خاک آشنا را با حذفیات نمایش نمی‌دهم

بهمن فرمان‌آرا که قرار بود «خاک آشنا»، آخرین ساخته‌اش در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید، گفت: فیلم از چند هفته‌ گذشته آماده‌ نمایش بوده است و نظر به این‌که در حذف یک سکانس به توافق نرسیدیم، اجازه شرکت این فیلم در جشنواره داده نشد. این کارگردان سینمای ایران در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: شب گذشته از دفتر اداره‌ نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد با بنده تماس گرفتند که یک سکانس اساسی از فیلم خود را در بیاورم تا فیلم در جشنواره اجازه‌ نمایش بگیرد.

او ادامه داد: طی پنج شش روز گذشته دو کپی از فیلم را در ماشین خود نگه داشته‌ام تا آنها جواب بدهند و من کپی فیلم را به دفتر جشنواره تحویل بدهم؛ اما حالا که به اینجا رسیده‌ام، ترجیح می‌دهم این کار را نکنم؛ چون فکر می‌کنم با این کارها، یک سینما و در نهایت، فرهنگ دولتی به‌وجود می‌آید، همان شرایطی که سالیان قبل‌تر برای تئاتر به وجود آمد، بنابراین من حاضر به همکاری با فرهنگ دولتی نیستم.

او با اشاره به زمان صدور پروانه ساخت فیلم خاک آشنا توضیح داد: زمانی که اجازه ساخت فیلم خاک آشنا به بنده داده شد، فقط قرار شد یک نام را عوض کنیم که این کار را انجام دادم، بنابراین عین همان فیلم‌نامه‌ای که ارائه داده بودم، از وزارت ارشاد پروانه ساخت گرفت و همان‌گونه ساخته شد.

او معتقد است: این شرایط منجر خواهد شد، فیلم‌ساز وقت خود را صرف ساخت فیلم کند و وقتی هزینه‌ای صرف شده، آن موقع در زمان اکران مجبور می‌شود به خاطر سرمایه‌، فیلم را به هر شکلی اکران کند، اما من ترجیح می‌دهم این سکانس را حذف نکنم و فدای این شرایط نشوم.

فرمان‌آرا تاکید دارد: سکانس مورد نظر، سکانسی کلیدی در فیلم است که ساختار فیلم را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین ترجیح می‌دهم آن را حذف نکنم.

او در عین حال معتقد است: نمایش در جشنواره با حذفیات هیچ‌گونه تضمینی برای صدور پروانه نمایش نیست، به هر جهت مقوله جشنواره با پروانه نمایش فرق می‌کند.

خاک آشنا آخرین ساخته‌ فرمان‌آرا روایت نامدار‌ (رضا کیانیان) نقاش و هنرمندی است که در گریز از هیاهوی مرکز به روستایی در کردستان پناه برده و سال‌ها است به خلق آثار خود مشغول است، روایت می‌کند که با ورود خواهرزاده جوان او به محیط روستا در کنار وقایعی که در محیط روستا رخ می‌دهد، باعث تغییری شگرف در زندگی نامدار می‌شود و او را وا می‌دارد که در شیوه زندگی خود بازنگری کند.