درباره نام فیلم صحبت نمی‌کنیم

مانی حقیقی گفت: بعد از فیلم «کارگران مشغول کارند» علاقه‌مند بودم تغییر مسیر بدهم در عین حال که دوست داشتم همه نوع فیلم‌سازی را تجربه کنم، بنابراین این موضوع بیش از مولف‌بودن برای من اهمیت دارد. به گزارش ایسنا، این کارگردان که در نشست پرسش و پاسخ فیلم «کنعان» در حاشیه جشنواره فیلم فجر سخن می‌گفت، اظهار کرد: خیلی طول کشید تا این فیلم ساخته شود، اما الان جوری به پایان رسیده است که رضایت من را جلب کرده و تقریبا تمام کارهایی که می‌خواستم در روند ساخت آن انجام دادم.

او درباره نام فیلم با بیان این‌که با عوامل فیلم توافق شده که این سوال را جواب ندهند، تصریح کرد: فکر کردن به اسم فیلم اتفاقی است که دوست داریم، بعد از دیدن فیلم در ذهن مخاطب شکل بگیرد، ولی قول می‌دهم دلیل خوبی برای انتخاب این نام داشته باشم.

حقیقی با اشاره به بازی بازیگران با بیان این‌که هنوز بعد از دیدن چندباره فیلم از بازی‌ها سیر نشده است، ادامه داد: انتخاب بازیگر حتما باید مقداری درونش عنصر غافلگیری وجود داشته باشد و این اتفاق در «کنعان» به خوبی افتاده است.

این کارگردان با اشاره به گریم ترانه علیدوستی گفت: برای بالاتربردن سن علیدوستی به‌رغم عادتم به گریم فکر کردم و حدود یک‌ماه تست‌های مختلف صورت گرفت و سعی ما این بود که این تغییر سن محسوس نباشد، تا این‌که خانم سودابه خسروی توسط هدیه تهرانی معرفی شد و چهره‌پردازی به خوبی صورت گرفت.

حقیقی همچنین با اشاره به نقش «آذر» که توسط افسانه بایگان ایفا شد، آن را سخت‌ترین نقش فیلمنامه دانست و گفت: سخت‌گیری‌های زیادی درباره این نقش داشتم و ایشان با صبوری خواسته‌های متعدد من را قبول کردند.

او درباره انتخاب بهرام رادان نیز با بیان این‌که برای این نقش از حدود ۲۰ نفر تست گرفته شد، اظهار کرد: دنبال شخصیتی می‌گشتیم که یک سکون و آرامش درونی را القا کند که در نهایت به علی مصفا و بهرام رادان رسیدیم که رادان با نگاه عمیق و صدایش خود را در اختیار این نیاز فیلم می‌گذاشت.

وی افزود: فیلم‌های قبلی‌ام اعتماد به ‌نفسم را بالا برد، تا بتوانم این پروژه را شروع بکنم و مصطفی شایسته این فرصت را در اختیار من گذاشت.

وی در پاسخ به سوالی درباره ریتم فیلم گفت: تعریف از «ریتم» نسبی است و به مخاطب بستگی دارد. از ابتدا قرار نبود ریتم این فیلم، تند باشد و شخصیت درونی کاراکترها احتیاج به درک برای شناخت داشت و اگر ریتم تندتر می‌شد، معرفی شخصیت‌ها از دست می‌رفت. فرهادی ادامه داد: در ابتدای فیلم با مشکل آدم‌ها آشنا می‌شویم و با آمدن شخصیت «آذر» رفته‌رفته اتفاقات آغاز می‌شود، بنابراین دیدن این فیلم به صبوری و دقت بیشتری نیاز دارد.