این یک خوشگذرانی ساده نیست

الناز مظاهری

شروع همیشه تاثیر خودش را می‌گذارد حالا چه خشت اول معمار باشد چه نخستین کتاب یک نویسنده و مجموعه داستان‌های عاشقانه با عنوان «بریم خوشگذرونی» یک شروع فوق‌العاده است برای علیرضا محمودی ایرانمهر. نویسنده با نگاهی جدید به «عشق» روایت‌های گوناگونی را خلق کرده که خواننده را مشتاق می‌کند و به دنبال خودش می‌کشاند. داستان‌ها، عاشقانه صرف نیست. شاید عاشقانه‌ترینش همان «بیچاره پوپر» باشد که با درایت به عنوان اولین داستان مجموعه انتخاب شده است.

مردی می‌خواهد برای محبوبش «یلدا» هدیه‌ای بخرد و پول ندارد. برای تهیه پول کتاب‌هایش را می‌فروشد. انتخاب او آثار پوپر است که مشتری ندارد به ناچار مجموعه‌ای دیگر از کتاب‌هایش را می‌فروشد و با پولی که فراهم می‌کند برای «یلدا» یک اسب آبی می‌خرد. یک مجسمه کوچک فلزی که قشنگ فرضش کرده که ظاهرا زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد و کشف جدید او شکلات است، هدیه‌ای شیرین و ارزان که با استقبال هم مواجه می‌شود و سهم او از شکلات یلدا تکه‌ای است که با دندان یلدا کنده می‌شود.

ایرانمهر در داستان‌هایش که به سبک داستان‌های مینی مالیستی نوشته شده‌اند، گام به گام همراه شخصیت‌هایش است و آنها را مهمان ذهن ما هم می‌کند، این در تمام مجموعه احساس می‌شود چه لحظه‌ای که دلمان می‌خواهد از شکلات یلدا سهمی‌داشته باشیم، چه وقتی در طنز تلخ «پست دو» متوجه نگاه سرباز به رشته کوهی می‌شویم که اندامی‌‌زنانه دارد و معشوقی است برای سرباز و این تنها، عشق به موجودی دیگر است که وسوسه خودکشی را نابود می‌کند.

«پست دو» روایتگر گروهی نظامی‌است که در منطقه‌ای دور به حفاظت از لوله‌های نفت مشغولند.

ابزارهای این داستان زیاد است و ایرانمهر همه آنها را به بازی می‌کشاند و همه عنصرها نقش خود را ایفا می‌کنند تا به‌تدریج دو محور برجستگی بیشتری می‌یابند. محور سربازی که خودکشی کرده و سربازی که پاس می‌دهد و با رادیو و رشته‌کوه‌هایی که اندام زنانه دارند عشق را تجربه می‌کند.

«جشن تولد» یکی دیگر از قصه‌های ایرانمهر است.

این داستان کوتاه است و مسائل زناشویی خمیرمایه اصلی آن است. موضوعی که بارها محور داستان‌نویسی قرار گرفته است، جریان حول بحث در باب خریدن ماهواره است، که زن به خاطر وجود پسر نوجوان صلاح نمی‌داند.

جشن تولد، ۲ راوی دارد با فلش بک‌های مداوم که در نهایت مخاطب را قانع می‌سازد.

زن در مهدکودک مشغول به کار است و مرد بیکار؛ پس قدرت اقتصادی در دست او نیست. مرد عقب می‌نشیند و زن مراقب دائمی‌رفتارش است. مرد نسبت به گفتار زن حساسیت نشان می‌دهد و پناهگاهش گنجینه‌ای است از نوشته‌ها که بیشتر به بی مهری‌ها و آزارهایی را که از زن دیده است تعلق می‌یابد که بیشتر به نظر می‌آید وسیله‌ای برای شکنجه دادن زن باشد در آینده تا وصیت‌نامه. مرد خود را محق می‌داند و زن هم همواره از سایه رابطه‌ای که مرد قبلا داشته مغبون است و این نوع نگاه رابطه را به طور متناوب تیره و تیره‌تر می‌کند.

اولین تجربه مکتوب ایرانمهر، علاوه بر داستانی‌هایی که حمل می‌کند، مسافر دیگری هم داشته با عنوان «ابر صورتی». داستانی که چند سال پیش جایزه اول جشنواره بهرام صادقی را از آن خود کرد و از دیدگاه خیلی‌ها از جمله بهترین داستان‌های کوتاه جنگ در این چند ساله است، اما چون مجوز نگرفت از این مجموعه حذف شد.

۱۹ داستان این مجموعه، ‌همه از شیوه خاص شخصیت پردازی‌ برخوردارند، که بر پایه روابط انسانی شکل گرفته، شخصیت‌هایی که این جرات را به خواننده می‌دهند که خواندن این کتاب را به دیگران توصیه کنند؛ این کتاب را بخوانید!