وداع عکاس کویرها

نیکول فریدنی عکاس طبیعت ایران، صبح دیروز در سن ۷۲ سالگی در منزلش درگذشت. منیر سلطانی، همسر این عکاس پیشکسوت با تایید این خبر به خبرگزاری فارس گفت: نیکول فریدنی صبح امروز(دیروز) هنگامی که در خواب عمیق بود از دنیا رفت. او افزود: هم‌اکنون منتظر پزشک ایشان هستیم و هنوز هیچ برنامه مشخصی برای مراسم تشییع و تدفین نداریم.

نیکول فریدنی یکی از پیشکسوتان عکاسی طبیعت ایران است که در سال ۱۳۱۴ در شیراز به دنیا آمد و از شش سالگی با عکاسی آشنا شد. شروع کار فریدنی به تاریک‌خانه و چاپ عکس‌های سیاه و سفید بر می‌گردد و از همان جا بود که به عکسبرداری روی آورد.

اگر چه او در مدت پنجاه سال در شاخه‌های مختلف عکاسی کارکرد، اما بیشتر در زمینه عکاسی طبیعت شهره بود. وی در اواخر عمر به بیماری سرطان پروستات و پارکینسون مبتلا شده بود.

تاکنون کتاب‌های متعددی از آثار نیکول فریدنی به چاپ رسیده است که از آن میان می توان به کتاب‌های طبیعت یزد، گیلان، ایران، اصفهان و چشم‌اندازه‌های ایران اشاره کرد.

همچنین چندی پیش روز ۱۲ بهمن ماه نمایشگاهی از عکس‌های ۴۰ عکاس برجسته کشور از روزهای فعالیت نیکول فریدنی در نگارخانه نیکول برپا شد که این نمایشگاه تا ۲۴ بهمن ماه برپا است.