از زمان آغاز کار دولت نهم در ایران برقراری رابطه با کشورهای مختلف جهان و توسعه روابط خارجی در دستور کار دولت قرار گرفت. از آن زمان کشورهایی از قبیل ونزوئلا در فهرست دوستان ایران قرار گرفتند و سفرهای مداوم روسای جمهور دو کشور سبب شد تا این رابطه هر روز نزدیک‌تر شود و حتی پرواز مستقیمی ‌از تهران به کاراکاس در برنامه هواپیمایی ایران قرار گیرد.

در این زمان مساله توسعه روابط اقتصادی ایران و ونزوئلا و به دنبال آن دیگر کشورهای آمریکای لاتین مطرح شد. سرمایه‌گذاری‌هایی که نه تنها زمینه توسعه اقتصادی کشورهای دریافت‌کننده را فراهم می‌کند، بلکه در صورت انقعاد قراردادهایی که منافع دو طرف در آن لحاظ شود درآمد کلانی را برای سرمایه‌گذار به همراه خواهد داشت.

توسعه روابط تجاری نیز از دیگر مصادیق رابطه تنگاتنگ اقتصادی بین دو کشور است. در سال‌های گذشته قراردادهای تجاری کلانی بین دو کشور امضا شد که به موجب آن حجم تجارت دوجانبه تهران- کاراکاس به بیشتر از ۲۰میلیارد دلار رسید.

طبق آمارهای موجود این درآمد کلان از تجارت دو کشور در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ میلادی به‌دست آمد و انتظار می‌رفت با ادامه این رابطه و امضاشدن قرار دادهای تکمیلی، حجم مبادلات بیشتر شود. در جریان سفرهای روسای جمهور دو کشور چاوز بارها اعلام کرد که همراه با ایران در مقابل خواست‌های امپریالیستی آمریکا می‌ایستد.

وی در زمان سفر ماه سپتامبر سال ۲۰۰۷ میلادی آقای احمدی‌نژاد به کشور ونزوئلا در این مورد گفت: «ما با هم هم‌صدا می‌شویم تا در مقابل آمریکا بایستیم. همراهی ما با هم سبب قدرتمند‌تر شدن ما می‌شود.»

وی ادامه داد: «یا آمریکا باید قدرت ما را بپذیرد و به ما و دیگر مردم جهان احترام بگذارد یا اینکه ما در مقابل این کشور می‌ایستیم و از خود و حقوق‌مان دفاع می‌کنیم.» در این دوران که فشار جامعه جهانی روی ایران هر روز بیشتر می‌شد، گرمتر شدن رابطه ایران و ونزوئلا نقطه امیدی بود که می‌توانست از تاثیرگذاری و شدت این فشارها بکاهد.

بسیاری رابطه با کاراکاس را معبری برای رهایی از فشارها می‌دانستند و بر این باور بودند که هوگو چاوز، دوست اقتصاد ایران با ادامه تجارت با ایران می‌تواند کالاهای مورد نیاز را به ایران صادر کند و مانع از محرومیت ایران از آنها شود. اما به نظر می‌رسد این دوست اقتصادی ایران و این کشوری که میزبان میلیاردها دلار از سرمایه‌های ایران است، در مقابل جامعه جهانی یا به عبارت بهتر در مقابل آمریکا از ایران حمایت نمی‌کند. طبق گزارش‌های موجود ونزوئلا به‌رغم عقد قراردادهایی با ایران از تحویل هواپیما به این کشور خودداری کرده است.

مقامات ونزوئلا این انصراف در تحویل هواپیما و قطعات هواپیما را به دلیل تحریم ایران از طرف جامعه جهانی ذکر کرده‌اند که سیاستی هم سو با آمریکا و مخالف با ایران است. حسامی ‌مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر در این مورد گفت: «به‌رغم قراردادهای فی ما بین کشور ونزوئلا از تحویل هواپیماهای خود به شرکت هواپیمایی ایران ایر خودداری کرده است.»

تابناک در این مورد نوشت: «این اقدام ونزوئلا در حالی است که این کشور بارها از سوی مقامات ارشد کشورمان دوست نامیده شده و علاوه بر مبادلات تجاری گسترده با ایران، مقامات دو کشور مسافرت زیادی به پایتخت همدیگر داشته‌اند.»

منبع: irdipliomacy.ir