارائه متمم در سال ۸۷ یا افزایش پلکانی قیمت بنزین به تناسب مصرف است.
تابش تصریح کرد: به نظر می‌رسد که دولت در شرایط فعلی می‌خواهد میزان برداشت از حساب ذخیره ارزی را کم نشان دهد و مشکلات خود را با مجلس بعدی مطرح کرده و به نتیجه برسد.
وی با اشاره به جلسه سه‌شنبه شب کمیسیون تلفیق بودجه درباره بنزین، خاطرنشان کرد: در این جلسه با مطرح شدن افزایش قیمت بنزین، به علت اینکه بحث درآمدهای دولت نهایی شده بود، دو سوم از نمایندگان حاضر در جلسه رای به تجدید نظر در درآمدهای دولت داده و وارد رای‌گیری برای تک نرخی شدن و افزایش قیمت بنزین تا ۲۵۰ تومان به همراه لغو سهمیه‌بندی شدند.
وی خاطرنشان کرد: البته در شیوه پیشنهادی تاکید شده بود که ارائه بنزین همچنان با کارت هوشمند سوخت انجام شود، تا علاوه بر جلوگیری از ایجاد بازار سیاه، قاچاق آن نیز به حداقل برسد.
تابش در ادامه با بیان اینکه این بحث با یک رای کمتر از حدنصاب به تصویب کمیسیون نرسید، گفت: به این ترتیب تصمیم‌گیری راجع به قیمت بنزین در سال آینده، به صحن علنی مجلس موکول شد.
87 مثل 86
همچنین مرتضی تمدن از دیگر اعضای کمیسیون تلفیق گفت: با رای نیاوردن پیشنهاد تغییر قیمت و نحوه عرضه بنزین در کمیسیون تلفیق، تصمیم‌گیری در این زمینه به جلسه علنی مجلس موکول شد.
وی افزود: تصمیم‌گیری در این زمینه به دلیل رد پیشنهاد بنزین 250تومانی و ارائه نشدن پیشنهاد دیگری از سوی نمایندگان، به جلسه علنی مجلس موکول شد.
وی در عین حال تصریح کرد: ممکن است روال قانونی سال ۸۶ برای نحوه عرضه و قیمت بنزین در سال آینده ادامه یابد.
به این ترتیب، برخلاف سال گذشته که کمیسیون تلفیق در مورد نحوه عرضه و قیمت بنزین به طور جدی اظهارنظر کرده و خواستار عرضه بنزین به قیمت 150تومان بدون سهمیه‌بندی شده بود، این بار هر گونه بازنگری در این مورد به صحن علنی مجلس و هفته‌های پایان بهمن‌ماه موکول شد.
هرچند نزدیکی انتخابات مجلس و شلوغی برنامه کاری نمایندگان ممکن است به بی‌توجهی آنان به این موضوع بینجامد. چنانکه یکی از اعضای کمیسیون تلفیق نیز هر گونه بازنگری در نحوه عرضه بنزین در صحن علنی را بعید برشمرد و از احتمال تصویب نظر دولت در این مورد، یعنی عرضه بنزین به قیمت ۱۰۰تومان در هر لیتر به شکل سهمیه‌ای خبر داد.
در هر حال، تاکنون تمام سناریوهای مطرح‌شده در مورد بنزین منتفی شده است.
کمیسیون تلفیق که انتظار می‌رفت در این باره تصمیمی جدی بگیرد، از تمام پیشنهادهای خود برای عرضه بنزین آزاد در کنار سهمیه‌بندی یا تک‌نرخی بدون سهمیه‌بندی عقب‌نشینی کرده است و به احتمال بسیار زیاد، چندان اراده جدی‌ای در میان نمایندگان مجلس نیز برای مقاومت در برابر دولت که مصمم است وضعیت فعلی را حفظ کند، وجود ندارد.
مجلسیان این روزها سخت گرفتار رقابت‌های انتخاباتی هستند و بررسی لایحه بودجه همراه با جلسه رای اعتماد وزیر آموزش‌و‌پرورش که باید ظرف دو هفته درصحن بهارستان به نتیجه برسند، به اندازه کافی وقت نمایندگان را خواهد گرفت. با این حساب نمی‌توان چندان به تغییر نظام توزیع سوخت در سال آینده امیدوار بود؛ در بهارستان، کسی حوصله ایستادن در برابر دولت را ندارد.
عکس: خبرگزاری فارس