سفر زیر چادرهای مسافرتی
مریم علیزاده
هر روز صبح سر ساعت مشخصی از خواب بیدار می‌شویم، کمی ورزش می‌کنیم، صبحانه می‌خوریم، سرکار می‌رویم و عصر باز هم به منزل بازمی‌گردیم، شام می‌خوریم و بدون درنظر گرفتن فرصتی برای تفریح می‌خوابیم و روز بعد، باز هم روز از نو و روزی از نو...

همه ما انسان‌ها گاهی آنقدر از انجام این امور تکراری احساس خستگی می‌کنیم که با وجود خواب کافی، صبح‌ها با کسالت از رختخواب بیرون می‌آییم و اشتیاقی برای رفتن به سر کار، سرگرمی یا حتی زندگی نداریم. در چنین مواقعی شاید تنها یک مسافرت نه چندان طولانی بتواند تا حدودی این خستگی و کسالت ناشی از کار مداوم را برطرف کند.
هر چند با وجود درآمد ناچیز و برنامه کاری فشرده، سخت می‌توان کار را کنار گذاشت و برای سفر برنامه‌ریزی کرد، اما مسافرت از هر نوعی که باشد باعث می‌شود برای مدت کوتاهی اززندگی عادی دور شویم و همین مولفه به تنهایی انرژی زیادی برای ادامه زندگی به شما می‌دهد. اینکه برنامه روزانه خود را کمی تغییر دهید، می‌تواند به عنوان نوعی درمان محسوب شود و از لختی و خسته شدن جسم شما جلوگیری کند.
این روزها به دلیل مشکلات اقتصادی، بسیاری از خانواده‌ها قادر به سفرهای خارجی یا گران‌قیمت نیستند؛ اما سفرهای بین شهری میان ایرانیان بسیار رواج دارد.
از آنجا که مساله اقامت در سفر، پرخرج‌ترین بخش سفر است، گرانی کرایه ویلا یا هتل و به طور کلی هزینه‌های اقامت باعث شده که بسیاری قید رفتن به سفر را بزنند و ترجیح بدهند که اوقات فراغت خود را در منزل سپری کنند.
چادر به جای هتل
اما عده‌ای نیز معتقدند به هر صورتی که هست نباید مسافرت را از برنامه زندگی حذف کرد حتی اگر مجبور باشند به جای هتل، در چادرهای مسافرتی اقامت کنند.
زندگی در چادرهای مسافرتی راهکاری است که طی سال‌های اخیر بین مردم رواج زیادی پیدا کرده است، به طوری که در ایام تعطیلات به ویژه تعطیلات نوروز شاهد رشد قارچ‌گونه چادرهای رنگارنگ در گوشه و کنار خیابان‌ها هستیم.
در واقع یکی از عواملی که باعث افزایش سفرها طی سال‌های اخیر شده است، استفاده از چادرهایی است که به راحتی باز و بسته می‌شوند.
متاسفانه یا خوشبختانه عده‌ای از مردم ترجیح می‌دهند کنار خیابان چادر بزنند و کرایه‌‌های بالای هتل‌ها فرار کنند.
این چادرها بیشتر دارای پارچه خارجی هستند و در داخل ایران دوخته می‌شوند، اما برخی از آنها به طور کامل در کشورهایی نظیر چین و ژاپن ساخته می‌شوند. قیمت پایین و سهل‌الوصول بودن استفاده از آنها باعث شده تا بسیاری از مسافران به خصوص مسافران نوروزی به سمت استفاده از این چادرها متمایل شوند.
انواع چادرهای مسافرتی
چادرهای مسافرتی به دو دسته فلزی و عصایی تیرک‌خور تقسیم می‌شوند و اندازه‌های متنوع دارند.
برپا کردن چادرهای فلزی آسان‌تر است و با یک پیچش، چادر از هم باز می‌شود و فقط میخ‌کردن آن به زمین می‌ماند. اما چادرهای عصایی را باید با سرهم کردن تیرک‌ها که مثل عصای نابینایان تا شده و وصل کردن آن به گیره‌های روی چادر و خم‌کردن تیرک‌ها به شکل یک گنبد برپا نصب کرد و سپس با میخ روی زمین محکم کرد.
برخلاف چادرهای فلزی، معمولا یک نفره نمی‌توان چادرهای عصایی را برپا کرد. نوع فلزی چادرها از لحاظ قیمت با صرفه‌تر است، اما نوع عصایی آن دوام بیشتری دارد.
ارزان‌ترین چادر فلزی ۲۰هزار تومان و ارزان‌ترین چادر عصایی ۵۵هزار تومان قیمت دارد. قیمت این چادرها بسته به جنس، اندازه و وزن آن به ۱۲۰هزار تومان هم می‌رسد. از چادرهای عصایی که سقف آنها گنبدی است در هر آب‌وهوایی می‌توان استفاده کرد؛ اما چادرهای فلزی با آب باران خیس می‌شوند. همچنین چادرهای عصایی وقتی که جمع می‌شوند، حجم کمتری دارند. این چادرها قابل شست‌وشو هستند و بهتر است با دست شسته شوند.
طبیعت گردهای حرفه‌ای، چادرهای عصایی را برای اقامت خانواده‌ها توصیه می‌کنند.
این چادرها معمولا در انواع یک نفره تا هشت نفره ارائه می‌شوند و علاوه‌بر مسافران، برای رانندگان بیابانی، محیط‌بان‌های محیط‌زیست، کوهنوردان، امدادگران هلال‌احمر، کشاورزان و اردوهای جمعی طبیعت‌گردی نیز کاربرد دارند.
کیسه خواب برای خوابی راحت
برای خوابیدن در چادر بهتر است از کیسه خواب استفاده شود که هم گرمتر است و هم حجم کمتری دارد. کیسه‌های خواب از پر یا الیاف ساخته می‌شوند و از ۱۵هزار تا ۲۰۰هزار تومان قیمت دارند.
کیسه‌های خواب پر، اگرچه برای محیط‌های سرد و مرطوب استفاده می‌شوند؛ اما در اثر رطوبت، پر آنها خیس می‌شود و کارآیی خود را به مرور زمان از دست می‌دهند.
هر چند استفاده از چادرهای مسافرتی نسبت به اقامت در هتل هم مقرون به صرفه‌تر است و هم به دلیل زندگی در دل طبیعت از تنوع بیشتری برخوردار است؛ اما در استفاده از آنها نکاتی حائز اهمیت است که باید به آنها توجه شود، در غیر این صورت خطرساز است و شاید یک بی‌احتیاطی کوچک، مسبب حادثه‌ای تلخ شود و مسافرت را به کام شما و خانواده‌تان تلخ کند.
مراقب آتش‌سوزی باشید
یکی از خطراتی که هر لحظه در کمین شما است، خطر آتش‌سوزی است. آتش‌سوزی در چادرها به سرعت پیش می‌رود و چنانچه در ابتدا مهار نشود، موجب صدمات جانی زیادی می‌شود.
علت بروز آتش‌سوزی در بیشتر موارد، وجود چراغ‌های طبخ نفتی یا گازی است که مجاور یا درون چادر قرار داده شده و به علت وزیدن باد یا بازی کودکان یا حرکات حیواناتی مثل سگ و گربه و اصابت با چراغ اتفاق می‌افتد.
همچنین اتصالی سیم‌های برق که آویزان هستند، بازماندن شیرگاز، انداختن ته‌سیگار و سیگار کشیدن در رختخواب نیز از دیگر عوامل ایجاد آتش‌سوزی در چادر است.
توصیه می‌کنیم برای داشتن یک سفر خوب و ماندن خاطره خوش آن در ذهن، به نکاتی که کارشناسان در استفاده از این چادرها گوشزد می‌کنند، توجه کنید.
نکات ایمنی استفاده از چادر
1 - به هیچ‌عنوان از وسایل پخت و پز مانند مشعل، گاز‌ پیک‌نیکی یا وسیله‌های کوچک در چادر استفاده نکنید.
۲ - در صورت استفاده از برق عمومی شهر یا اتومبیل از ایمن بودن سیم‌ها مطمئن باشید.
3 - اگر از روشنایی گازی یا نفتی در داخل چادر استفاده می‌‌کنید، به محل نصب آن و احتمال سرایت حرارت آن و آتش‌گرفتن چادر دقت کافی کنید.
۴ - در روزهای بارانی از چادرزدن بپرهیزید و حداقل تا ۵متری چادر، آتش روشن نکنید.
5 - مراقب خردسالان و کودکان خود در نزدیک رودخانه یا فضای سبز باشید.
۶ - جعبه کمک‌های اولیه را فراموش نکنید.
7 - در صورت اشتعال روغن، هرگز روی آن آب نریزید.
۸ - برای روشن‌کردن داخل چادر از چراغ قوه استفاده کنید و از روشن‌کردن هر نوع وسیله‌ای که آتش به همراه دارد، بپرهیزید.
9 - در عمق دره‌ها، در مسیر سیلاب‌ها و نزدیکی رودها، در شیب‌های تند، نزدیکی آتش، در معرض وزش شدید باد یا جایی که حیوانات و حشرات خطرناک وجود دارند، چادر برپا نکنید.
۱۰ - سیگار کشیدن داخل چادر را فراموش کنید، الیاف چادر به شدت قابل احتراق است.
امروزه در اکثر شهرهای بزرگ چادرزدن در میدان‌ها و بلوارها ممنوع شده، اما مکان‌های به‌خصوصی با امکانات اولیه مثل سرویس بهداشتی از سوی شهرداری به این کار اختصاص داده شده است. این محدودیت مختص به شهرها نمی‌شود و در طبیعت هم نمی‌توان هر جایی چادر برپا کرد.
اقدامات لازم برای برپا کردن چادر
اگر تعداد چادرها بیش از یکی است، بهتر است کنار هم برپا شوند. لازم است پیش از برپا کردن چادر، سطح زیر آن صاف شود. همچنین زیرانداز پلاستیکی زیر چادر نباید فراموش شود. اگر احتمال باران می‌رود دور چادر را شیار باریکی بکنید. با این روش آب را به راهی که می‌خواهید، هدایت می‌کنید. زیپ در چادر همیشه باید بسته باشد تا حشره یا جانور نتواند وارد آن شود. هنگام خواب نیز هیچ‌چیز حتی کفش نباید خارج از چادر باشد؛ چون ممکن است جانوران را به سمت چادر بکشد.
استفاده از چادر هرچند برای گردشگران دارای مزیت‌های بسیاری است؛ اما بدیهی است که برای عده‌ای نیز رواج این پدیده چندان خوشایند نیست. عده‌ای از مسوولان معتقدند استفاده از چادرهای مسافرتی، باعث رویگردانی گردشگران از اقامت در هتل‌ها شده به طوری‌که استفاده از این پدیده، به شدت بر تعداد مشتریان هتل‌ها و دیگر مراکز اقامتی تاثیر گذاشته است. عده‌ای نیز، نصب این چادرها را در کنار خیابان باعث ایجاد اختلال و آسایش شهروندان و حتی بهداشت آنها می‌دانند و معتقدند:‌ استفاده از چادر نه تنها به زیبایی شهر لطمه می‌زند؛ بلکه در صورت بدل شدن به یک فرهنگ، می‌تواند آثار سو اجتماعی نیز به همراه داشته باشد.
از کجا چادر بخریم؟
اکنون که همه‌چیز را درباره چادر مسافرتی می‌دانید و مزایا و خطرات آن را فرا گرفتید،‌ حتما این پرسش در ذهنتان ایجاد شده که چادر را از کجا تهیه کنید.
ابتدای جاده چالوس و به طور کلی در ابتدای اکثر جاده‌ها، میدان شوش و میدان راه‌آهن بورس انواع چادرهای مسافرتی است. در این محله‌ها انواع چادرهای ایرانی وخارجی در سایزهای متفاوت عرضه می‌شود.
به‌ هر حال بحث مهم در هر مسافرتی، اقامت است. اگر سخت‌گیر نباشید و برایتان مهم نباشد که حتما به هتل بروید، استفاده از چادر را به شما توصیه می‌‌کنیم. مسافرت دسته‌ جمعی و اسکان در چادرهای پارچه‌‌ای، با تمام خطرات و ریسک‌هایی که دارد، لحظات به‌یاد ماندنی و خاصی را برای شما به ارمغان می‌آورد.