موزه مرسدس بنز همانند DNA

«ساختمان مثل یک تندیس مبتکرانه پیچیده و دور شما چرخیده است، در یک آن شما مردم و اشیا را می‌بینید و در آن دیگر هیچ نمی‌بینید». موزه جدید مرسدس بنز که در مجاورت بزرگراه B۱۴ در ورودی شهر اشتوتگارت قرار دارد، شامل فضای نمایشگاهی برای کلکسیون تاریخی مرسدس‌بنز (در بر گیرنده ۱۶۰ ماشین)، یک رستوران، بخش اداری و لابی است. بازدیدکنندگان این موزه، از طبقات بالا تا پایین حرکت می‌کنند. در حین جریان حرکت در اتریوم، در یکی از سه آسانسور، ملاقات‌کنندگان یک نمایش کلی از موزه را از طریق صفحات کامپیوتری مشاهده می‌کنند. آسانسورها مانند کپسولی هستند با یک شکاف بزرگ در سطح چشم ناظر که بازدیدکنندگان تصاویری از تاریخ مرسدس بنز را که روی دیوارهای اتریوم نقاشی شده است را می‌بینند.

از نقطه شروع در بالا، طبقه هشتم، افراد می‌توانند از طریق یکی از دو رمپ مارپیچی پایین بیایند، اولین زنجیره اتصال‌دهنده غرفه‌های راهنما، مربوط به تاریخ مرسدس‌بنز و دومین زنجیره مربوط به کلکسیون ماشین و کامیون است که این دو زنجیره مانند مارپیچ DNA در هم پیچیده شده‌اند و به طور مستمر همدیگر را قطع می‌کنند و این امکان را برای بازدیدکننده به وجود می‌آورند که مسیر خودش را تغییر دهد. اتاق‌های کلکسیون (غرفه‌ها) که به صورت سن طراحی شده‌اند، نمایان هستند و با پنجره‌های طولی وسیعی احاطه شده‌اند. این غرفه‌ها به ترتیب زمانی چیده شده‌اند، ولی این روند تاریخی انعطاف‌پذیر است و افراد آزاد هستند که از محدوده‌های تاریخی عبور کنند و به طور کاملا فردی و بصری جهت‌یابی نمایند. سازماندهی موزه، یک چارچوب منطقی را پیشنهاد می‌کند، ولی افراد می‌توانند همین روند را دنبال کنند یا به وسیله یک تصویر جذاب از این روند تاریخی منحرف شوند.

ساختار موزه مرسدس‌بنز، براساس trefoil یا سه‌پره است، ساختار (سه‌پره) در قانون ریاضی شامل سه دایره هم پوشاننده است که فصل اشتراک آنها یک اتریوم سه گوش را تشکیل می‌دهد. طبقات مدور، حول اتریوم مرکزی چرخیده‌اند که به طور متناوب به صورت زوج و فرد تکرار می‌شوند. افراد ملاقات‌کننده، خط لبه ساختمان را مانند یک ماشین زمان تعقیب می‌کنند که این مسیر از یک دیوار شروع شده و سپس در سقف ادامه یافته و بعد تبدیل به فضا می‌شود.

منبع: www.Archnoise.com